Meer details over Kia EV5: voorwielaandrijving en camper-foefjes
Regelrechte rivaal voor e-3008
De elektrische Kia EV5 kon je exclusief op deze site als eerste bekijken, gevolgd door de eerste officiële beelden. Nu zijn er meer specificaties, maar nog niet alles is bekend.
De Kia EV5 laat zich omschrijven als het kleine broertje van de Kia EV9, waarmee hij ook heel veel design-elementen deelt. Hij zit natuurlijk ook onder de al even bekende EV6, die met een lengte van 4,70 meter zo’n 8 centimeter langer is. Het grote verschil lijkt hem echter te zitten in het karakter: de EV6 is een lagere, meer cross-over-achtige en gladder gelijnde auto, de EV5 een bonkige SUV naar voorbeeld van de al eerder aangehaalde EV9. Dat is vanaf nu trouwens het pad dat we van de EV-modellenreeks van Kia kunnen verwachten, want de EV9 werd nadrukkelijk gepresenteerd als een blauwdruk voor wat komen gaat. De Kia EV5 is 4,62 meter lang, 1,88 meter breed en 1,72 meter hoog en heeft een wielbasis van 2,75 meter. Hij kan worden gezien als een rivaal van de Volkswagen ID4, Skoda Enyaq en soortgelijken, maar dat geldt in min of meer dezelfde mate ook voor de EV6. ‘The power of choice’, maar dan met pure EV’s!
Voorwielaandrijving
Ook onderhuids is er echter een belangrijk verschil tussen de EV5 en de EV6. Hoewel Kia ook het platform van de EV5 aanduidt als ‘E-GMP’, heeft de EV5 in de basis voorwielaandrijving. Voor de standard-range-versie en de Koreaanse markt spreekt Kia over een voorin geplaatste elektromotor met 218 pk, gekoppeld aan een accupakket van 58 kWh. Er komt ook een Long Range-versie met evenveel vermogen, maar dan gekoppeld aan 81 kWh. De Long Range AWD biedt datzelfde accupakket en een extra elektromotor op de achteras, die met 95 pk wel flink minder sterk is dan het voorste exemplaar. Het totaalvermogen komt dan op 306 pk. Voor een rijbereik moeten we nog even afwachten, want dit verschilt per markt en per werelddeel nogal. In China komt de EV5 tot 650 kilometer ver, maar dat is én volgens de milde CLTC-testmethode, én met een accupakket dat met 88 kWh groter is dan de 81 kWh van de Koreaanse uitvoering.
Met deze specificaties en die wat hogere, SUV-achtige vorm lijkt de Kia EV5 meer dan de EV6 een concurrent voor de nieuwe elektrische SUV’s van Stellantis. De nieuwe Peugeot e-3008 - we verwachten ook nog een Opel – is ongeveer even groot, heeft grofweg dezelfde vorm, heeft ook voorwielaandrijving en levert vergelijkbare prestaties.
Bed
Kia geeft nu meer informatie vrij, onder meer over het interieur. Zo weten we dat beide dashboardschermen 12,3-inch groot zijn, aangevuld met een kleiner 5-inch scherm voor de climate control. Fysieke knoppen zijn er bijna niet, al voorziet Kia wel in een reeks vaste, maar ‘touch-gevoelige’ toetsen onder het scherm. De functie daarvan kan net als bij onder meer de EV6 met een druk op de knop wijzigen, zodat dit compacte rijtje volgens Kia de functie van zeventien losse knoppen kan overnemen. Erg opvallend zijn de met elkaar verbonden, bank-achtige voorstoelen, die de indruk wekken dat je hier met een redelijke hoeveelheid geweld drie inzittenden kwijt kunt. In Europa hebben we echter pech: deze stoel-configuratie wordt alleen in China leverbaar. Voor de Chinese markt wordt de Kia EV5 ook in China gebouwd, maar het model zal ook ‘gewoon’ in Zuid-Korea van de band lopen.
De achterbank kan volgens Kia helemaal worden platgelegd, zodat er een soort bed ontstaat. Dit soort camper-achtige foefjes zijn de EV5 ook elders niet vreemd. Zo spreekt Kia over een hoedenplank die dienst kan doen als tafel en een koelkast of juist ‘warmhoudkast’ in de middenconsole achter. Hoe dat er precies uitziet en of we het ook in Europa mogen meemaken, zal in de toekomst moeten blijken.