Meer beleid en minder tankstations bij verzorgingsplaatsen langs de snelweg
'Nu vaak onoverzichtelijk'
De landelijke overheid wil meer grip krijgen op verzorgingsplaatsen langs de snelweg. Als onderdeel van de plannen zullen er op verschillende verzorgingsplaatsen ook tankstations verdwijnen. Zij maken plaats voor, je raadt het al, laadpalen.
Dat het rommelt rond de snelwegtankstations, is al even duidelijk. Een nieuwe kamerbrief van minister Madlener van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) schijnt een lichtje op de voor normale consumenten best ingewikkelde zaak, en werd boven water getoverd door De Telegraaf. In de brief wordt een programma met de naam ‘verzorgingsplaatsen van de toekomst’ verder toegelicht.
Aan de basis voor de ontwikkeling van de nieuwe plannen staan drie door het ministerie gesignaleerde trends. Allereerst neemt de vraag naar fossiele brandstoffen al jaren af, terwijl de vraag naar elektrisch laden (snelladers) juist toeneemt. Bovendien is er een groeiende behoefte aan parkeergelegenheid voor vrachtwagens, zo concludeert het ministerie, en dat alles binnen de beperkte ruimte die een verzorgingsplaats langs de snelweg vaak heeft.
Om ook in de toekomst goede en passende verzorgingsplaatsen te hebben, is het volgens de minister zaak dat de overheid meer grip krijgt op de indeling en verdeling van de diensten op dit soort plaatsen. Daarom moet er flink worden gesleuteld aan de manier waarop de verschillende vergunningen op een verzorgingsplaats langs de snelweg, denk aan tanken, een winkeltje en laden, worden verdeeld. In het geval van laden en ‘shops’ worden die vergunningen nu nog niet geveild, maar dat moet veranderen. Ondernemers kunnen zo op één of meerdere van de onderdelen bieden en dat moet de ‘wildgroei’ voorkomen die je nu soms langs snelwegen ziet, met name op het gebied van snellaadpalen.
Vraaggestuurd
Er zit echter meer achter. De overheid wil wat er op welke plaats wordt aangeboden aanpassen aan de specifieke wensen van de consument op die plaats. Er moet dus meer landelijk worden gekeken naar de vraag langs belangrijke hoofdroutes, en op basis van die vraag moet worden besloten of de prioriteit bijvoorbeeld bij laden of bij tanken ligt.
Dat het ministerie meer regie wil over het verdelen van de vergunningen voor laden en shops, komt volgens de brief van de minister ook voort uit de wens om de inrichting van de verzorgingsplaatsen te verbeteren. Volgens het ministerie zijn de verzorgingsplaatsen nu vaak onoverzichtelijk, wat leidt tot onveilige situaties.
Het invoeren van de plannen is nog best ingewikkeld, vooral omdat de vergunningen voor laden en tanken nu vaak op verschillende momenten zijn verdeeld en dus ook op verschillende momenten aflopen. Dit moet in de toekomst juist gelijktijdig gebeuren, zodat er een meer op elkaar aansluitend pakket aan diensten per locatie kan worden bedacht. De kans dat er op verschillende locaties ook tankstations zullen verdwijnen, is groot: “Op basis van de huidige prognoses voor de behoeftes van weggebruikers, lijkt er straks niet op iedere verzorgingsplaats de noodzaak te zijn voor een tankstation.”