Volkswagens MEB-platform
Kever, Golf en... ID
- Rob van Ginneken
- Achtergrond
De lancering van Volkswagens MEB-platform voor op zijn minst 27 toekomstige elektrische modellen doet in alles denken aan de onthulling van de MQB een aantal jaren geleden. Het principe is identiek: alle EV's worden met standaard 'bouwblokken' geproduceerd. Scheelt in de prijs.
De ‘Glazen Fabriek’ van Volkswagen in Dresden is een passende locatie voor de onthulling van het MEB, want daar wordt momenteel de e-Golf gebouwd. Toch kan het verschil niet groter zijn, want Volkswagen neemt afscheid van auto’s die op basis van een bestaand model zijn geëlektrificeerd. Vrij vertaald staat de afkorting MEB voor Modulaire Elektrische Bouwblokken en dat doet kenners meteen denken aan MQB, de basis voor het overgrote deel van de ‘klassieke’ modellen met verbrandingsmotor binnen het Volkswagenconcern. Door economy of scales – schaalgrootte – boekt de Volkswagen Group enorme winst in de productiekosten. De Volkswagen-merken ondernemen de komende jaren een serieuze poging om elektrisch rijden binnen bereik van de gewone automobilist te brengen. Er komt zelfs een 11 kW ‘Volks-muurbox’ gedoopte thuislader die rond de 300 euro gaat kosten plus aansluitkosten. Voor het hele project investeren de Duitsers – samen met de Spaanse en Tsjechische tak – dik zes miljard euro in de modelontwikkeling en productie van de MEB-modellen. Om te beginnen. Want ook alle dealers worden straks bijvoorbeeld voorzien van minstens drie laadpunten, die nadrukkelijk ook door het publiek kunnen worden gebruikt. Op druk gebruikte dealerlocaties kan ook een 150 kW DC-snellader in beeld komen.
IN 2019 TE BESTELLEN
Na al die studiemodellen en andere teasers van de toekomstige I.D.-generatie zien we in Dresden eindelijk wat er daadwerkelijk onder de productiemodellen schuilgaat. Geen verre toekomstmuziek meer, want de fabriek in Zwickau wordt al voorbereid op productie en projecttopman Christian Senger meldt dat ‘we’ de I.D. in de loop van volgend jaar kunnen bestellen. Hij illustreert in één moeite door de immense schaalgrootte van het elektrische offensief: “Er worden in de eerste lanceringsgolf rond 2022 wereldwijd al zo’n 27 modellen door vier van onze volumemerken geleverd. Van compacte auto’s als de I.D. tot de lifestyle Bulli ‘bus’. Dat is uniek.” Na de lancering van de Golf-formaat I.D. Neo – dat is de meest genoemde naam tenminste – volgt vrij snel de ‘coupé-SUV’ I.D. Crozz en in 2020 ook de Seat-versie van de I.D. Audi stapt volgens insiders na 2020 in. Ook Skoda doet mee en schijnt de elektrische modellen in huis te gaan bouwen. In 2022 staan de e-Bulli bus en de I.D. Vizzion op de rol. “De modulaire elektrische aandrijfmatrix van het MEB is waarschijnlijk het belangrijkste project in de geschiedenis van Volkswagen, goed vergelijkbaar met de overgang van de Kever naar de Golf, bijvoorbeeld. Het effent de weg naar een toekomst met steeds meer elektrische mobiliteit. Overigens wordt 2019 ook om een andere reden een heel belangrijk jaar, want we lanceren vrijwel gelijktijdig onze achtste generatie Golf.”
SCHAALBAAR
In alle presentaties rondom MEB hoor je de term ‘schaalbaar’ terugkomen. Dat geldt om te beginnen voor het platform zelf, dat in verschillende afmetingen gebruikt gaat worden. Standaard is achterwielaandrijving, maar het systeem komt er ook met twee aangedreven assen. Prestaties kunnen variëren van 170 pk tot ruim 300 pk. Er wordt van een topsnelheid van 160 km/h gesproken. Volkswagen zegt maatwerk te gaan leveren, dus kun je op je vingers natellen dat er sportievere en zuinigere aandrijfvarianten op de markt komen. Vooralsnog worden het modellen van Golf-formaat tot auto’s met limousineafmetingen – een meter of vijf. Dat laatste is intrigerend, want een zitproef in de getoonde MEB-basis bewijst dat het geen prietpraat is als VW claimt dat de interieurruimte door het concept van ‘een klasse hoger’ is. De I.D. zonder koetswerk heeft achterin zoveel beenruimte dat je eerder in een Passat lijkt te zitten. Bizar.
Het accupakket is met grote bouten tegen de onderkant bevestigd en dat resulteert helaas in een behoorlijk hoge vloer. Door de stoelen achterin wat achterover te kantelen zit je toch heel fatsoenlijk, maar de R&D-technici geven toe dat het heel wat denkwerk heeft gevergd. De hele carrosseriebouwdoos is uit extreem sterk staal opgetrokken – lees betaalbaar – en achter het dashboard tref je een soort buizenstelsel. Een R&D-technicus legt uit: “Juist omdat het een volledig elektrische auto is met een fors accupakket moesten we de lat bij de botsveiligheid erg hoog leggen. De MEB-structuur is bijna letterlijk zo stijf als een DTM-racewagen. Als je goed kijkt, zie je aan de voorkant een driedubbele crashbescherming van staal – vooruitlopend op toekomstige Euro NCAP-crashtesten – en langs de rand van de bodemwafel, die in de kale structuur nog hol is, komt een enorm sterke en botsenergie-absorberende structuur.”
ACCUPAKKET AAN TE PASSEN
Het accupakket zelf is opgebouwd uit een dikke aluminium rand met dwarsversterkingen. Met onderop een koelstructuur en tussen de twee rijen accucel-modules regelelektronica. Belangrijk uitgangspunt is daarbij dat ook die batterijunit ‘schaalbaar’ is. Zwaardere auto’s krijgen meer modules in een langere behuizing. De klant heeft straks dan ook de keuze uit meerdere ‘stappen’ accucapaciteit. In een van de presentatiesheets zien we drie stappen. Officieel wil Volkswagen er niet veel over kwijt, maar volgens aanwezige technici krijg je minimaal 48 kWh. Het grootste batterijpakket zal zo te horen 90 kWh worden. Dat kan bij een auto als de Hyundai Kona Electric overigens ook, daarvan bestaat naast de bij ons leverbare 64 kWh-variant een versie met 39 kWh en minder accu’s in de vloer. Senger: “Net als bij de huidige modellen met verbrandingsmotor krijgt de koper zo de gelegenheid om de elektrische auto aan zijn behoeften aan te passen.
Als voorwaarde bij het ontwerpen gold dat een auto op het MEB-platform dagelijks bruikbaar moet zijn als eerste auto. De range wordt daarom minstens 330 kilometer (WLTP) en kan tot 550 kilometer oplopen. Let wel, dat zijn realistische waarden. Bij doorsnee gebruik moet je de auto dus misschien maar een keer in de week opladen.” Overigens kan een MEB-model aan highpower-snelladers met maximaal 125 kW worden opgeladen. Weer een keuze met het oog op de productiekosten en de benodigde componenten. “Een nóg grotere range is door het modulaire systeem wel denkbaar: een kwestie van een grotere behuizing en meer accumodules, maar ook aangepaste regelelektronica en omvormers. Misschien ook techniek voor hogere voltages. Dat zal dus alleen bij speciale modellen kunnen; duurdere, die minder op grote doelgroepen mikken. Daar ligt toch ons zwaartepunt met MEB.”
STEEDS VERDER RIJDEN
Accutechnici onderstrepen in Dresden dat de techniek in de I.D. van een nieuwe generatie is. De cellen kunnen, kort door de bocht gezegd, in een even grote module steeds meer energie leveren. En dus kun je met eenzelfde aantal modules de komende jaren steeds verder rijden. “In de afgelopen twee jaar is met de energiedichtheid een stap genomen van 170 naar 280 Wh/kg. In de volgende stap voor 2020 spreek je al over 300 Wh/kg. We verwachten in de vier, vijf jaar daarna met verbeterde versies van de lithium-iontechnologie tot 350 Wh/kg te komen. Daarna komt er een overstap naar compleet nieuwe solidstate-accutechniek.” Die zou in een even grote module twintig procent extra winst geven, zo laat VW’s presentatie zien. De accu’s bouwt Volkswagen zelf in Braunschweig, maar de cellen komen van producenten als LG Chem en Samsung.
PERMANENT ONLINE
Maar het innovatieve karakter van de I.D.- modellen gaat nog verder. Zo krijgen ze een nieuwe ‘E3-architectuur’ waarbij nog maar drie grote voertuigregelunits in de auto aanwezig zijn. Twee daarvan komen achter het dashboard. Via een extreem beveiligde koppeling om het hacken van de auto zelf onmogelijk te maken zijn die ‘supercomputers’ gekoppeld aan een digitaal platform, waarin talloze apps en nieuwe diensten beschikbaar komen. Net als bij een smartphone. De MEB-auto’s zijn straks permanent online verbonden met een Volkswagen-server en de cloud. Het wordt mogelijk om de software via die route te updaten en upgraden. Het gaat zelfs zover dat er een eigen operating system voor de complete digitale techniek is ontwikkeld: VW.OS.
BETAALBAAR
Tot slot nog een detail waar de electronic R&D-man zichtbaar warm voor loopt. “We hebben zoveel ruimte achter het dashboard dat daar een dertig liter grote projector van een head-up display kan komen, maar dan met een veel groter beeld dan gebruikelijk is. Dat gebruiken we voor augmented reality-informatie. Zo kunnen aanwijzingen van het navigatiesysteem virtueel op de weg worden geprojecteerd. En er zijn nog heel wat andere mogelijkheden.” Zulke versies kosten wellicht wat meer, maar het is de bedoeling de vanafprijzen betaalbaar te houden. VW wil richting 2025 zeker tien miljoen elektrische voertuigen verkopen. De I.D. moet in elk geval veel goedkoper worden dan de huidige e-Golf, meldt een woordvoerder van Pon. Rond de dertig mille? De Duitsers zelf zeggen nog steeds dat je aan het prijsniveau van een leuke diesel moet denken.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
PRIVATE LEASE Volkswagen
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Golf Variant Life Edition | 'App-Connect' draadloze smartphone integratie | 'App-Connect' draadloze smartphone integratie | Achterbank in ongelijke delen neerklapbaar incl. middenarmsteun en doorlaadmogelijkheid
- 2025
- 10 km

Volkswagen ID. Buzz Bedrijfswagens Bulli Edition 250 kW (340 pk) 4Motion | ACC | LED | 360 Camera | Alarm | 2 Stoelen | Elektrische Achterklep | Trekhaak |
- 2025
- 10 km

Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 140pk 6-Bak 4Motion Bj:2009
- 2009
- 248.882 km