AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

McLaren verkent andere segmenten: elektrische SUV op komst?

In de keuken kijken bij Nio

McLaren 750S

McLaren gaat de komende jaren waarschijnlijk behoorlijk uitbreiden. De nieuwe eigenaar van McLaren Automotive stuurt daarop aan. Een elektrische SUV van het merk is ook dichterbij dan ooit.

Het leek er vorig jaar november al op dat McLaren Automotive waarschijnlijk een nieuwe eigenaar krijgt en inmiddels is de kogel door de kerk. Het uit Abu Dhabo afkomstige CYVN Holdings krijgt de touwtjes in handen. Die investeringsmaatschappij heeft ook al een stevige vinger in de pap bij het Chinese Nio en nu blijkt dat McLaren daar ook van gaat profiteren. In een officiële verklaring laat McLaren Automotive weten dat het dankzij CYVN kan gaan profiteren van technologische expertise van Nio. Of dat betekent dat er straks een McLaren komt waarbij je de accu kunt wisselen? Zeg nooit nooit.

Interessant is ook dat McLaren al aangeeft dat het modellengamma wordt uitgebreid naar 'nieuwe segmenten'. Dan hoeven we niet zomaar te denken aan een sportieve compacte hatchback van het merk, maar een hoog in de markt staande sportieve SUV is wel waarschijnlijk. McLaren kondigde jaren geleden al eens een SUV aan en concurrenten als Porsche en Aston Martin weten er inmiddels natuurlijk al alles van. Reken maar dat er vanuit Abu Dhabi ook nadrukkelijk de wens wordt uitgesproken om met een McLaren-SUV te komen. In 2022 was het plan dat de SUV volledig elektrisch wordt. We zijn benieuwd.

Lezersreacties (12)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Chef du PHEV
Chef du PHEV
  • 2
Een elektrische SUV van McLaren.......zo'n beetje het meest onzalige idee van deze eeuw. Doek het merk dan helemaal op.
robnas
robnas
  • 0
Hopelijk/waarschijnlijk mogen kleine autofabrikanten (minder dan 1.000 stuks per jaar) wel ICE modellen blijven maken. Daar kan McLaren zich dan uitleven in de hypercars. En dan voor de rest wat elektrisch spul, als ze er heil in zien.
Ik denk dat dat helemaal prima is. Laat die 1.000 auto's ook heel zwaar belast worden, en dat geld dan ook gebruiken om de milieuschade te compenseren.
Gerard 2724426
Gerard 2724426
  • 1
Welke milieu schade? Deze auto’s zijn (helaas) collectors items en als ze rijden is de impact minimaal.
Off topic: wel eens in de file gestaan bij Antwerpen? 3 rijbanen dik en kilometers lang diesel (vaak ook nog oud) vrachtwagens. Denk dat we ergens anders meer schade kunnen beperken.
Rob Mini GP 3
Rob Mini GP 3
  • 0
Dus als je iets duurder maakt dan heb je minder milieuschade??
Zelfde als je mag de steden niet in tenzij je extra betaald. Alsof er dan geen uitlaatgassen zijn.
10001
10001
  • 1
Dat jij er geen interesse in hebt zegt niet zoveel @chef. McLaren doet hun eigen marktonderzoek.
TLF
TLF
  • 2
Hier zit wel wat meer achter dan dit bericht suggereert. Het is in de automotive wereld bekend dat ForSeven en Gordon Murray al een tijd aan een serie elektrische top-SUVs werken, die ontwerpen zijn wel zo ongeveer klaar schat ik zo. Slimmer om die dan onder een bestaand sterk merk in de markt te zetten dan een nieuw label te verzinnen.
Niseko
Niseko
  • 0
Ze kunnen beter eens bij hun “landgenoten” van Lotus aankloppen om te informeren hoe succesvol het met de verkopen van de Eletre gaat.
IT hurts when IP
IT hurts when IP
  • 0
Eigenlijk loopt de verkoop van dat model best wel goed. Maar Lotus maakt verlies en had de verkoopcijfers veel hoger ingeschat. Maar ze hebben volgens eigen zeggen nog vijf jaar om het tij te keren.
Gewijzigd door auteur
Niseko
Niseko
  • 0
"The IPO forecast for 2024 deliveries was 47,000 vehicles, so 12,000 isn't really something to be celebrated.
The new 2025 target of around 14,500 vehicles is a massive reduction from their original IPO forecast. It's only about 20% of the 73,000 vehicles they told investors they intended to deliver in 2025."
Ter vergelijking Ferrari verkoopt meer & dat is toch een iets andere prijsklasse...