McLaren komt met een SUV als zijn eerste EV

Grotendeels uit koolstofvezel

McLaren Artura

Ook McLaren gaat een SUV bouwen en wel een volledig elektrische. Dat bevestigt CEO van het merk Michael Leiters - na eerdere hints - in een interview met het Britse CarMagazine. De auto zal, net als andere McLarens, een chassis krijgen dat grotendeels uit koolstofvezel is opgetrokken.

Dat ook de SUV van McLaren een (tenminste grotendeels) uit koolstofvezel vervaardigd chassis krijgt, is een voorwaarde om in de pas te kunnen lopen met de rest van de McLaren line-up, vindt Leiters. Daarom zette hij McLaren's Composite Technology Centre, verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de koolstofvezel monocoques van het merk, alvast aan het werk. Of dat ook betekent dat McLarens SUV een geheel uit koolstofvezel opgetrokken constructie krijgt, valt nog te bezien. Het zou daarmee de eerste SUV zijn die dat heeft. Het merk onderzoekt in ieder geval de mogelijkheden voor grotere chassis' van koolstofvezel.

Nog geen elektrische supercars

Leiters bevestigt tegen Car niet alleen de komst van een McLaren SUV, maar ook dat het een volledig elektrische auto wordt. Daarmee slaat het dezelfde weg in als Lotus, dat van zijn eerste SUV ook zijn eerste EV maakte. Met de huidige energiedichtheid van accu's, acht de McLaren-CEO de BEV-technologie echter nog niet rijp voor supercars. Daarvoor zijn accu's, volgens hem, simpelweg te zwaar. Het vooruitzicht op een elektrische SUV van het merk zegt vooralsnog dus niks over de eventuele komst van een elektrische sportwagen.

McLaren Artura

De McLaren Artura is de eerste serieproductie auto met een geëlektrificeerde (hybride) aandrijflijn van het merk.

Winst maken

In het interview laat Leiters zich overigens ook een aantal keer kritisch uit over de koers van het merk tot dusver. Zo vindt hij dat de auto's te veel op elkaar lijken, dat de naamgeving weinig overzichtelijk is en dat de resultaten te wensen overlaten. De SUV biedt een kans om nieuwe ontwerpelementen uit te proberen, en zal dus waarschijnlijk ook - net als de Artura - geen naam met losse cijfers en letters krijgen. De auto moet ervoor zorgen dat McLaren een winstgevend merk wordt. Nieuwbakken CEO Leiters weet, aangezien hij betrokken was bij zowel de Porsche Cayenne als de Ferrari Purosangue, als geen ander dat dat goed mogelijk is.

Hoewel het merk inmiddels begonnen is met de ontwikkeling van zijn elektrische SUV, meldt Car Magazine naar aanleiding van het interview dat we de auto zeker niet vóór 2026 hoeven te verwachten.

Lezersreacties (19) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.