McLaren GTS: de zachtste is scherper

In alles net even beter

McLaren GTS
McLaren GTSMcLaren GTSMcLaren GTSMcLaren GTSMcLaren GTSMcLaren GTSMcLaren GTSMcLaren GTSMcLaren GTS

Liefhebbers voor wie hardcore supercars als de McLaren 765LT en 750S te veel van het goede zijn en 'zelfs' de Artura te hard is, kunnen sinds 2019 bij McLaren terecht voor de GT. Vier jaar na de komst van die minst plankharde, maar nog altijd bijzonder sportieve McLaren GT wordt die auto aan alle kanten aangepakt. Dit is de McLaren GTS!

McLaren wijzigt bij het doorvoeren van wat misschien nog wel het dichtst in de buurt komt bij een facelift maar wat graag de modelnaam van zijn auto's. De updates gaan veelal gepaard met een vermogenstoename en aangezien de naam van de meeste modellen van het merk verwijst naar het aantal paarden onder de kap is dat niet heel verwonderlijk. Zo werd de McLaren 720S niet lang geleden vervangen door de 750S geheten strakgetrokken variant ervan. En de medio 2019 gepresenteerde McLaren GT dan? Die krijgt er een S-je bij. Dit is de McLaren GTS, de vernieuwde versie van de GT, die op elk vlak is fijngeslepen.

Met geen mogelijkheid is een model van McLaren zacht en comfortabel te noemen, maar binnen de McLaren-familie, die verder uit modellen als de Artura, 750S, 765LT (Spider) en de hyperexoten uit de Ultimate Series bestaat, is de nu GTS geheten GT met afstand de meest toegankelijke. En niet enkel op prijstechnisch vlak. De McLaren GTS is de Gran Tourer van de reeks, een auto waarmee de Engelsen zicht meer dan met elk ander model hebben gericht op dagelijkse inzetbaarheid. De auto heeft een vernieuwde voorbumper met nieuwe elementen met zichtbaar koolstofvezel en krijgt rondom een handjevol nieuwe glanzend zwarte elementen.

McLaren GTS

McLaren introduceert nieuwe personalisatiemogelijkheden, nieuwe kleuren en de GTS staat op nieuwe lichtmetalen wielen. In het interieur monteert de fabrikant nieuwe stoelen en ook hier valt de boel anders af te werken dan in de GT. Wie goed kijkt, ziet dat ook de luchthappers bovenaan de achterste wielkasten een maatje zijn gegroeid. De diffuser achter is daarbij ook nog eens vernieuwd. Om het detailwerk te illustreren waarmee de GTS is vernieuwd: hij heeft titanium wielbouten gekregen die 35 procent lichter zijn dan de exemplaren van de GT. Tel uit je winst.

De 4.0-biturbo-V8 die voorheen 620 pk op de been bracht, ramt nu 635 pk naar de achterwielen. Dat hogere vermogen wordt gecombineerd met een wagengewicht dat met 1.520 kilo 10 kilo lager ligt dan dat van de GT. Per ton zijn er 418 paarden beschikbaar om de GTS voort te stuwen en dus is de McLaren GTS uiterst rap. In 3,2 tellen sprint hij vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h en wie 8,9 seconden geduld heeft, zoeft met een snelheid van 200 km/h over het asfalt. Zijn topsnelheid: 326 km/h. Schakelen gaat met een zeventraps automaat.

McLaren GTS

Net als de McLaren GT en diverse andere modellen van het merk heeft ook de GTS een systeem dat de neus bij bijvoorbeeld drempels omhoog brengt. Dat systeem legt de neus van de auto in minder dan de helft van de tijd dat het systeem dat in de GT voor elkaar kreeg hoger boven de weg. Hoe praktisch is een GTS verder? Hij heeft een bagageruimte van 420 liter achter én een snuit waarin je nog eens 150 liter kwijt kunt. De vorm van die opbergplekken is natuurlijk niet ideaal, maar met een totale bagageruimte van 570 liter is de McLaren GTS volgens de Engelsen de meest praktische supercar op de markt.

De McLaren GTS is per direct te bestellen. De eerste exemplaren worden in 2024 geleverd.

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.