Mazda zet in op lithium-ionaccu's voor EV's
Vanaf tweede helft van dit decennium
Mazda en Panasonic gaan waarschijnlijk met elkaar in zee op accugebied. De autofabrikant heeft de elektronicagigant op het oog als leverancier van lithium-ionaccu's op de middellange tot lange termijn.
Mazda lijkt zijn pijlen te richten op cilindrische lithium-ionaccu's voor zijn elektrische auto's van de toekomst. Dat blijkt wel uit de plannen die Mazda en Panasonic nu uit de doeken doen: de twee Japanse bedrijven zitten met elkaar om tafel om een langdurig samenwerkingsverband te onderzoeken, waarbij Panasonic vanuit Japan en Noord-Amerika dergelijke accucellen aan Mazda zal leveren. De accu's moeten dan in de tweede helft van dit decennium in EV's van Mazda komen.
Dat Mazda voor dergelijke conventionele accu's kiest en niet bijvoorbeeld kiest voor LFP-accu's of inzet op Solid State-accu's, is op zichzelf geen verrassing. Mazda's visie op EV's past hierbij; het jaagt geen enorme rijbereiken na. Een gedegen laadinfrastructuur zou volgens Mazda een actieradius van minstens 500 km overbodig maken. De Japanners gaan voor bekende techniek, ongetwijfeld in de hoop dat deze accu's steeds goedkoper worden.
Mazda kondigde eind vorig jaar aan €11 miljard te steken in elektrificatie. Het wil uiterlijk in 2030 in elk segment een elektrische auto aanbieden. In 2030 bestaat, verwacht Mazda, 25 tot 40 procent van zijn verkopen uit volledig elektrische modellen.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook

Zo gaan onze elektrische middenklassers met kou om: updates Mazda 6e en VW ID7

Meer elektrische Mazda's op komst: Mazda 3e, 2e, CX-5e én CX-6e

Tegen de Mazda 6e bewijst Tesla Model 3 dat het behalve goede EV ook een goede auto is

Altijd plug-in hybride Mazda CX-60 en Mazda CX-80 fijngeslepen



