Mazda zet in op lithium-ionaccu's voor EV's

Vanaf tweede helft van dit decennium

Mazda mx-30 duurtest

Mazda en Panasonic gaan waarschijnlijk met elkaar in zee op accugebied. De autofabrikant heeft de elektronicagigant op het oog als leverancier van lithium-ionaccu's op de middellange tot lange termijn.

Mazda lijkt zijn pijlen te richten op cilindrische lithium-ionaccu's voor zijn elektrische auto's van de toekomst. Dat blijkt wel uit de plannen die Mazda en Panasonic nu uit de doeken doen: de twee Japanse bedrijven zitten met elkaar om tafel om een langdurig samenwerkingsverband te onderzoeken, waarbij Panasonic vanuit Japan en Noord-Amerika dergelijke accucellen aan Mazda zal leveren. De accu's moeten dan in de tweede helft van dit decennium in EV's van Mazda komen.

Dat Mazda voor dergelijke conventionele accu's kiest en niet bijvoorbeeld kiest voor LFP-accu's of inzet op Solid State-accu's, is op zichzelf geen verrassing. Mazda's visie op EV's past hierbij; het jaagt geen enorme rijbereiken na. Een gedegen laadinfrastructuur zou volgens Mazda een actieradius van minstens 500 km overbodig maken. De Japanners gaan voor bekende techniek, ongetwijfeld in de hoop dat deze accu's steeds goedkoper worden.

Mazda kondigde eind vorig jaar aan €11 miljard te steken in elektrificatie. Het wil uiterlijk in 2030 in elk segment een elektrische auto aanbieden. In 2030 bestaat, verwacht Mazda, 25 tot 40 procent van zijn verkopen uit volledig elektrische modellen.

PRIVATE LEASE Mazda

Lezersreacties (42)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.