AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Mazda vergroent verder met ' i-stop'
11
Over de gehele modellenlinie streeft Mazda ernaar de CO2 uitstoot voor 2015 met 30% terug te dringen. Dat zei Matthew Tomilo, vice-president van Mazda Motor Europa gisteren bij de lancering van de groene Mazda 3, de i-stop.
Tijdens de Europese presentatie van de Mazda 3 i-stop in het Duitse Potsdam legde de Amerikaande manager ook uit hoe die 30% bereikt moet gaan worden. " De i-stop techniek wordt standaard voor alle benzinemodellen van het Mazda-programma. Dat betekent dat alle benzinemotoren de komende jaren worden voorzien van directe benzineinjectie." Verder zet Mazda in op hybride-techniek en elektrische auto's maar die vormen slechts de top van de pyramide als het gaat om terugdringen van de Co2-uitstoot. De hoofdmoot wordt het massaal toepassen van de i-stop-techniek op alle volume-benzinemodellen.
Niet door startmotor
I-stop is Mazda's visie op een start-stop-systeem. Het bijzondere is dat de herstart van de motor na het wachten voor een verkeerslicht of file niet gebeurt door de startmotor maar door direct brandstof in de cilinder te injecteren waarbij de startmotor met een eigen accu nog slechts een klein duwtje in de rug geeft. Het resultaat is een snellere herstart van de motor in vergelijking met conventionele start-stop-systemen.
De i-stop techniek is onlosmakelijk verboden met directe benzineinjectie vandaar ook dat de direct ingespoten 2-liter benzinemotor, de 2.0 DISI van 151 pk, de eerste motor is waarbij de techniek wordt toegepast. Wie i-stop wil, zit dus voorlopig vast aan die motor.
En wat levert het nu allemaal op? Mede door wat aerodynamische aanpassingen op de i-stop-modellen, moet de auto 14% zuiniger zijn dan de vorige versie. Dat betekent een gemiddeld verbruik van 6,8 liter per 100 kilometer en 159 g/km. De hatchback met de 2-liter i-stop krijgt energielabel C, de sedan - waarin de motor ook leverbaar is - scoort energielabel B.
De Mazda 3 i-stops staan vanaf nu bij de dealer.
Mazda 3 2.0 DISI Hatchback
TS+ 25.800
GT-L 27.400
GT-M 30.300
Mazda 3 2.0 DISI Sedan
TS+ 26.300
GT-L 27.900
GT-M 30.800
PRIVATE LEASE Mazda 3
Had je deze auto's al gezien?

Mazda 3 2.0 Active * Cruise * Climate * Leer * Trekhaak *
- 2006
- 229.310 km
€ 2.499

Mazda 3 2.0 SkyActiv-G 120 SkyLease GT | AFNEEMBARE TREKHAAK | LEDER | APPLE CARPLAY | BOSE AUDIO | 18 INCH LM | HEAD UP | ACHTERUITRIJCAMERA | DODEHOEK DETECTIE | DEAELER ONDERHOUDEN | NED AUTO |
- 2017
- 167.771 km
€ 14.439

Mazda 3 2.5 e-SkyActiv-G M Hybrid 140 Homura - Nu met € 3.000,- Voorraad korting – Meerdere kleuren/uitvoeringen uit voorraad leverbaar
- 2025
- 15 km
€ 34.235
Lees ook
Autotest
Dubbeltest: Volkswagen Golf vs Mazda 3 - Wil je meer of wil je beter?
Op Zoek Naar
Deze hete hatchbacks heb je voor minder dan de prijs van gebruikte Tesla Model 3
Nieuws
Mazda 3 en CX-30 krijgen nieuwe mild-hybride 2.5 - prijzen bekend
Nieuws