Mazda Sentia (1998) – In het Wild
Een 929, maar dan nieuwer
Wie een klein beetje thuis is in de wondere wereld van de Japanse auto’s, kent ongetwijfeld de grote sedans van Toyota, Nissan en Honda. Maar wist je dat Mazda tot 1999 ook zo’n grote achterwielaandrijver in huis had? Deze Mazda Sentia uit 1998 is het bewijs, en staat gewoon in een Nederlandse straat.
Mazda keert terug naar achterwielaandrijving. Herstel: Mazda is dankzij de MX-5 nooit lang weggeweest bij achterwielaandrijving, maar gebruikt deze traditionele luxe-configuratie sinds de CX-60 nu ook weer voor praktische gezinsauto’s. Zelfs een grote sedan zit weer in het vat, net als in de jaren 90. Toen voerde Mazda de Sentia, over twee generaties. De tweede en laatste daarvan kwam in 1995 en deze gitzwarte 1998-er behoort tot die modelreeks.
De Sentia is 4,89 meter lang en daarmee met recht een serieuze sedan. Hij is bijvoorbeeld langer dan de BMW 5-serie en Mercedes E-klasse uit die tijd, al is hij te kort om voor een 7-serie of S-klasse-rivaal te kunnen doorgaan. De Sentia was niet alleen de spirituele opvolger van de 929 die eerder ook in Europa leverbaar was, maar heette in bepaalde exportmarkten (Australië!) nog steeds zo. De kleine kentekenplaten, de markeerlichten op de voorschermen en het lekker overdadige ‘Royal Classic’ op de achterklep getuigen bij dit zwarte exemplaar van een Japanse afkomst. Wat betreft design is zo’n Sentia daadwerkelijk best klassiek, al horen de bolle, gewelfde flanken onmiskenbaar thuis op een auto uit de ‘nineties’. Let trouwens op de kofferbak, want die is opmerkelijk groot. Ook bijzonder: de sterk afgeronde zijruitpartij bestaat uit glaswerk dat niet door een raamstijl wordt omvat. Een letterlijk ‘stijlloze sedan’, al heeft de Sentia wel een B-stijl en is het daarmee geen volwaardige ‘hardtop sedan’.
Wie dit exemplaar al eens eerder meent te hebben gezien, kan zomaar gelijk hebben. Vorig jaar waren we weer eens te gast bij Mazda-specialist Hoebeke in Rilland, en op één van de foto’s ontwaren we een Sentia die verdacht veel op dit exemplaar lijkt. Het rotorvormige stickertje achterop doet ook vermoeden dat Hoebeke er iets mee te maken heeft. Onder de motorkap van de Sentia ligt geen rotatiemotor, maar een keurige 3.0 V6. Leuk weetje: de Sentia was in Korea leverbaar als Kia Enterprise, met een iets andere neus en kont maar een herkenbaar middenschip.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Mazda CX-5 2.0 Skylease 2WD AUTOMAAT| CAMERA| NAVIGATIE| MULTIMEDIA| AIRCO/ECC| CRUISECONTROL| PARKEERSENSOREN| DIMMENDE BINNENSPIEGEL | DODEHOEK DETECIE |
- 2014
- 119.510 km

Mazda CX-3 2.0 SkyActiv-G 120 GT-M Leer stoelverwarming Navi automaat
- 2018
- 72.309 km

Mazda CX-60 2.5 e-SkyActiv PHEV Homura | Leder | Stoelkoeling | Camera | ACC
- 2023
- 39.619 km
Lees ook

Nu zijn ze duurder maar Wiborg kon nog voor relatief weinig een Mazda MX-5 als eerste auto kopen

Met deze Japanse compacte hybride SUV's met de kop eraf kun je nog jaren zorgeloos rijden

Zo gaan onze elektrische middenklassers met kou om: updates Mazda 6e en VW ID7

Meer elektrische Mazda's op komst: Mazda 3e, 2e, CX-5e én CX-6e
