Mazda CX-80 duikt in gat van verdwenen zevenzitters
Sterke diesel CX-80 gaat aan Nederland voorbij
67 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Het aantal modellen met zeven zitplaatsen is de afgelopen jaren flink gedaald, zeker als je geen bakken geld voor een auto kunt betalen. Mazda denkt met de CX-80 een deel van die zoekende klanten te kunnen bedienen.
Het mag op andere continenten lange tijd anders zijn geweest, maar de grootste Mazda was hier lange tijd de zeer succesvolle CX-5. De Japanners wilden echter meer en met de komst van de CX-60 was de strijd om de premium-autokoper gestart. Mazda pretendeerde niet meteen zelf een volwaardige premiummerk te zijn, maar zette zichzelf wel hoog genoeg in de markt om een alternatief te kunnen zijn voor de BMW’s en Audi’s van deze wereld. Het was dan ook een flinke SUV met behoorlijk wat aanwezigheid. Het design viel bijna unaniem goed in de smaak. Zo was het interieur een enorme stap voorwaarts ten opzichte van de CX-5. Ook was de auto flink stuk groter, met een motor die achter de vooras moest liggen en – in basis – achterwielaandrijving. Vanbinnen was het vooral de breedte van de auto die opviel naast de CX-5. Alle seinen stonden op groen voor een nieuwe stap.
Helaas was de praktijk weerbarstiger. De voor Nederland belangrijke PHEV-versie was niet heel verfijnd. Zowel qua aandrijving als qua onderstel leek de auto niet helemaal uitontwikkeld. Wat wij tijdens een test niet altijd kunnen checken, maar de kopers wel, is dat de betrouwbaarheid van de auto ook niet on par bleek te zijn. Werk aan de winkel dus voor Mazda, dat veel ontevreden kopers terugkreeg bij de dealer.
De Mazda CX-80 is 25 cm langer dan de CX-60.
Mazda CX-80 is een stuk langer dan de CX-60
Met de volgende stap claimt Mazda, dat vrij schuldbewust is over de CX-60, de problemen onder de knie te hebben. Dit is namelijk de CX-80. Die staat niet hoger in de markt, maar is de zevenzits versie van de CX-80, zoals de Peugeot 5008 dat is van de 3008. De SUV is maar liefst 250 mm langer dan de CX-60, wat al geen kleine auto is. De CX-80 is 4.995 mm lang, 1.890 mm breed, 1.710 mm hoog en heeft een wielbasis van 3.120 mm. Hierdoor hebben ook mensen op de derde zitrij het nog redelijk, al blijft dat in alles wat geen busje is natuurlijk een relatief begrip. Wel interessant: voor de tweede zitrij kun je kiezen tussen een bank of twee captain's chairs. De ruimte tussen die stoelen kan open blijven om naar de derde rij te bewegen, of je kunt voor een middenconsole kiezen. Dat is wel een uniek aanbod voor een personenauto met drie zitrijen. Sowieso kunnen de achterdeuren verder open om de toegang tot de derde rij gemakkelijker te maken. Als je kiest voor een bank, dan kan deze over 12 centimeter worden verschoven, om zo te kiezen tussen beenruimte of kofferbakruimte. Met de stoelen op de derde rij is de bagageruimte 258 liter groot. Dit neemt toe tot 687 liter met de derde rij omgeklapt en 1.221 liter met ook de tweede rij omgeklapt. Met de zeven zitplaatsen denkt Mazda een goed alternatief te kunnen bieden voor duurdere premium-modellen met zeven zitplaatsen zoals de Audi Q7, omdat het aantal andere, relatief goedkopere modellen die zeven personen kunnen vervoeren flink is gedaald. De auto's die er nog zijn, zijn ook nog eens een stuk krapper zijn dan de CX-80.
Een bijzonder mooie cockpit die bijna 1op1 gelijk is aan de CX-60.
Voorin lijkt het extreem veel op de CX-60. Er zijn kleine detailverschillen, vooral omdat er wat materiaalopties zijn bijgekomen. Eigenlijk is achter het stuur niet te zien welke auto het is. Dat betekent wel dat je in een superdeluxe omgeving zit, die zich zonder pretenties premium mag noemen. Met prachtige materialen en een verfijnde afwerking overtreft Mazda zichzelf met deze auto, net als met het interieur van de CX-60. AutoWeek kon je de Mazda CX-80 in februari overigens al vanuit alle hoeken laten zien. We kunnen het ons dus goed voorstellen dat de verrassing niet zo groot is, omdat de CX-80 ook nog eens sterk op de CX-60 lijkt.
Mazda CX-80 is altijd een PHEV, althans in Nederland
Er komt in principe maar één aandrijflijn naar Nederland: de PHEV met ruwweg dezelfde specificaties als de CX-60. Een atmosferische 2.5-viercilindermotor met 191 pk is daarbij gekoppeld aan een achttraps automaat. Daartussen zit een 175 pk sterke elektromotor. Daarna wordt de kracht over de vier wielen verdeeld en met 327 pk en 500 Nm is dat een vrij sterke aandrijflijn. Gelukkig maar, want de auto weegt als PHEV ruim 2.100 kilo. Op enkel stroom moet je zo’n 60 km ver kunnen komen. De 0-100 tijd is 6,8 seconden en de auto heeft een begrensde top van 195 km/h. Vrij uniek voor een PHEV is dat de auto een trekgewicht heeft van 2.500 kilo, wat hem een extra unique selling point geeft.
Veel ruimte achterin en de deuren gaan tot 90 graden open.
De nieuwe Mazda is er elders in Europa ook als diesel, maar zoals bij zoveel modellen komt die versie niet naar Nederland, omdat deze door de bpm bijna onbetaalbaar zou zijn. Erg jammer, want we hebben deze zes-in-lijn dieselmotor wel eens geprobeerd en het is een prachtig blok. Een versie van de CX-80 waar alleen benzine in gaat, vind je alleen in ander werelddelen.
Hoewel het platform gelijk is aan dat van de CX-60 belooft Mazda dat het onderstel en de wielophanging een stuk beter zijn dan in de CX-60. Uiteraard heeft de fors grotere wielbasis sowieso effect op de rijeigenschappen, maar Mazda zegt zich bewust te zijn van de hoge klantontevredenheid van CX-60-kopers. “Als je met de CX-80 rijdt, zul je zien dat die zaken zijn opgelost.” Klanten die nog altijd problemen ondervinden met hun CX-60 verwijst het merk naar de dealer, waar het merendeel daarvan met technische updates, zowel software- als hardwarematig, zou moeten worden opgelost.
Op de derde zitrij zit je beter dan gemiddeld.
Prijzen Mazda CX-80
De Mazda CX-80 Plug-in Hybrid is te bestellen vanaf €62.390. Voor dat geld krijg je de SUV direct als Executive Line. De prijzen van de overige versies volgen op 7 mei.
PRIVATE LEASE Mazda CX-80
Had je deze auto's al gezien?

Mazda CX-80 2.5 e-SkyActiv PHEV Homura Plus Mengelers actieprijs: € 71.390,00*
- 2025
- 1 km

Mazda CX-80 2.5 e-SkyActiv PHEV Homura Plus | Nieuw | Voorraad | incl. Instapvoordeel (t/m 30-06-2025)
- 2025
- 1 km

Mazda CX-80 2.5 e-SkyActiv PHEV Takumi Plus | Nieuw | Voorraad | Incl. Instapvoordeel (t/m 30-06-2025)
- 2024
- 1 km