"Maybach gaat hybride"

Maybach facelift
Maybach speelt op het moment geen rol van betekenis op de automarkt. De productie van het superdeluxe merk van Daimler, blijft beperkt tot tweehonderd tot driehonderd stuks per jaar. Toch zijn er toekomstplannen voor het merk, waarin hybridetechniek een hoofdrol moet gaan spelen.
Het voortbestaan van Maybach is een tijd onzeker geweest, dat is geen wonder als je de productieaantallen van het limousinemerk bekijkt. Onlangs is Daimler directielid Joachim Schmidt vanuit het Midden-Oosten terug gekomen naar het hoofdkwartier in Duitsland. In het Midden-Oosten was hij verantwoordelijk voor de verkoop en marketing van Daimler-producten. Hij heeft wel een paar ideeën voor het exclusieve merk. Met name in China, Noord-Amerika, het Midden-Oosten en Rusland ziet hij toekomst voor Maybach. Dat meldt het Amerikaanse Automobile Magazine.
Daimler wil Maybach vanaf 2012 opnieuw op de kaart zetten. Dan verschijnt een nieuwe S-klasse, die de basis zal zijn voor de nieuwe modellen. De huidige Maybachs zijn nog gebaseerd op de vorige generatie S-klasse. Er wordt voor het Maybach van de toekomst gesproken over een korte en lange limo en er zal een vierdeurscoupé verschijnen. Ook wordt er gedacht over een cabrioletvariant in de geest van de Ocean Drive concept (foto 4) uit 2007.
De biturbo 6,0-liter V12 mag blijven. Hij komt opnieuw als een normale en een S-versie. De V12 wordt gekoppeld aan een elektromotor die goed is voor 20 pk en het mogelijk maakt om de Maybach een kilometer of twintig louter op elektrokracht te laten rijden. Dat moet het verbruik (of in elk geval de fabriekopgave) een kwart omlaag brengen.

Lezersreacties (30)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.