Maruti Suzuki Alto (800) op de snijtafel
Nieuwe snuit, nieuw binnenste
We spieken vandaag geregeld over de grens om te zien wat daar op autogebied allemaal gebeurt. Voor dit artikelen kijken we naar Maruti Suzuki, de Indiase tak van Suzuki, die een facelift doorvoert op zijn Alto.
De Alto is een modelfamilie die niet overal hetzelfde is. Zo werd de Alto in Europa opgevolgd door de Calerio, verkoopt Suzuki in Japan een guitige retro-Alto en heeft Maruti Suzuki zowel de Celerio als twee Alto's op de prijslijst staan. Eén daarvan is de Alto 800, de andere de Alto K10. De Alto 800 is nu bijgewerkt. Tijd voor wat duiding.
De Alto 800 en de Alto K10 werden in 2012 geïntroduceerd en dienden in feite als opvolger van de Maruti 800, een auto die wij kennen als de tweede generatie Alto, die in India nog tot 2014 werd gebouwd. Hoewel de Alto 800 en K10 wel techniek met de Maruti 800 deelden, was de koets toch echt helemaal nieuw en is ook het platform van de auto stukken minder ouderwets. De Alto 800 kreeg dezelfde 796 cc driecilinder als zijn stokoude voorganger, terwijl de Alto K10 een krachtiger 998 cc driepitter kreeg, een motor met de aanduiding K10 die dus terugkeert in de naam. Die 3,55 meter lange K10 heeft een fraaier interieur, een aangepaste snuit en is opmerkelijk genoeg iets langer dan de 3,43 meter lange Alto 800. Wat is nu het nieuws? De Alto 800 ondergaat een facelift, een excuus om het Alto-gamma door te lichten.
De Alto 800 krijgt een vernieuwd front met een nieuwe grille waar Maruti Suzuki een zwarte strook omheen heeft aangebracht. Ook de grote opening in de bumper is onder de loep genomen en heeft een andere invulling gekregen. In die bumper zijn nieuwe C-vormen aangebracht, waarin de optionele led-dagrijverlichting een plekje krijgt. Achterop schroeft Maruti Suzuki lichtunits met een nieuwe indeling. De 800 krijgt het al genoemde fraaiere interieur van zijn luxueuzere en krachtiger K10-broer en is in twee kleuren uitgevoerd. Meer aanpassingen: Suzuki noemt de auto voortaan niet meer Alto 800, maar simpelweg Alto. De 796 cc driecilinder behoudt zijn 48 pk en 96 Nm koppel, maar stoot volgens zijn scheppers nu 25 procent minder schadelijke stoffen uit. ABS is voortaan standaard en hetzelfde geldt voor parkeersensoren achter.