Lynk & Co Z20: elektrische alternatief voor populaire 01

Alternatief voor 01

Zeekr Z20 (patent, China)

In Nederland heeft Lynk & Co slechts één model op de menukaart staan: de plug-in hybride 01. Daar komen er in de toekomst meer bij, waaronder waarschijnlijk deze volledig elektrische Zeekr Z20.

In thuisland China heeft Lynk & Co een uiterst uitgebreid modellengamma. Tot voor kort had echter geen enkel elektrisch model in zijn aanbod. Daar kwam verandering in toen het eerder dit jaar de Z10 introduceerde. Die elektrische Lynk & Co Z10 krijgt gezelschap van een elektrische cross-over: de Z20. AutoWeek kan je die Lynk & Co Z20 laten zien na speurwerk in de database van het Chinese Ministerie van Industrie en Informatie Technologie.

De Lynk & Co Z20 is 4,46 meter lang, 1,85 meter breed en 1,57 meter hoog. Zijn wielbasis bedraagt 2,75 meter. Die afmetingen zijn interessant, want die zijn redelijk vergelijkbaar met de 4,5 meter lange en in Nederland populaire plug-in hybride 01. Daarbij komt zowel de wagenlengte als de wielbasis van de Lynk & Co Z20 nagenoeg overeen met die van de Zeekr X. We verwachten dan ook dat deze Z20 een technisch broertje daarvan is.

We weten dat de Lynk & Co Z20 zo'n 1.900 kilo in de schaal legt en in ieder geval een 340 pk sterke motor krijgt. Zijn topsnelheid ligt op 190 km/h. De kans dat de Z20 net als de Zeekr X een 69-kWh accu krijgt, is groot.

In 2023 jaar vertelde voormalig Lynk & Co-topman Alain Visser tegen AutoWeek dat het merk in 2024 in Europa zijn eerste EV op de markt brengt. Dat moet een auto worden die eerst in Europa verschijnt en later naar China gaat. Dat zou zomaar de eerder gepresenteerde Z10 kunnen zijn. Die beleefde immers zijn debuut op Europese bodem. We achten kans aanzienlijk dat de Z20 ook zijn opwachting maakt op de Nederlandse markt.

PRIVATE LEASE Lynk & Co

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.