Lynk & Co Z10 kan in 15 minuten 573 kilometer bijladen, op naar Europa!

Interessante cijfers

Lynk & Co Z10
Lynk & Co Z10Lynk & Co Z10Lynk & Co Z10Lynk & Co Z10Lynk & Co Z10Lynk & Co Z10Lynk & Co Z10Lynk & Co Z10

Dit is de Lynk & Co Z10, de allereerste volledig elektrische auto van het merk. De Z10 is een elektrische sedan die volgens zijn scheppers aan de snellader in 15 minuten tot wel 573 kilometer aan actieradius kan bijladen.

Lynk & Co is al enige jaren in Nederland actief en bestaat in thuisland China officieel al sinds 2016. Hoewel Lynk & Co in Nederland slechts één model levert, is het leveringsgamma van het merk in China aanzienlijk groter. Zo bestaat er in China niet alleen een Lynk & Co 01, maar ook een 02, 03, 05, 06, 07, 08 en 09. Geen daarvan is volledig elektrisch, maar Lynk & Co heeft vanaf nu ook een elektrische auto op de menukaart staan: de Z10. Opvallend, want het model leek eerder namelijk nog Zero te gaan heten.

De Lynk & Co Z10 is een 5,03 meter lange elektrische sedan met een wielbasis van 3,01 meter. Hij is dus enkele centimeters langer dan een Tesla Model S en heeft ook een iets langere wielbasis. Uitgebreide technische specificaties hebben we nog niet. Wel weten we dat de Lynk & Co Z10 dankzij 800V-architectuur bijzonder rap moet kunnen snelladen. Volgens Lynk & Co kan de Z10 in slechts 15 minuten tot wel 573 kilometer bijladen, al vermeldt het merk geen totale actieradius en rept het ook niet over het daadwerkelijke laadvermogen. Meer cijfers? Hebben we. De Z10 heeft een luchtweerstandscoëfficiënt (Cw)van slechts 0,198. Een sprint vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h moet de Z10 in slechts 3,5 tellen afraffelen. De lidar-module op het dak verraadt dat de Lynk & Co Z10 beschikbaar komt met een uitgebreid pakket aan passieve- en actieve-veiligheidssystemen dat semi-autonoom rijden mogelijk moet maken.

Uit de database van het Chinese Ministerie van Industrie en Informatie Technologie hebben we eigenhandig nieuwe specificaties opgedoken. De Lynk & Co Z10 komt als 272 pk sterke achterwielaandrijver beschikbaar, maar krijgt ook een achterwielaangedreven variant die 421 pk sterk is. De 421 pk sterke variant legt 2.318 kilo in de schaal en moet een snelheid van 240 km/h kunnen halen. De 272 pk sterke varianten zijn met 2.275 kilo iets minder zwaar en noteren een topsnelheid van 210 km/h achter hun naam. De absolute topversie heeft dankzij een 367 pk sterke elektromotor op de vooras en een 421 pk sterk exemplaar achter vierwielaandrijving. Die versie moet een snelheid van 250 km/h kunnen halen. Met een wagengewicht van 2.468 kilo is dit de zwaarste verschijningsvorm van de Z10.

Lynk & Co Z10

Het ontwerp van de auto doet – net als dat van andere recente modellen als de 07 en 08 – denken aan dat van het The Next Day geheten studiemodel dat het merk twee jaar geleden presenteerde. De Z10 heeft frameloze portieren, een actieve achterspoiler en rondom herkenbare ledverlichting. Achter het stuurwiel zit een opvallend klein display, waarop enkel essentiële informatie wordt weergegeven. Centraal in het dashboard is een flink infotainmentscherm gehuisvest. Het heeft een diagonaal van 15,4 inch. Verder is het interieur opvallend minimalistisch van opzet. Uitgebreid instelbare sfeerverlichting moet de boel optisch opleuken. Aan verwennerij overigens geen gebrek: de Z10 komt namelijk onder meer beschikbaar met een 28 luidsprekers tellend audiosysteem van Harman Kardon, is volgestopt met leer en suède en heeft stoelen die niet alleen verwarmbaar en ventileerbaar zijn, maar ook een massagefunctie hebben. Ook comfortverhogend is de luchtvering met twee kamers.

De Lynk & Co Z10 lijkt een regelrechte concurrent van auto's als de Mercedes-Benz EQE, de Nio ET7 én de populaire Xiaomi SU7 te worden. Of de Z10 naar Europa komt? Wie zal het zeggen. Vorig jaar vertelde voormalig Lynk & Co-topman Alain Visser tegen AutoWeek dat het merk in 2024 in Europa zijn eerste EV op de markt brengt. Dat moet een auto worden die eerst in Europa wordt gepresenteerd en later naar China gaat. Het valt niet uit te sluiten dat die nieuwkomer deze Z10 is, want waar is de Z10 zojuist onthuld? Inderdaad, in Europa.

Zodra we meer weten én meer beeld (en beter) beeld hebben, vind je dat op AutoWeek.nl.

PRIVATE LEASE Lynk & Co

Lezersreacties (51)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.