Lynk & Co overweegt Europese productie: 'Gezien het politieke klimaat...'

Het was ooit al de bedoeling

Lynk Co 01

Lynk & Co opereert weliswaar vanuit Zweden, maar bouwt zijn auto's in China. Het jonge merk ziet dat produceren in China gevoelig ligt binnen de EU en denkt dan ook na over Europese productie.

Hoewel Lynk & Co zich nadrukkelijk presenteert als een Europees merk met een Zweedse achtergrond, is niet te ontkennen dat het ook behoorlijk Chinees is. Niet alleen is het moederbedrijf (Geely) Chinees, ook bouwt Lynk & Co zijn auto's daar én zijn er modellen die wel in China leverbaar zijn en niet in Europa. Met een nieuwe en volledig elektrische Lynk & Co slaat het merk een wat meer Europese weg in. Die auto verschijnt namelijk eind volgend jaar eerst in Europa en is ook in de basis voor onze markt bedoeld. China krijgt hem later pas. Mogelijk gaat Lynk & Co die auto ook hier in Europa bouwen. Een zustermodel van de Volvo EX30 uit Gent, misschien?

CEO Alain Visser laat in een exclusief interview met AutoWeek in elk geval al doorschemeren dat Lynk & Co nadenkt over Europese productie. Dat de EU zijn loep legt op autofabrikanten die in China auto's bouwen, speelt zeker mee: "Het is wel zo, gezien het politieke klimaat rond auto’s die worden geproduceerd in China, dat lokale productie toch wel een thema wordt. Daar zijn we dus mee bezig, al zijn er nu nog geen concrete plannen. Het is wel een thema dat we nu heel serieus nemen." De topman benadrukt daarbij dat de Lynk & Co 01 eigenlijk ook al in Europa van de band had moeten rollen. De intentie om hier lokaal te produceren, is dus zeker niet nieuw. “In 2018 was het de bedoeling dat we onze auto in Gent gingen bouwen. Plotseling ging dat niet door, omdat de Volvo XC40 zo goed verkocht dat er niet genoeg capaciteit was in Gent. Toen is er een fabriek geopend in China."

Overigens ziet Visser in de Westerse auto-industrie duidelijk dat Chinese auto's een effect op de gemoedstoestand hebben. Volgens hem is er een zekere angst, die ook wel gegrond is: "Iedereen heeft er toch wat schrik van, van ‘worden we nu overspoeld door Chinese auto’s?’. Vooral de Europese merken, terecht." Mogelijk doelt Visser met dat laatste woord, dat er met een glimlach uit komt, ondanks de profilering als Europees merk toch ook op zijn eigen Lynk & Co.

Lezersreacties (50)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.