Lynk & Co focust in Europa op PHEV’s vanwege importheffingen

Onbedoeld effect heffingen

Lynk & Co 01

Het Chinese Lynk & Co presenteerde onlangs zijn eerste EV, maar blijft zich in Europa toch vooral focussen op plug-in hybrides. Dat is wat je krijgt met importheffingen die louter op EV’s zijn gericht.

“Lynk & Co Europe blijft zich focussen op PHEV’s omdat die auto’s niet worden geraakt door de extra hoge importheffingen die door de EU zijn ingevoerd”, heeft Lynk & Co volgens – alweer – Automotive News in een gesprek met aandeelhouders gezegd. Die uitspraak volgt na de lancering van de eerste EV van Lynk & Co voor de Europese markt, de 02. Die auto komt en lijkt ondanks alles aantrekkelijk geprijsd, maar bij Lynk & Co zijn ze er gegeven de situatie niet rouwig om dat ook de plug-in hybride 01 nog bestaat. Dat aanvankelijk populaire model kreeg een facelift en kan er zo weer even tegenaan.

Door de focus juist op PHEV’s en niet op EV’s te leggen, wijkt Lynk & Co wat af van zijn eerdere plannen om een echt EV-merk te worden en de 02 te laten fungeren als opvolger van de 01. Een logisch gevolg van de Europese invoerheffingen, al kun je je afvragen of dit het doel was van die heffingen. Lynk & Co is net als Volvo een dochter van Geely en kan daardoor graaien in een aanzienlijke bak met onderdelen, platforms en aandrijflijnen. De 01 rust op het platform dat we ook van de Volvo XC40 kennen en beschikt zodoende over een beschaafde en moderne PHEV-aandrijflijn, een luxe die een op zichzelf staande EV-startup doorgaans niet heeft.

PRIVATE LEASE Lynk & Co

Lezersreacties (33)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.