Lunaz viert 100 jaar Rolls-Royce Phantom met EV-ombouw
Opnieuw een Phantom V
Lunaz heeft weer een bijzondere klassieker bij de kladden gegrepen en er een EV van gemaakt. Ditmaal is het de Rolls-Royce Phantom V, om te vieren dat de Phantom honderd jaar bestaat.
Weinig auto's belichamen conservatief autorijden zo goed als de Rolls-Royce Phantom. Welke generatie je ook pakt, een Phantom is altijd enorm, zwaar en van een dikke motor voorzien. Niet bepaald vooruitstrevend, maar toch is hij volgens Lunaz al eerder een mooie basis geweest om een EV van te maken. Sterker zelfs, Lunaz pakt nu voor de tweede keer een Phantom V aan voor een EV-conversie.
De vorige keer is alweer vijf jaar geleden, maar het recept is vrijwel ongewijzigd. Een Rolls-Royce-verzamelaar gaf Lunaz de opdracht om de auto op diverse punten te moderniseren, met de elektrische aandrijflijn natuurlijk als grootste verandering. Lunaz treedt wel vaker niet in detail over de techniek, maar ook in dit geval ligt er een vermoedelijk 375 pk sterke elektromotor in. Wel meldt men dat er bij deze Phantom een 80-kWh accu aanwezig is, terwijl het bij die van vijf jaar geleden nog een 120 kWh groot exemplaar was. Snelladen moet mogelijk zijn.
Andere zaken die er oorspronkelijk niet in zaten: een ingebouwd navigatiesysteem, wifi-connectiviteit, usb-aansluitingen, verwarmbare voor- en achterstoelen en een infotainmentscherm voor de passagiers achterin. Overigens gaat het om een zevenzits Phantom, dus je kunt er met een heel gezelschap stijlvol en in alle stilte mee rondzoeven. De whiskybar is voor sommigen vast een welkome aanvulling.