Lotus: vier EV's binnen vijf jaar
Elektrische SUV in 2022
Nu Lotus onder de vleugels van het vermogende Geely opereert, ziet de toekomst van het van origine Engelse sportwagenmerk opeens heel anders uit. Lotus geeft aan dat het binnen nu en vijf jaar maar liefst vier volledig elektrische modellen lanceert.
In juli liet Lotus de Emira zien, de automobiele zwanenzang van de verbrandingsmotor bij het merk. Lotus belichtte nog voor de lancering van die nieuwkomer in een notendop een viertal nieuwe platforms waar het aan werkt. Nu weten we in ieder geval onder welke elektrische modellen die platformen een plek krijgen.
Lotus geeft aan dat het binnen vijf jaar maar liefst vier volledig elektrische modellen op de markt brengt. De eerste volgt al volgend jaar en wordt een SUV die intern naar codenaam Type 132 luistert. In 2023 volgt een volledig elektrische vierdeurscoupé, een gelikt gelijnd model dat door Lotus wordt aangeduid als Type 133. In 2024 komt de Type 134 om de hoek kijken, een tweede elektrische SUV die een maatje groter lijkt te worden dan het model dat zich volgend jaar aandient. Het absolute klapstuk wordt de Type 135, een volledig elektrische supercar. Overigens heeft Lotus met de Evija al een elektrisch model gepresenteerd, al is dat een auto die in het nog minder relevante hypercarhoekje van autoland opereert.
Lotus zegt verder te werken aan rijsystemen die bestuurders van z'n modellen moet helpen om extreem snelle rondetijden op circuits neer te kunnen zetten. Daarnaast moeten de te ontwikkelen rijsystemen de auto's ook op de openbare weg veiliger maken.
Platforms
Een van de platforms waar Lotus en Geely aan werken, heet de Premium Architecture. Volgens Lotus wordt deze basis gebruikt voor 'lifestyle modellen'. Volgens de Engelsen biedt het platform houvast aan auto's met een wielbasis van 2,89 tot 3,1 meter, al zegt het merk dat er ruimte is voor verder uitrekwerk. Het platform is geschikt voor 92 kWh tot 120 kWh grote accupakketten en ondersteunt het 800v-technologie. Een van de nieuwkomers op dit platform moet in minder dan 3 tellen naar een snelheid van 100 km/h kunnen schieten. We mikken erop dat de vierdeurscoupé en de twee SUV's op dit platform komen te staan.
Lotus heeft verder het voor hypercars bestemde Hypercar Architecture en de in samenwerking met Alpine te ontwikkelen Electric Spports Car Architecture in de ontwikkelingskamers liggen. Het vierde platform is wat Lotus de Sports Car Architecture of Elemental-basis noemt, een voornamelijk uit aluminium opgetrokken platform. De Emira staat al op deze basis.
Had je deze auto's al gezien?

Lotus Exige S3 Club Racer 3.5 V6 Roadster / IPS / Airco / Bluetooth
- 2016
- 62.046 km

Lotus Eletre EDS 450 S 4WD | Comfort Seat Pack | Luchtvering | KEF Premium Audio | Massagestoelen | Highway Assist - Adaptive Cruise control | Head-Up | 22" Glossy Black velgen | Panoramadak | 360 graden camera |
- 2024
- 13.882 km

Lotus Eletre "S" 4WD Executive Seat 605pk 112 kWh Full Carbon Pack int. ext. | Matrix | HUD | Adpt. cruise | KEF Sound 2160W | PDC Pack | PANO | 6-zuiger brake
- 2025
- 15 km