AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Lotus toont elektrische Evora
14
Porsche doet groen, Ferrari toont zich van een groene kant en van Lotus Cars zijn we dat al langer gewend. Dit is de Evora 414E Hybrid, een studie van een elektrische Evora met range extender.
De Lotus Evora 414 E Hybrid heeft twee bij de achterwielen geplaatste elektromotoren. Die drijven de achterwielen direct aan. Het vermogen is met 414 pk indrukwekkend. Door de bij de wielen geplaatste motoren is er bovendien sprake van torque vectoring.
Range extender
Met geheel opgeladen accu's komt de Evora 414 E Hybrid 56 kilometer ver. Daarna gaat een 1.2 driecilinder motor werken als generator om het accupakket van kracht te voorzien. Dat maakt in totaal een actieradius mogelijk van 483 kilometer. Lotus Engineering heeft de 'range extender' die 47 pk bij 3.500 toeren levert, ontwikkeld voor normale benzine en alternatieve brandstof zoals bio-ethanol. Het accupakket is centraal en laag geplaatst voor een optimaal zwaartepunt.
Geinig is het geluidssysteem. De berijder van de Evora 414 E Hybrid heeft keus uit vier klanken. Twee geluiden simuleren dat er een V6 of een V12 aan boord is, verder zijn er twee futuristische klanken. Brabus heeft een soortgelijk systeem ontwikkeld voor de Tesla Roadster.Verder beschikt de concept over een sportstand waarbij het is alsof de Lotus over een zeventraps transmissie met dubbele koppeling beschikt compleet met schakelflippers en al.