Lotus presenteert Evora GT410 Sport

Lichter én sneller dan Sport 410

Lotus Evora GT410 Sport
Lotus Evora GT410 SportLotus Evora GT410 SportLotus Evora GT410 SportLotus Evora GT410 SportLotus Evora GT410 SportLotus Evora GT410 SportLotus Evora GT410 SportLotus Evora GT410 SportLotus Evora GT410 Sport
Een nieuw jaar, een nieuwe Lotus. De Engelsen trappen 2018 af met wéér een nieuwe variant van een bestaand model. Vandaag maken we kennis met de Lotus Evora GT410 Sport.

We kunnen het ons goed voorstellen dat je het overzicht op het Lotus-gamma ietwat dreigt te verliezen. De Engelsen presenteren om de haverklap een nieuwe uitvoering van een al jaren bestaand model en ook in dit nieuwe jaar laat het merk gelukkig weer van zich horen. Het Evora-aanbod bestaat momenteel al uit de 400, de Sport 410, de GT430 en de GT430 Sport. Lotus ziet nu ruimte om een GT-smaak van de Sport 410 aan de line-up toe te voegen.

De Sport 410 is in de basis al een iets krachtiger maar vooral lichtere versie van de Evora 400. Het is die Evora die nu wordt overgoten met Lotus' GT-kruidenmix, een smaakmaker die vooral bestaat uit aerodynamische aanpassingen die voor een deel afkomstig zijn van topmodel GT430.

De GT410 Sport perst net als de Sport 410 415 pk en 420 Nm uit zijn 3,5-liter supercharged V6, in de basis afkomstig van de planken van Toyota. Daarmee sprint de nieuwe variant, gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak in 4,2 tellen vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h. Wie de variant met automaat bestelt, legt dat klusje zelfs 0,1 seconde rapper af. De topsnelheid van de handgeschakelde uitvoering ligt op 305 km/h, die van de Evora met automaat op 275 km/h. Daarmee is de nieuwe variant 0,1 seconde rapper dan de non-GT-uitvoering. Het gewicht van de GT410 Sport ligt op 1.97 kilo, 28 kilo minder dan de Sport 410 en 98 kilo minder dan het origineel, de Evora 400.

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.