Lotus en Toyota intensiveren samenwerking

Akio Toyoda ontvangt laatste Lotus Elise met 2ZZ-m
Toyota levert al enige tijd motoren aan Lotus, en beide merken zijn overduidelijk tevreden over de samenwerking. Tijdens een speciale bijeenkomst maakten CEO's Akio Toyoda (Toyota) en Dany Bahar (Lotus) nog maar eens duidelijk dat de samenwerking een blijvertje is.
Lotus bood Toyota een Elise met de laatste 2ZZ motor ooit aan. Toyota's 1,8-liter viercilinder met variabele kleptiming heeft de afgelopen jaren z'n diensten bewezen in onder meer de Elise, de Exige en de 2-Eleven. Door toepassing van een supercharger steeg het vermogen in bijvoorbeeld de 2-Eleven naar maar liefst 252 pk.
Nu die motor verdwijnt, blijven de Japanners verantwoordelijk voor de motoriseringen van Lotus. Beide CEO's staken hun tevredenheid niet onder stoelen of banken. Bahar: "Het aanbieden van de Elise met de laatste 2ZZ motor is symbolisch voor ons respect". Akio Toyoda doet ook 'n duit in het zakje: "Een Toyota motor in een Lotus zorgt voor een unieke rijervaring. We hopen dat veel liefhebbers van rijplezier kunnen geniet van deze speciale combinatie."
Op de Autosalon van Parijs toont Lotus twee nieuwe varianten van de Evora, de sterkere S en een versie met automatische transmissie. Net als de gewone Evora hebben die een 3,5-liter V6 van Toyota onder de kap. Inmiddels weten we ook dat Lotus in de Franse hoofdstad de Elite laat zien. Voor die auto gebruikt Lotus een flink opgevoerde versie van de 5,0-liter V8 uit de Lexus IS-F.

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.