Lotus Emira GT4: 406 pk sterke circuitracer

Op streng dieet

Lotus Emira GT4

De nog kakelverse Lotus Emira is door de Engelsen nu al in een racekostuum gehesen. We maken kennis met de Emira GT4, een lichtgewicht raceversie van de laatste Lotus met verbrandingsmotor.

In juli stelde Lotus z'n allerlaatste nieuwe model met een verbrandingsmotor voor: de Emira. Die op de Evora voortbordurende en met 1.405 kilo iets zwaarlijvige GT is op een streng dieet gezet en mag als uitgemergelde Emira GT4 zijn tanden in het circuit zetten, althans, op papier.

De samen met RML Group geprepareerde Lotus Emira GT4 is namelijk nog niet helemaal productierijp. De Emira GT4 heeft rondom vrij subtiel aangezet bumperwerk, maar draagt op z'n achterste wel een zeer heftige achtervleugel. Achter de voorstoelen ligt de van Toyota bekende 3.5 V6 met supercharger, een 406 pk sterke machine die in de straatlegale Emira een 360 pk sterke geblazen 2.0 van Mercedes-AMG als alternatief heeft. Schakelen gaat niet met een handgeschakelde zesbak of DCT-automaat, maar middels een sequentiële zesbak met schakelflippers.

De Emira GT4 heeft volgens Lotus een gestript race-interieur dat voldoet aan de eisen die FIA aan een dergelijke raceplek stelt. Daarnaast heeft de Emira GT4 een maar liefst 96 liter grote brandstoftank, speciale Pirelli GT4-banden, een rolkooi, zespuntsgordels, extra bijterige remmerij en schoefveren van Öhlins. De Emira is ook nog eens een stuk lichter dan het ruim 1.400 kilo wegende origineel. Volgens Lotus legt de Emira GT4 slechts 1.260 kilo in de schaal.

De definitieve versie van de Emira GT4 wordt later dit jaar gepresenteerd en is volgend jaar in actie te zien op het circuit.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.