'Londense taxi'-fabrikant LEVC toont modulair EV-platform

Ongelukkige naam

LEVC SOA-platform

LEVC ken je ongetwijfeld van de meest recente incarnatie van de aloude Londense taxi's: de TX. Maar LEVC wil veel meer zijn dan slechts een 'taxifabrikant'. Het komt met een geheel nieuw modulair elektrisch platform waarop het de komende jaren tal van modellen wil zetten.

Londen Electric Vehicle Company (LEVC) wil zich omvormen van taxibouwer naar aanbieder van 'e-mobility solutions'. Eerder dit jaar werd al bekend dat LEVC wil uitgroeien tot een elektrisch volumemerk en nu wordt meer duidelijk over de techniek waarop LEVC zijn nieuwe modellen gaat huisvesten.

LEVC heeft de afgelopen 2,5 jaar samen met het Chinese Geely naar eigen zeggen hard gewerkt aan de ontwikkeling van een hagelnieuw modulair Space Oriented Architecture geheten EV-platform dat een in Nederland ietwat ongelukkige afkorting heeft gekregen. Dat Geely zich met de ontwikkeling van het - jawel - SOA geheten platform heeft bemoeid, is niet verrassend. LEVC is immers een van de vele merken in het portfolio van die enorme autobouwer.

Het SOA-platform is geschikt voor elektrische personenauto's en bedrijfswagens in verschillende formaten, al hoef je er geen compacte auto's op te verwachten. Volgens LEVC is de modulaire basis ontwikkeld met het oog op auto's en bedriijfswagens met een lengte van 4,86 tot een zeer behoorlijke 6 meter. De nieuwe hardware is geschikt voor voertuigen met een wielbasis van 3 tot 3,8 meter. Achterwielaandrijving, voorwielaandrijving en vierwielaandrijving? Het is allemaal mogelijk. LEVC kan accupakketten met een capaciteit van 73 kWh tot 120 kWh kwijt in het platform en spreekt van auto's met een elektrische actieradius van bijna 700 kilometer. Ook moet het SOA-platform geschikt zijn voor de implementatie van soft- en hardware die autonoom rijden (niveau 4) mogelijk maakt.

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.