Lexus LS (2004) - Liefhebber Gezocht
Top-Lexus voor bescheiden budget
Lexus presenteerde vandaag zijn nieuwe instapmodel; de LBX. Ben jij meer van de statige en luxere modellen van het merk, maar wil je evengoed geen fortuin uitgeven? Wat dacht je dan van deze heerlijke Lexus LS?
Lexus bewandelt een relatief bescheiden bescheiden pad met zijn jongste telg: de LBX. Die Lexus-neef van de Toyota Yaris Cross wordt het goedkoopste Lexus in het aanbod als hij begin 2024 op de markt komt. Reken er echter maar op dat hij nog wel grofweg vier of vijf keer zo duur wordt als de Lexus die je nu op je scherm hebt staan. Daar hangt een prijskaartje aan van €7.949. Hij is alweer bijna 20 jaar oud, dus dat verklaart een hoop. Je krijgt desalniettemin nog veel auto voor je geld.

Lexus LS.
We hebben hier niet zomaar een Lexus voor ons, maar het topmodel LS. Ook niet de eerste de beste , maar de topversie President die vanaf de facelift van deze derde generatie LS leverbaar werd. Iemand heeft in 2004 ruim €112.000 achtergelaten bij de Lexus-dealer om de sleutels van deze machtige limousine in handen te krijgen. Over afschrijving gesproken ... Maar goed, er zijn toplimo's uit de tijd die sneller afschreven dan deze Lexus en daarvoor is natuurlijk een goede reden. Het zijn simpelweg erg goede auto's. Niet alleen wat betreft kwaliteit, maar ook als het gaat om rijbeleving.
We testten een identieke Lexus LS 430 President in 2004 en daarover waren we aardig te spreken. "De Lexus beschikt standaard over adaptieve luchtvering. Het onderstel absorbeert oneffenheden als de beste en neemt daardoor helaas ook wat informatie weg. Weliswaar minder dan voorheen het geval was, maar toch. De Lexus heeft nog het meeste weg van een vliegend tapijt." Dat laatste is toch wat je vooral van zo'n auto verwacht? Dat maakte de LS dus wel waar. "Na honderden testkilometers onder wisselende omstandigheden blijkt dit slagschip werkelijk van hoog niveau te zijn. We hadden eigenlijk niets anders verwacht."

Lexus LS.
Hoewel ieders smaak weer anders is, trokken we destijds wel de conclusie dat de LS het qua uitstraling niet helemaal redde bij de concurrentie. Dat gold vooral voor het interieur. Het ontbreekt je in de LS overigens aan niets hoor: er zit bijvoorbeeld al een touchscreen in (in 2004, jazeker) dat we destijds erg fijn vonden werken: "Het meest gebruiksvriendelijke systeem dat we kennen. Eenvoudiger kun je de route, de airco of de voorkeurszenders niet instellen. Geen moeilijk gedoe, gewoon met je vinger op het scherm drukken. Het display dient ook als monitor voor de achteruitrijcamera, een aardige gimmick." Dat laatste was nog heel wat, 19 jaar geleden. Verwarmbare stoelen met massagefunctie? Ook aanwezig.
Bovendien zorgt de zijdezacht schakelende automaat er samen met de V8 voor dat je vlot (0-100 km/h in 6,3 seconden) maar in rust van A naar B gaat. De V8 in dit exemplaar heeft er 288.500 km op zitten en hoewel dat op zich al aardig wat is, zouden we ons daarom niet direct druk maken. Wat iets minder voor de auto spreekt, is dat-ie al acht particuliere eigenaren heeft versleten. De laatste deed er drie jaar mee en die daarvoor dik vijf jaar, dus op zich viel het recent nog redelijk mee met het gewissel. Word jij de negende eigenaar?
Signalement
Merk | Lexus |
---|---|
Model | LS 430 President |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 112.400 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 4.293 cc |
Maximaal vermogen | 207 kW / 282 pk bij 5.600 tpm |
Maximaal koppel | 417 Nm bij 3.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 84 l |
Lengte / breedte / hoogte | 5.025 mm / 1.830 mm / 1.470 mm |
Wielbasis | 2.925 mm |
Massa leeg | 1.815 kg |
Laadvermogen | 525 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.000 kg / 750 kg |
Banden | 245/45R18Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,3 s |
Brandstofverbruik | 11,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 270 g/km |