Lexus ES strakgetrokken

Fijngeslepen

Lexus ES facelift
Lexus ES faceliftLexus ES faceliftLexus ES faceliftLexus ES faceliftLexus ES faceliftLexus ES faceliftLexus ES faceliftLexus ES faceliftLexus ES faceliftLexus ES facelift

Lexus voert een facelift door op de ES. De in 2018 aan het Europese leveringsgamma toegevoegde sedan wordt tijdens zijn bijpuntsessie zowel vanbinnen als vanbuiten aangepakt. Heftig ingrijpend zijn de aanpassingen echter niet.

De inmiddels bijna drie jaar oude Lexus ES wordt herzien. De net geen 5 meter lange sedan krijgt een nieuwe grille die is opgebouwd verticale lamellen die, als je goed kijkt, in feite allemaal L-vormpjes bevatten. Opvallender zijn de andere koplampen. Hoewel de vorm ervan nagenoeg identiek is aan die van de huidige exemplaren, past Lexus wel de invulling van de lampen aan. De led-matrixpitten zijn voortaan vierkant. Ook nieuw is de vorm van de bliksemschichtvormige led-dagrijverlichting aan de onderkant van de koplamp. De bovenste punt ervan is langer en start voortaan meer in het midden van de koplamp en loopt richting de grille toe minder ver door. Ook interessant: de ES is voortaan verkrijgbaar met BladeScan-techniek, loeisnel ronddraaiende spiegeltjes in de units voor een verbeterde lichtopbrengst. Verder zijn er verse lichtmetalen wielen in de maten 17-, 18- en 19-inch en nieuw lakkleuren met de klinkende namen Sonic Platinum en Sonic Grey.

In het interieur blijft er veel bij het oude, maar ook hier wordt het een en ander vernieuwd. Zo staat het touchscreen van het infotainmentsysteem iets dichter bij de bestuurder en is het voortaan ook onder een hoek richting de bestuurder geplaatst. Het systeem kan overweg met Apple CarPlay en Android Auto en is te koppelen aan een nieuwe telefoonapplicatie. Het interieur is verrijkt met nog mooiere materialen. Zo is voortaan Sumi Black Walnut en Dark Brown Walnut-afwerking beschikbaar. Nieuw is de interieurkleur Forest Brown. Het interieur van de sportief uitgedoste F-Sport-edities is uitgevoerd in de kleurcombinatie wit, rood en zwart.

Lexus herziet de achterwielophanging en zegt dat de stabiliteit is toegenomen. Lexus verbetert het remsysteem door de aansturing ervan aan te passen en plaatst een groter pedaal in de auto. Daarnaast is het adaptieve onderstel van de ES op de schop genomen. Het voorheen al uitgebreide pakket veiligheidssystemen dat luistert naar de naam Lexus Safety System+ is uitgebreid. Pre-Collision System herkent voortaan ook fietsers bij daglicht en voetgangers in de semi-duisternis. Het omvat ook Intersection Turn Assist dat bij het afslaan op een kruising waarschuwt voor tegemoetkomend verkeer en overstekende voetgangers. Dan is er Emergency Steer Assist, een systeem dat voetgangers kan ontwijken door een stuurbeweging uit te voeren. Lane Trace Assist is aangescherpt en de adaptieve cruise control houdt voortaan ook rekening met naderende bochten. Lexus zegt verder de digitale buitenspiegels, Digital Side View Monitor, te hebben verbeterd door onder andere nieuwe camera's.

De aandrijflijn van de ES, in Nederland alleen beschikbaar als hybride ES 300h, blijft ongewijzigd.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.