Lexus ES krijgt lithium-ion-accu in Japan

Niet voor Europa

Lexus ES Japan

De Lexus ES 300h levert zijn nikkel-metaalhybride-accu in Japan in voor een lithium-ion-exemplaar. De stap levert een verbetering van het verbruik op, maar hoeven we in Europa voorlopig niet te verwachten.

De lithium-ion-accu ondersteunt de 2,5-liter viercilinder van de ES-aandrijflijn kennelijk nog beter dan zijn voorganger, want het opgegeven verbruik neemt af naar 1 op 22,3. Daarmee komt de middelgrote sedan op elke liter in theorie 1,7 km verder dan voorheen.

Als de nieuwe accu het brandstofverbruik terugdringt lijkt er weinig reden om de wijziging voor te behouden aan het thuisland, maar toch komt de vernieuwde aandrijflijn volgens de importeur niet naar Europa. Het precieze ‘waarom’ krijgen we nog te horen, maar het is al wel duidelijk dat moederbedrijf Toyota graag en doelbewust inzet op het gebruik van verschillende accusoorten.

Plug-ins

Lithium-ion-accu’s worden vanaf de vorige Prius vooral ingezet voor plug-in hybrides. Inmiddels heeft echter ook de Corolla Hybrid zo’n accu, als het tenminste om een hatchback of een Touring Sports met de 1.8-aandrijflijn gaat. Een sedan met de 1.8 komt uit een andere fabriek en heeft een nikkel-metaalhybride-accu en de krachtiger 2.0 Hybrids krijgen ook altijd zo’n batterij mee.

Welk model welke accu krijgt, hangt onder meer af van het karakter van de betreffende aandrijflijn en de beschikbaarheid van grondstoffen. Toyota stelt dat het graag inzet op beide accuvormen, zodat ze allebei in ontwikkeling blijven. Door die ontwikkeling zouden nikkel-metaalhybride-accu’s en lithium-ion-accu’s nu zowel qua prestaties als formaat op een gelijkwaardig niveau opereren binnen het merk.

Andere wijzigingen

Gelijktijdig met de nieuwe accu voert Lexus nog wat kleine wijzigingen door aan de ES voor de Japanse markt. Zo moeten de aldaar leverbare digitale buitenspiegels nu prettiger werken door de toevoeging van hulplijnen. Ook worden ze voor het eerst leverbaar in combinatie met de F Sport-uitvoering. Bovendien bevat het infotainmentsysteem (eindelijk) Android Auto en Apple CarPlay, wat eerder in Europa al gebeurde.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (78)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.