
Lekker anders: Gumpert RG Nathalie
Elektrische sportcoupé met methanol-brandstofcel
Gumpert ging eerder al aan de slag met het nieuwe Chinese Aiways (zonder 'r'), wat resulteerde in de U5 Ion. Die elektrische SUV past helemaal in het moderne Chinese plaatje, maar de autoliefhebber zal eerder warmlopen voor de nu gelanceerde RG Nathalie. De Nathalie, naar verluidt vernoemd naar de dochter van de 73-jarige Roland, is een krachtig ogende elektrische sportcoupé met een opvallende neus. Onze collega's van AutoBild, die eerder al kennis konden maken met de nieuwkomer, melden dat de auto 4,31 meter lang en slechts 1,31 meter hoog is. Met zijn uiterst platte koplampen en diepe voorspoiler oogt de paarse coupé behoorlijk agressief.
Hoewel de grote luchtinlaten in de bumper anders suggereren, bevindt zich onder de vrij hoge motorkap geen verbrandingsmotor. In plaats daarvan krijgt elk wiel zijn kracht van een aparte elektromotor. De Nathalie moet in 2,5 seconden van 0-100 kunnen sprinten en heeft een accupakket van 70 kWh, maar het wordt pas echt interessant als we inzoomen op het thema 'range extender'. Wie niet voldoende heeft aan de capaciteit van de accu kan namelijk aanspraak maken op een methanol-brandstofcel. Die wekt meer stroom op, waardoor de totale actieradius meer dan 1.000 km moet bedragen. Methanol - ofwel alcohol - zou veel eenvoudiger zijn toe te passen dan waterstof en is bovendien eenvoudiger te distribueren. Een voordeel van de brandstofcel boven een verbrandingsmotor als range-extender is volgens de bedenkers bovendien dat de auto ook kan opladen bij stilstand, op plekken waar geen stopcontact voorhanden is. Uiteraard behoort het laden door middel van een kabel ook tot de mogelijkheden.
Deze RG Nathalie is geen pure concept-car, maar zou daadwerkelijk in een oplage van 500 stuks worden gebouwd. De auto kost naar verluidt € 420.000, exclusief belastingen.
Lees ook
Chevrolet Corvette 'Zora' wordt niet subtieler
Peugeot e-208 GTi: 280 pk en een dosis 205 GTi
Volkswagen viert 75 jaar 'Volkswagenbusje' met deze ID Buzz Cargo
Hyundai Ioniq 6 N: klaar om Tesla Model 3 Performance te jennen
Xiaomi SU7 Ultra sloopt Tesla Model S en Porsche Taycan Turbo GT op de Ring [VIDEO]
Lezersreacties (32)
Reageren


Maar wat een geld!!! Wel voor interessante techniek, dat moet ik ze nageven...
als ik AutoWeek vandaag zo zie, kan ik toch niet anders concluderen dan dat de Chinezen er niet aankomen, maar er al helemaal zijn! Indrukwekkend hoor. Lijkt wel of ze op het gebied van elektrificatie veel verder zijn dan de gevestigde orde. WAKKER WORDEN!!








Alleen die prijs inderdaad. Natuurlijk krijg je daar iets zeer exclusiefs voor, maar zowel qua uiterlijk als techniek zie ik er echt geen 4 ton aan af.

De Direct Methanol Fuel Cell wordt al ingezet voor aandrijving van schepen, en methanol is ook in zuigermotoren op schepen in te zetten. Stena Line vaart er al mee.
Methanol is nu al de meest verscherpte vloeistof, na ruwe olie.
Ook om te zetten in vliegtuig brandstof, CO2 neutraal, zie boven.
Zie ook methanol institute voor meer info.
Samengevat: goed initiatief van Gumpert. Alleen qua prijs niet concurrerend met BEV. Maar Methanol gaat het wel maken, de toepassing en schaalvergroting is al gaande. Lekker op de achtergrond. Wordt een hele nieuwe economie. Alleen jammer voor de fossiele wereld.








Aichi Low-carbon Hydrogen Supply Chain
http://www.jcnnewswire.com/pressrelease/43030/3/

5 Jaar Garantie zal er ook niet opzitten en een servicepunt in Colombia of Nederland wss ook niet. Laat maar in China

Doe niet moeilijk.
Als je de ruimte, het gewicht en de kosten van de brandstofcel nu gebruikt om die accu van 70 naar 100 kwh te vergroten, en met het overgebleven geld naar de slijter gaat dan ben je de rest van je leven klaar.

Ziet er leuk uit maar ze denken te ingewikkeld.
De ontwerpers 2 weken in een Tesla laten rijden en dan pas snappen ze dat dit alles niet nodig is.

Todat je bij de laatste alinea aankomt en leest dat dit bijna een half miljoen moet kosten...
OK. Laat maar.


De kosten van deze brandstofcellen liggen op 6.000 - 8.000 euro. Waar de rest van de 400.000 euro aan uitgegeven wordt is mij een raadsel.
@AW: waar ethanol (C2H5OH) geschreven staat vervangen door methanol (CH3OH)






Een vraag of een opmerking? Laat het ons weten met een reactie.