AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Lekker anders: Gumpert RG Nathalie

Elektrische sportcoupé met methanol-brandstofcel

Gumpert RG Nathalie
Gumpert RG Nathalie
Gumpert RG Nathalie
Gumpert RG Nathalie
Gumpert RG Nathalie
Gumpert RG Nathalie
Gumpert RG Nathalie
Roland Gumpert, bekend van zijn gelijknamige sportautomerk én zijn langdurige dienstverband bij Audi, is alweer enige tijd in China aan de gang. Het blijft dan ook niet stil nu in Beijing het grote Auto China aan de gang is: dit is de interessante RG Nathalie!

Gumpert ging eerder al aan de slag met het nieuwe Chinese Aiways (zonder 'r'), wat resulteerde in de U5 Ion. Die elektrische SUV past helemaal in het moderne Chinese plaatje, maar de autoliefhebber zal eerder warmlopen voor de nu gelanceerde RG Nathalie. De Nathalie, naar verluidt vernoemd naar de dochter van de 73-jarige Roland, is een krachtig ogende elektrische sportcoupé met een opvallende neus. Onze collega's van AutoBild, die eerder al kennis konden maken met de nieuwkomer, melden dat de auto 4,31 meter lang en slechts 1,31 meter hoog is. Met zijn uiterst platte koplampen en diepe voorspoiler oogt de paarse coupé behoorlijk agressief.

Hoewel de grote luchtinlaten in de bumper anders suggereren, bevindt zich onder de vrij hoge motorkap geen verbrandingsmotor. In plaats daarvan krijgt elk wiel zijn kracht van een aparte elektromotor. De Nathalie moet in 2,5 seconden van 0-100 kunnen sprinten en heeft een accupakket van 70 kWh, maar het wordt pas echt interessant als we inzoomen op het thema 'range extender'. Wie niet voldoende heeft aan de capaciteit van de accu kan namelijk aanspraak maken op een methanol-brandstofcel. Die wekt meer stroom op, waardoor de totale actieradius meer dan 1.000 km moet bedragen. Methanol - ofwel alcohol - zou veel eenvoudiger zijn toe te passen dan waterstof en is bovendien eenvoudiger te distribueren. Een voordeel van de brandstofcel boven een verbrandingsmotor als range-extender is volgens de bedenkers bovendien dat de auto ook kan opladen bij stilstand, op plekken waar geen stopcontact voorhanden is. Uiteraard behoort het laden door middel van een kabel ook tot de mogelijkheden.

Deze RG Nathalie is geen pure concept-car, maar zou daadwerkelijk in een oplage van 500 stuks worden gebouwd. De auto kost naar verluidt € 420.000, exclusief belastingen.

Lezersreacties (32)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Anoniem
Anoniem
  • 1
@AW: wat is het methanol of ethanol?
Anoniem
Anoniem
  • 0
Een EV Fiat 500 met methanol-brandstofcel is er ook. Dit is een prima alternatief voor waterstof.
Anoniem
Anoniem
  • 1
En profil net een R35 GTR... Zeker niet lelijk.
Maar wat een geld!!! Wel voor interessante techniek, dat moet ik ze nageven...

als ik AutoWeek vandaag zo zie, kan ik toch niet anders concluderen dan dat de Chinezen er niet aankomen, maar er al helemaal zijn! Indrukwekkend hoor. Lijkt wel of ze op het gebied van elektrificatie veel verder zijn dan de gevestigde orde. WAKKER WORDEN!!
Anoniem
Anoniem
  • 4
leuke combi....Nathalie én alcohol....jummie!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Beetje GTR vanaf de zijkant. Zowel ethanol als methanol behoren tot de alcoholen, maar ethanol is de ons bekende alcohol die in drank zit. Methanol is giftig en niet drinkbaar. Waarschijnlijk is de fuel cell waar zij t over hebben gebaseerd op ethanol.
Bianca Castafiore
Bianca Castafiore
  • 0
Anders? Mwah, die Apollo Gumpert was pas echt anders. Deze mag dan electrisch zijn, maar dat is vandaag de dag ook niet meer bijzonder.
Anoniem
Anoniem
  • 0
...in 2,5 s van 0...100. Wat 100? kmpu of mph? Op de openbare weg of op speciale banden op een track? Want bij een wrijvingscoefficient van niet lager dan 1.0 (openbare weg) haal je nooit meer dan resp. 2,72 of 2,81 s....
Rob GT
Rob GT
  • 0
@bianca, en 1000 km actieradius en opladen zonder stoom is niet bijzonder? Klinkt haast te mooi om waar te zijn... Wel leuk modelletje trouwens
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Vmgvm, Dat is puur vorm van alcohol groot hoeveelheid gemaakt door Suikerriet planten.. top 3 grootste producers zijn Brazil, India en China..
Purankugasu
Purankugasu
  • 0
Dubieuze neus (naar goede Gumpert-traditie...), maar verder eigenlijk een heel leuk ding. Ik heb sowieso wel een zwak voor zulke compacte coupé'tjes, daar zijn er nog maar zo weinig van.

Alleen die prijs inderdaad. Natuurlijk krijg je daar iets zeer exclusiefs voor, maar zowel qua uiterlijk als techniek zie ik er echt geen 4 ton aan af.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Methanol is het meest kansrijk. Is ook de maken uit (let wel!) CO2 en water + groene stroom (zie onder andere Wikipedia "methanol economy" en levert daarmee een volledig CO2 neutrale cyclus. Bovendien bevat Methanol het koolstof atoom (de C in de CH3OH zijnde methanol) en vormt daarmee een uitstekende grondstof voor de chemie. Iets wat met waterstof niet kan.

De Direct Methanol Fuel Cell wordt al ingezet voor aandrijving van schepen, en methanol is ook in zuigermotoren op schepen in te zetten. Stena Line vaart er al mee.

Methanol is nu al de meest verscherpte vloeistof, na ruwe olie.

Ook om te zetten in vliegtuig brandstof, CO2 neutraal, zie boven.

Zie ook methanol institute voor meer info.

Samengevat: goed initiatief van Gumpert. Alleen qua prijs niet concurrerend met BEV. Maar Methanol gaat het wel maken, de toepassing en schaalvergroting is al gaande. Lekker op de achtergrond. Wordt een hele nieuwe economie. Alleen jammer voor de fossiele wereld.
Two Plugs
Two Plugs
  • 0
@ClownFlash: was idd ook mijn eerste associatie, de GTR! @Wortelkanaal, ben je nu al kwijt maar methanol heeft één enorm nadeel: Wordt op dit moment hoofdzakelijk gemaakt uit fossiele brandstoffen. Bio-ethanol zou een aanvaardbaar alternatief zijn, zij het niet dat de miljarden hectares die je nodig hebt voor het verbouwen van planten voor de productie van ethanol niet voor voedselproductie ingezet kunnen worden wat bio-ethanol net zo immoreel verantwoord maakt als zonneweiden. Interessant wordt het als je methanol idd gaat maken uit CO2, wat chemisch helemaal niet zo ingewikkeld is. In die vorm is ethanol samen met duurzaam geproduceerd waterstofgas dé energiedrager van de toekomst! Hele interessante ontwikkelingen.
R nail
R nail
  • 0
4 ton??? Zullen wel als warme broodjes over de toonbank gaan... Leuk beginners autootje. Gaat nergens over....
Anoniem
Anoniem
  • 2
Het project is ontworpen om een ​​duurzame koolstofarme leveringsketen voor waterstof te bouwen om waterstof geproduceerd uit hernieuwbare bronnen binnen de prefectuur te produceren, leveren en gebruiken, als de eerste stap naar het bereiken van de 2030 Vision. In dit project zal Toho Gas naar verwachting stadsgas produceren met behulp van biogas dat wordt gegenereerd uit rioolslib in het Chita City Southern Sewage Treatment Center, dat vervolgens via bestaande stadsgaspijpleidingen naar de Motomachi-fabriek van Toyota wordt getransporteerd. Het stadsgas dat is afgeleid van biogas wordt door gasreformers in de Motomachi-fabriek geleid, waarbij waterstofarme waterstof, die wordt gebruikt voor het aandrijven van de Toyota Industries brandstofcel-vorkheftrucks (FC-vorkheftrucks) in de fabriek, wordt geproduceerd, gecomprimeerd en opgeslagen.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Door Toyota te voorzien van hernieuwbare energie van Chubu Electric Power, opgewekt in het Toyota City Togari Clean Center door warmte afkomstig van afvalverbranding (biomassa verbrandingswarmte), kan de CO2-uitstoot van stadsgas die zou worden gebruikt wanneer er een tekort aan biogas is, worden gecompenseerd.

Aichi Low-carbon Hydrogen Supply Chain

http://www.jcnnewswire.com/pressrelease/43030/3/
Anoniem
Anoniem
  • 0
beetje véél centen voor een GTR achtige auto, hoewel neus en kont mij wel kunnen charmeren.
5 Jaar Garantie zal er ook niet opzitten en een servicepunt in Colombia of Nederland wss ook niet. Laat maar in China
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ok, nu is alcohol of alcohol-hybride weer de toekomst.
Doe niet moeilijk.

Als je de ruimte, het gewicht en de kosten van de brandstofcel nu gebruikt om die accu van 70 naar 100 kwh te vergroten, en met het overgebleven geld naar de slijter gaat dan ben je de rest van je leven klaar.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Als je goed kijkt kan je zien dat het nog een tekening is.
Ziet er leuk uit maar ze denken te ingewikkeld.
De ontwerpers 2 weken in een Tesla laten rijden en dan pas snappen ze dat dit alles niet nodig is.
Mr Audiction
Mr Audiction
  • 0
90% van het artikel stond mij wel aan.
Todat je bij de laatste alinea aankomt en leest dat dit bijna een half miljoen moet kosten...
OK. Laat maar.
straatos
straatos
  • 0
Chinezen hebben de ping-ping en de markt, en zijn gek op Duits klinkende namen en merken. Getuige Borgward, en die SUV met de naam Weltmeister.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Lees net dat het Zweedse SerEnergy de leverancier van de methanol-brandstofcel is. Deze brandstofceltechniek is ook gebruikt voor de Fiat 500 en wordt inmiddels geruime tijd toegepast in industriële en gebouwde omgeving.
De kosten van deze brandstofcellen liggen op 6.000 - 8.000 euro. Waar de rest van de 400.000 euro aan uitgegeven wordt is mij een raadsel.

@AW: waar ethanol (C2H5OH) geschreven staat vervangen door methanol (CH3OH)
Anoniem
Anoniem
  • 0
Correctie: SerEnergy is Deens en niet Zweeds.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Traveler66: kijk even op de site van Methanol Institute voor het juiste verhaal.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Wortelkanaal: Methanol is inderdaad heel kansrijk en geeft de mogelijkheid om van fossiel naar duurzaam over te schakelen. Helaas snappen veel lezers op deze site dit niet. Andere brandstoffen die de transitie mogelijk kunnen maken zijn bijvoorbeeld DME en OME. Ook hiermee wordt inmiddels op grotere schaal getest. Voor het gemak noem ik het synfuels.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ah, ik dacht dat methanol voornamelijk voorbehouden was aan dragsters en de racerij en het normale publiek het met ethanol moest stellen. Zo zie je maar weer. De enige juiste manier om het dan te gaan maken is uit CO2 en water, en daar is weer energie voor nodig. Wil je dat op een consequente manier kunnen maken in grote hoeveelheden EN CO2 neutraal houden dan kun je nergens anders uitkomen dan bij kernenergie aangevuld met zon en wind.
M0RG0TH
M0RG0TH
  • 0
Wanneer iedereen massaal aan de biobrandstof gaat, zal het volgende probleem zich al snel aandienen: Voedselschaarste. De boeren verdienen mee aan de brandstofindustrie dus gaan hun gewassen daar naar toe. Dat zie je nu al gebeuren. Diversiteit is de oplossing. Een beetje fossiel, een beetje bio, een beetje groen oplaadbaar enz. Alleen zo kunnen we de planeet redden voor ons nageslacht. Daarom zijn alle nieuwe ontwikkelingen toe te juichen. Hopen dat het populair wordt maar niet tè.