Lego-auto's
Auto's voor Legoïsten
Omdat hij in het Lego-assortiment zijn droomauto's miste, bouwde Peter Blackert die zelf. Voor een paar euro kan iedereen die nabouwen, waarbij zijn boek met vijftien zelfbouwsels een handige leidraad vormt. We duiken in de wondere wereld van een ware Legoïst.
Toen Ferry Porsche het gelijknamige automerk oprichtte, had hij daar een goede reden voor: hij kon simpelweg geen auto vinden die hem beviel. En dus bouwde de geniale constructeur die zelf. Dat is inmiddels 70 jaar geleden, de rest is geschiedenis. Je zou kunnen stellen dat Peter Blackert een nieuwe Ferry Porsche is, hoewel hij zijn auto’s in schaal 1 op 20 bouwt. En hij maakt zijn auto’s niet van staal, maar van Lego-stenen. Dan hebben we het niet over de standaardmodellen van de Deense fabrikant, die elk kind dat een beetje handig is, kan bouwen. Nee, de Australiër heeft zijn eigen modellen ontwikkeld, die hij bouwt met de standaardsteentjes. Lego levert weliswaar tal van productiemodellen, van de Volkswagen Kever en de Porsche 911 GT3 RS tot de Aston Martin van James Bond, maar die vielen bij Blackert niet in de smaak. Zodoende bouwt hij de auto’s na die hij wel cool vindt.
Op negenjarige leeftijd deed hij dat voor het eerst. Inmiddels is hij 46 en zijn er dus al heel wat modellen de revue gepasseerd. Blackert vindt het niet zo vreemd om als man van middelbare leeftijd nog met Lego te ‘spelen’. Integendeel zelfs. In de echte wereld werkt hij bij Ford als onderstelontwikkelaar. Bij zijn beroepskeuze speelde zijn Lego-hobby zeker een rol. “Toen ik nog studeerde, heb ik vaak dingen met behulp van Lego-stenen nagebouwd om ze beter te kunnen begrijpen”, zo zegt hij. Dat heeft hem enorm geholpen bij zijn opleiding tot machinebouwkundige. Vandaag de dag heeft hij een enorm Legomagazijn in zijn huis. Voor de meeste projecten moet de constructeur echter nieuwe steentjes kopen. Die kosten circa acht cent per stuk. Voor de paar afwijkende steentjes die hij nodig heeft, betaalt hij een euro. Zo kan hij voor een klein bedrag een auto bouwen. Dat is wel een heel groot verschil met de officiële Lego-auto’s, die vaak meer dan € 300 kosten.
PROPORTIES ZIJN HET BELANGRIJKST
Als hij over zijn kunstwerkjes praat, lijkt het al snel alsof het over de constructie van een echte auto gaat. “Je gaat uit van een bepaald Lego-steentje, dat acht millimeter hoog en 3,3 millimeter breed is. Aan de hand daarvan bereken je het formaat van de auto.” Hij begon ooit met Lego-auto’s in schaal 1 op 28, want de speelgoedfabrikant had indertijd alleen kleine wielen in het assortiment. “En de proporties moeten natuurlijk wel kloppen. Dat is het belangrijkste bij elke auto, of hij nu van Legosteentjes is gemaakt of niet”, aldus Blackert. Net als bij een echte auto het geval is, begint het met de ontwikkeling van een platform. Het programma dat je hiervoor nodig hebt, heeft Lego gratis beschikbaar gesteld (‘Lego Digital Designer’, te downloaden via www.lego.com/enus/ldd/download). Het voordeel van deze software: zodra de auto is ontworpen, stelt het programma een complete onderdelenlijst samen. Het programma is echter lastig te doorgronden, dus kunnen beginnelingen hier niet mee uit de voeten.
Om de hobbyisten op pad te helpen, heeft Blackert daarom een boek samengesteld. Hierin staan in totaal vijftien auto’s, zowel voor de beginner als voor de ervaren bouwer. Wie weleens een Lego-setje in elkaar heeft gezet, zal zich al snel thuis voelen in het boek. Naast een complete onderdelenlijst tref je er ook bouwhandleidingen aan, net als bij de reguliere Lego-bouwsets. Daarbij heb je keuze uit heel uiteenlopende modellen, van de Ferrari 488 GTB en Spider tot de Citroën 2CV en de Bugatti Veyron, waarbij de snelle fransoos is toegesneden op ervaren bouwers.
Hoeveel respect we ook hebben voor de inspanningen van Blackert, de resultaten van zijn creatieve ingevingen lopen nogal uiteen. Waar de Datsun 240Z eenvoudig is te herkennen, moeten we bij andere creaties goed kijken om te zien om welk model het gaat. De BMW i8 Coupé bijvoorbeeld is alleen met veel fantasie als zodanig te herkennen. Uiteraard benaderen de automodellen van Lego zelf het origineel veel dichter, maar die zijn ook groter en complexer. Ze hebben maximaal 3.599 onderdelen en tal van componenten werken net zo als bij het grote voorbeeld. Zo zegt de fabrikant over de Bugatti Chiron in miniformaat: “De interpretatie van de W16- motor van de Bugatti Chiron is de meest complexe LegoTechnic-motor die het designteam tot op heden heeft ontworpen. Hij beschikt over 16 cilinders, die stuk voor stuk bewegen dankzij de twee krukassen. De versnellingsbak is met acht volledig werkende versnellingen minstens zo complex.” En inderdaad, als je een dergelijk model bouwt, heb je al snel het gevoel een autobouwer te zijn, want de verschillende productiestappen komen overeen met die van de grote Chiron. Het hoogtepunt: het monteren van de monocoque aan de achterzijde van de auto, een ‘huwelijk’ dat op eenzelfde manier tot stand komt als in het echt.
VEEL TIJD
Als je je gaat verdiepen in de wereld van deze steentjes moet je overigens wel veel tijd inruimen, want je bent al snel drie tot vier weken aan het bouwen als je alleen ’s avonds en in de weekends aan je auto werkt. Maar laten we wel zijn, het bouwen is minstens zo leuk als het eindresultaat. En uiteindelijk heb je een maximaal 56 centimeter lang model in schaal 1 op 8 dat je op je salontafel kunt parkeren. Peter Blackert zou overigens nooit een kant-en-klare Lego-set in de winkel kopen. Hij vindt het minstens zo leuk om modellen te ontwikkelen. En daarbij heeft hij nog tal van uitvoeringen op zijn verlanglijstje staan. “Ik probeer al jaren om de Lamborghini Countach na te bouwen. Vanwege zijn hoekige vorm zou dat eigenlijk heel eenvoudig moeten zijn, maar toch krijg ik het maar niet voor elkaar”, zo zegt hij. Desondanks blijft hij het proberen. Ook wil hij graag de Bugatti Type 57 S nabouwen met de plastic steentjes. Ook dat is nog een project in wording voor de ingenieur. Dat wil echter niet zeggen dat hij zijn pijlen volledig op de autowereld richt. Vliegtuigen zijn namelijk ook een hobby van Blackert. Zodoende heeft hij een tweede boek samengesteld, met modellen die uit maximaal 220 onderdelen bestaan en die een spanwijdte van maximaal 72 centimeter hebben, waaronder de Fokker DRI en de Albatros D.Va. Ook wie graag in hogere sferen verkeert, kan dus zijn lol op.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.