AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Leeggewicht blijft norm MRB
26
Op de nieuwe kentekencard is het leeggewicht vervangen door het rijklaargewicht, al snel een verschil van 100 kilo. Voor de MRB blijft evengoed het leeggewicht gelden.
En dat blijft voorlopig zo, geeft een woordvoerder van de belastingdienst aan. Geluiden uit de sector dat de fiscus waarschijnlijk (budgetneutraal) overgaat op rijklaargewicht spreekt hij tegen. "We zijn vooralsnog niet van plan het rijklaargewicht als norm te gebruiken. Als mensen hun MRB willen berekenen en al een de nieuwe kentekencard hebben, moeten ze 100 kilo van het daar vermelde gewicht aftrekken en dat als norm gebruiken. We geven dat ook aan bij de rekentool op de site van de belastingdienst."
Sinds de invoering van het nieuwe kentekenbewijs zijn sommige mensen bang dat ze meer MRB moeten gaan betalen omdat er een hoger gewicht op het kenteken staat vermeld. Maar dat is dus niet aan de orde.
Lees ook
Autotest
Test: Toyota bZ4X (2025) - Rijden met bijgepunte EV die klaar is voor 2026
Achtergrond
Te snelle elektrificatie grootste boosdoener problemen EV's en PHEV's, maar ook ADAS speelt rol
Autotest
Stef kan niet zonder Volvo: zes fraaie klassiekers en voor dagelijks gebruik een XC40
Reportage
Deze klassieke Alfa Romeo kent bijna niemand en klinkt als een Volvo 240
Nieuws