Lancia Ypsilon HF: 280 pk sterke hot hatch met beroemde aanduiding
Sterker dan ooit
Het is 280 pk sterk, elektrisch, beresportief én markeert de terugkeer van een sportief label. Nee, het is niet de fonkelnieuwe Peugeot e-208 GTi, maar de nóg nieuwere Lancia Ypsilon HF!
Onlangs trok Peugeot het doek van de nieuwe e-208 GTi. Die sportieve topversie van de huidige Peugeot 208 kreeg een iconische afkorting achter zijn naam en zat vol verwijzingen naar het verleden. Ook zat de auto vol pk's. 280 stuks zelfs, allemaal afkomstig uit een elektromotor die de voorwielen aandrijft. Nu krijgt de Lancia Ypsilon eveneens een elektrische sportieve beul met een beroemde afkorting. Die bestaat uit twee in plaats van drie letters: HF. Van die Ypsilon HF geeft Lancia nu nieuw beeldmateriaal vrij.
We weten al enige tijd dat er een Lancia Ypsilon HF komt. In mei vorig jaar lieten de Italianen de Ypsilon Rally 4 HF zien waarmee het wil terugkeren naar de rallysport. Bovendien liet het een eerste afbeelding van de Ypsilon HF zien. Die Lancia Ypsilon HF is de elektrische topversie waarmee je wél de openbare weg op mag. De afkorting HF ken je ongetwijfeld van de Delta HF, Delta HF Turbo, HF Turbo 4WD of de misschien nog wel bekendere Delta's HF Integrale en HF Integrale 'Evoluzione/Evo'. Overigens kreeg ook de Dedra HF Integrales.
Hoewel de eerste échte Ypsilon - de opvolger van de Y10 - een sportieve Elefantino Rosso kreeg waarmee de Italianen verwezen naar het olifantje dat deel uitmaakt van de HF-badge, heeft de Ypsilon nooit een echte HF-versie gekregen. Die komt er zeer binnenkort alsnog. Aanvankelijk zou die 240 pk krachtig worden, maar net als de sportieve topversie van de Alfa Romeo Junior - de Veloce - trekken de Italianen uiteindelijk 280 pk uit de kast.
Voor wie de Ypsilon HF te heftig is maar wel graag sportief voor de dag komt, heeft Lancia de HF Line-bedacht. Een Ypsilon in HF Line-trim ziet eruit als een Ypsilon HF, maar is toch echt een stuk milder.
Olifantje
Waar het olifantje in het HF-logo precies vandaan komt? Daar is de overlevering het niet helemaal over eens. Volgens Lancia - dat tot op zekere hoogte nota bene zelf een slag om de arm houdt - was het olifantje door Gianni Lancia - de zoon van Vincenzo Lancia die van 1949 tot 1955 Lancia-CEO was - uitgekozen als geluksbrenger. Onder meer omdat een eenmaal op stoom gejaagde olifant niet te stoppen zou zijn. Of je als autofabrikant je sportieve model moet vergelijken met een olifant, laten we maar even in het midden. Een olifant staat in oosterse mythologie symbool voor geluk en overwinning. Goed verhaal, toch?
PRIVATE LEASE Lancia Ypsilon

Had je deze auto's al gezien?

Lancia Ypsilon 0.9 TwinAir Platinum | Cruise | Clima |
- 2012
- 169.534 km

Lancia Ypsilon 0.9 TwinAir Platinum AUTOMAAT NL AUTO ORG KM MET NAP......
- 2011
- 99.546 km

Lancia Ypsilon LX 51 kWh | Warmtepomp | Navigatie | Velours bekleding | Apple Carplay/Android Auto | Verwarmde voorstoelen
- 2024
- 8.935 km