Lancia: dit vonden wij de leukste

Lancia Stratos
Lancia Thema 8.32Lancia FlaviaLancia Beta HPELancia Delta HF Integrale 16VLancia 037 Rally StradaleLancia Fulvia CoupeLancia GammaLancia Y10 TurboLancia Thesis 2.4 JTD - Klokje rond
Lancia houdt op te bestaan buiten Italië. In het najaar van 2013 maakten we voor een special over al het fraais op autogebied uit dat land onder meer een lijst van de lekkerste Lancia's. Na het nieuws van vanmiddag staan we weer een keer bij die lijst stil.

We herdenken de 10 meest bijzondere modellen van Lancia sinds 1960. Uiteraard volledig subjectief geselecteerd en in compleet willekeurige volgorde gerangschikt. Geniet met ons mee!

1. De Stratos (1972). Ongeëvenaard design van Marcello Gandini, voorzien van 2,4-liter Ferrari-V6. Kende een zeer succesvolle carrière als rallyauto; won het WK Rally in 1974, '75 en '76 en de Targa Florio in 1974. Reïncarneerde in 2010 bij Pininfarina op Ferrari 430-basis.

2. De Thema (1984). Samen met de Fiat Croma, Alfa 164 en Saab 9000 onderdeel van het Tipo 4-project, waarbij platform en onderdelen werden uitgewisseld. Ontworpen door Giugiaro, legendarisch geworden door de 8.32-uitvoering met drieliter V8 van Ferrari.

3. De Flavia (1961). Eerste Italiaanse voorwielaandrijver, ontworpen door professor Fessia. Aanvankelijk met 1,5-liter aluminium boxermotor. De coupé werd getekend door Pininfarina, Michelotti zette z'n handtekening onder de cabriolet. Werd in 1971 opgevolgd door de 2000.

4. De Bèta (1972). Eerste nieuwe Lancia nadat Fiat de tent in 1969 had overgenomen. Was er als sedan/hatchback, coupé, spider en 'shooting brake' (de HPE). Ook bijzonder was de door Pininfarina ontworpen en gebouwde Montecarlo met middenmotor en achterwielaandrijver.

5. De Delta HF Integrale (1988). Brutere versie van de HF 4WD die specifiek voor rallydoeleinden was aangepast. Eerst als achtklepper, later als zestienklepper. Toppers waren de Evo 2 uit 1992 en de S4. Was vanaf 1987 jarenlang schier onverslaanbaar in het WK Rally.

6. De 037 Rally Stradale (1982). Homologatieversie van de Groep B-rallyauto, gebouwd door Pininfarina in een oplage van 200 exemplaren. Had een 205 pk sterke tweeliter viercilinder met supercharger van Abarth achterin liggen. Geestelijk opvolger van de Stratos.

7. De Fulvia (1965). Begonnen als bescheiden sedannetje, sprak als coupé stukken meer tot de verbeelding. HF-versie was bedoeld voor de rallysport en kende vele evoluties; model bleef hetzelfde, de motoren werden steeds sterker, van een 1.2 met 90 pk tot een 1.6 met 133 pk.

8. De Gamma (1976). Net als de Citroen CX geïnspireerd op de BMC 1800 concept-car van Pininfarina. Kenmerkend: de hatchbackvorm zonder grote vijfde deur. Was er ook als elegante Coupé. Verkrijgbaar met voor die tijd uitzonderlijk grote (2,5 liter) boxermotor.

9. De Y10 (1985). In Italië als Autobianchi op de markt gebracht. Leuk stadsautootje met beroemde 1.0 Fire-motor. Spectaculair werd het met de Y10 Turbo met z'n turbomotor van 85 pk. Was er ook als 4WD en wie niet wilde schakelen, bestelde de versie met CVT-automaat.

10. De Thesis (2001). Meest recente poging van Lancia om mee te doen met de grote jongens, de 'nieuwe' Thema even daargelaten. Te controversieel gelijnd – met name de diamantvormige koplampen waren voor velen een struikelblok - om succesvol te worden.

Bij Lancia hadden ze ook wel eens een mindere dag, getuige de Beta Trevi en de Delta-met-kont, de Prisma - sedans die de handen niet bepaald op elkaar kregen. De Musa was ook geen succesnummer. En laten we maar geen flauwe opmerkingen maken over het huidige 'ver-Chryslerde' modellengamma van het merk...

PRIVATE LEASE Lancia

Lezersreacties (44)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.