We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
De langverwachte opvolger van de Lancia Delta is nu echt in aantocht. Op de autosalon van Parijs staat deze Delta HPE Concept Car. In 2008 komt het productiemodel van de nieuwe compacte Lancia.
De langverwachte opvolger van de Lancia Delta is nu echt in aantocht. Op de autosalon van Parijs staat deze Delta HPE Concept Car. In 2008 komt het productiemodel van de nieuwe compacte Lancia.
Lancia laat op de autosalon van Parijs een studiemodel zien voor de nieuwe Delta. De ontwerpers hebben hem geïnspireerd op de Beta HPE uit de jaren '70. Het studiemodel, dat door Lancia's eigen ontwerpcentrum is gecreëerd, is 4,50 meter lang, 1,80 meter breed en 1,50 meter hoog. De bagageruimte meet 400 liter. De wielbasis is 2,70 meter. Lancia belooft de comfort en luxe van een limousine. De ruimte voor de achterpassagiers is te vergroten door de achterbank te verschuiven. Lancia vergelijkt het interieur met een luxe lounge; er zijn onder meer hout chroom, leer en natuurlijk – in de beste Lancia-traditie - alcantara gebruikt.
Aan de achterzijde hangt het dak een klein beetje over. Verder is er een opvallend gevormde achterruit en een grille die geheel in de huidige stijl van Lancia past.
Tot de technische hoogstandjes in de Delta Concept Car behoort het al bekende Blue&Me-systeem waarmee handsfree met een Bluetooth-telefoon kan worden gebeld. Via een SMS-reader kan het systeem ook tekstberichten voorlezen. Daarmee kan de bestuurder zijn aandacht meer op de weg houden.
Wanneer de nieuwe Delta in 2008 zijn opwachting maakt, valt hij in de klasse van onder meer de Volvo C30, BMW 1-serie de nieuwe Subaru Impreza. Lancia weet al te melden dat Delta motoren krijgt met vermogens van 120 tot meer dan 200 pk.