Lada X-Cross 5 is met afstand modernste Lada ooit

Chinees-Russische samenwerking

Lada X-Cross 5
Lada X-Cross 5Lada X-Cross 5Lada X-Cross 5Lada X-Cross 5Lada X-Cross 5Bestune T77Bestune T77Bestune T77Bestune T77

Nu Renault zijn handen van Lada heeft getrokken moet het Russische automerk zijn nieuwe modellen ergens anders vandaan halen. Lada kijkt naar Rusland en plakt zijn eigen badges op een Chinese cross-over. Dit is de Lada X-Cross 5. Die konden we je al eerder laten zien maar beleeft nu zijn officiële digitale debuut.

Lada heeft een geschiedenis vol modellen die in feite helemaal geen Lada zijn. Denk maar eens aan de op de Fiat 124 gebaseerde 1200/1300-reeks (VAZ-2101) die onder meer uitmondde in de op dezelfde basis gebouwde Riva-familie (2104, 2105, 2107 etc.). Ook tegenwoordig bestaan er diverse Lada's die het niet geheel zelf ontwikkelde. We noemen de X-Ray en Largus, die op het platform van de eerste generatie Dacia Sandero staan. Hoewel Lada ook wél zelf ontwikkelde modellen levert (Niva Legend, Niva Travel en Granta) kijkt het voor de ontwikkeling van nieuwe auto's toch het liefst naar een partner. Dat was voorheen Renault Group, maar op die grote pilaar kan het niet meer leunen. Wat doet Lada dan? Precies: het kijkt naar China.

Lada X-Cross 5

Lada X-Cross 5.

Lada heeft nu de eerste officiële beelden vrijgegeven van de X-Cross 5, die net zo weinig Lada is als de Largus, want dat was een Dacia Logan MCV waarop Lada zijn eigen logo's plakte. Voor de X-Cross 5 bewandelt Lada vrijwel exact hetzelfde pad, al trekt het geen Logan MCV uit het magazijn van Renault/Dacia, maar een Bestune T77 (foto's 7 t/m 10) van de planken van het Chinese FAW. Zowel het in- als exterieur is tot vrijwel het kleinste detail ongewijzigd gebleven.

Bestune T77

Het origineel: de Bestune T77.

Voor Lada is het overnemen van de Bestune T77 een bijzondere stap. Het is niet alleen de eerste keer dat het een Chinees model aan zijn modellengamma toevoegt, maar de X-Cross 5 bombardeert zich in één klap tot de modernste Lada ooit. Hij heeft zaken als een digitaal instrumentarium, een flink display in de middenconsole en kan zichzelf zelfs zelfstandig inparkeren. Een digitale assistent waartegen je kunt praten? Van de partij. Jawel, in een Lada. De X-Cross 5 is net als het origineel 4,53 meter lang en daarmee is het model formaattechnisch vergelijkbaar met pak hem beet een Kia Sportage of Nissan Qashqai. Onder de kap ligt een net geen 160 pk krachtige 1.5 viercilinder turbomotor die aan een automaat met zeven versnellingen is geknoopt. Een actieve rijstrookassistent, adaptief grootlicht, een panoramadak en diverse andere passieve en actieve rijhulpsystemen zijn allemaal van de partij.

Wat zit er nog meer in het borrelende Lada-vat? Onder meer nieuwe C- en zelfs D-segmenters, zo blijkt. Lada zegt voornemens te zijn om in 2024 te starten met de productie van 'jaarlijks tot 10.000 auto's uit het C- en D-segment' en spreekt onder meer over de komst van een flinke sedan. Opvallend is overigens dat de Russen deze X-Cross 5 zelf assembleren in Lada's van Nissan overgenomen fabriek in St. Petersburg, waar tot voor kort de Qashqai en X-Trail van de productieband rolden.

 

Lezersreacties (68)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.