Lada Priora eind deze maand uit productie
Na elf jaar met pensioen
Al in 2015 schreven we dat Lada voornemens was de in 2007 gepresenteerde Priora van de markt te halen. De Russische markt maakte immers kennis met de Vesta, een auto die aanvankelijk alleen als sedan leverbaar was, maar wel de gehele Priora-familie zou gaan opvolgen. Inmiddels is de Vesta er ook als stationwagon en dat heeft, samen met een sterk teruggelopen vraag naar de Priora, het management van AvtoVaz ertoe bewogen om eind deze maand de stekker uit de Priora te trekken.
De Priora werd in 2007 gepresenteerd als opvolger van de op leeftijd geraakte 110-familie. Twee jaar werden ze naast elkaar gevoerd, maar in 2009 werd de 110 samen met de 111 (stationwagon), 112 (hatchback) en 123 ('coupé') toch echt van de markt gehaald. Volledig nieuw was de Priora natuurlijk niet, want in feite was het een sterke doorontwikkeling van zijn voorganger. Vooral van opzij is de Priora dat aan te zien. Net als de 110-familie was ook de Priora in diverse versies te krijgen. Zo leverde het merk een sedan (2170), een hatchback (2172), een driedeurs-'coupé' (2172) en een stationwagon (2171). Tussen 2010 en 2013 was de Priora, met uitzondering van de Coupé, ook in Nederland te krijgen. Slechts een handjevol consumenten heeft zich door het model laten verleiden.
Op moment van schrijven levert Lada in het thuisland alleen nog de Priora Sedan, maar dat zal niet lang meer duren. Eind deze maand gaat in het Russische Togliatti de stekker uit de productie. Lada heeft de afgelopen elf jaar ruim 860.000 Priora's geproduceerd. In 2011 beleefde de auto zijn topjaar, want toen rolden er 138.000 exemplaren van de band. Lada belooft dat alle werknemers die werkzaam zijn op de productielijn van de Priora elders in het bedrijf een nieuwe werkplek krijgen.