'Laadpaaltarieven verschillen soms zelfs flink in dezelfde straat'

Transparantie nog altijd niet op orde

laadpaal volkswagen IDBuzz snellader

Het kan soms in dezelfde plaats of zelfs dezelfde straat per laadpaal nogal verschillen wat je betaalt voor het opladen van je elektrische auto. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Ook is nog steeds niet overal even transparant wat je per kWh betaalt.

Zowel met als zonder een laadpas (met een variabel tarief), kunnen de prijzen voor het publiekelijk opladen van elektrische auto's erg verschillen. Zo ben je bijvoorbeeld in Hoofddorp bij een laadpaal per kWh 28 cent duurder uit dan bij eentje die 200 meter verderop staat. Een verschil van maar liefst €14 bij een laadsessie van in totaal 50 kWh. Er zijn ook tussen steden flinke verschillen. In Amsterdam, Den Haag of Nijmegen ben je gemiddeld 33 cent per kWh kwijt, maar in Almere en Haarlem betaal je bijna het dubbele: 61 cent. Dat niet alleen, want tientallen steden hebben één aanbieder, waardoor die een monopoliepositie heeft.

Het is wettelijk verplicht om transparant te zijn over de prijzen van openbare laadpalen, maar lang niet altijd is duidelijk hoeveel het bijladen kost. De directeur van de Consumentenbond verklaart volgens NU.nl: "Wij checkten tientallen palen, maar QR-codes blijken lang niet altijd te werken. Je komt niet uit bij de tarieven of je moet je eerst registreren. Dat is omslachtig."

Een mogelijke oplossing is het gebruikmaken van een laadpas met een lager vast tarief, al is het volgens de Consumentenbond een flinke klus om uit te zoeken waar je het voordeligst uit bent. Er zijn namelijk honderden laadpassen en elk heeft zijn eigen kostenstructuur en voorwaarden.

Lezersreacties (96)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.