
Kwaliteit nieuwe auto's op dieptepunt
'Elektrische auto's en plug-ins problematisch'
De bouwkwaliteit van auto's bevindt zich in een diep donker dal. Althans, als we de resultaten van het Amerikaanse onderzoeksbureau JD Power bekijken.
Het Amerikaanse JD Power onderzoekt jaarlijks onder meer de betrouwbaarheid van in de Verenigde Staten geleverde nieuwe auto's. Nu publiceert het onderzoeksbureau de resultaten van zijn Initial Quality Study, een onderzoek naar de kwaliteit van nieuwe auto's. De onderzoekers houden van alle modellen het aantal gebreken bij dat zich in de eerste 90 dagen van bezit voordoet. Aan het nieuwste kwaliteitsonderzoek deden 84.165 eigenaren of personen die via een leaseconstructie een auto van modeljaar 2022 reden mee. Belangrijke kanttekening: niet alle gebreken worden door automobilisten gemeld en lang niet alle modellen die je in Nederland op de weg ziet komen uit dezelfde fabriek als de in de Verenigde Staten geleverde varianten.
Dat maakt de onderzoeksresultaten van JD Power in ieder geval niet minder indicatief voor de bouwkwaliteit van nieuwe auto's. Volgens het onderzoek deden zich dit jaar gemiddeld 11 procent meer gebreken per 100 auto's voor dan vorig jaar. Gemiddeld gaat het om 180 gemelde gebreken per nieuwe auto, wat volgens JD Power het hoogste aantal is sinds de eerste editie van het onderzoek 36 jaar geleden. De gebreken zijn onderverdeeld in diverse categorieën en beslaan zowel zaken als een lampje dat het niet doet, gebroken hendeltjes maar ook motorstoringen en problemen met veiligheidssystemen. Volgens JD Power heeft de toename van het aantal kwaaltjes onder meer te maken met het gegeven dat autofabrikanten steeds complexere en geavanceerdere auto's op de markt brengen in een tijd waarin er onder meer problemen bij toeleveranciers zijn.
Winnaars (Buick) en verliezers (Polestar)
De resultaten zijn in ieder geval behoorlijk opvallend. Het is namelijk niet Lexus, Toyota, Kia of Porsche dat het kleinste aantal gebreken per 100 auto's achter zijn naam noteert zoals je op basis van eerdere onderzoeken van JD Power wellicht verwacht. Nee, met gemiddeld 139 gebreken per 100 auto's is Buick de absolute kwaliteitskoning van dit onderzoek, dat mogelijk verband houdt met het gegeven dat een deel van het Amerikaanse modellengamma van Buick uit auto's met beproefde techniek bestaat en al enkele jaren oud is. Op plek twee staat Dodge, een merk dat de afgelopen jaren vaak niet hoger dan het midden van de ranglijst eindigde. Genesis komt van alle premiummerken het beste uit de bus en blijft daarmee Lexus en Cadillac voor. Genesis eindigt dan ook op de vierde plek, vlak achter Chevrolet.
Opvallende posities: Toyota staat met gemiddeld 172 gebreken per 100 auto's op de 14e plek, vlak achter Mini. Porsche - dat normaliter ook behoorlijk scoort in de JD Power-onderzoeken - eindigt op zijn beurt achter Jeep op plek 25. Volvo scoort met 256 gebreken per 100 auto's slechter dan Maserati, al deden er ongetwijfeld meer Volvo-rijders dan Maserati-eigenaren mee aan het onderzoek. Tesla staat met 226 gebreken per 100 auto's ook in de lagere regionen van de lijst. Polestar is met gemiddeld 328 gebreken per 100 auto's de absolute verliezer. Kleine kanttekening hierbij: JD Power geeft aan dat Polestar en Tesla buiten de ranglijst zijn geplaatst omdat ze niet zouden voldoen aan de onderzoekscriteria, maar zegt wel genoeg data te hebben ontvangen om de score van de merken te berekenen.
Elektrisch? Problematisch
Volgens JD Power scoren 'volumemerken' beter dan 'premiummerken'. Het verschil tussen deze twee categorieën bedraagt volgens het onderzoek gemiddeld 25 gebreken per 100 auto's, wat mogelijk verband houdt met de aanwezigheid van complexere systemen in duurdere auto's. Infotainmentsystemen zorgen voor de grootste kopzorgen. Gemiddeld zijn problemen met het infotainmentsysteem goed voor 45 meldingen per 100 auto's. Ook interessant: elektrische auto's hebben net als plug-ins meer kwaaltjes te verduren dan auto's met een conventionelere aandrijflijn. Plug-ins noteren gemiddeld 239 gebreken per 100 auto's achter hun naam, auto's met een conventionele verbrandingsmotor gemiddeld 175. Volledig elektrische auto's hebben gemiddeld 240 kwaaltjes per 100 auto's. Let wel: hierin heeft JD Power de reeds genoemde score van Tesla niet meegerekend omdat het gros van de verkochte EV's in de Verenigde Staten een Tesla is en de onderzoekers de resultaten van overige EV's daardoor niet wil laten vertekenen.
Lees ook
Dubbeltest: Mini Aceman vs. Volvo EX30 - Irrationeel denken
Skoda Favorit terug als elektrische retro-hatchback
Elektrische occasions rond de €25.000: Tesla Model 3 de beste keus? Dubbeltest met Polestar 2
Zo ver kom je nog als de accu van je elektrische auto 'leeg' is
Volvo ES90 na lancering ook als Launch Edition
Lezersreacties (170)
Reageren






Overigens is het voor mij als monteur totaal niet verbazend dat vag slecht scoort. In de werkplaats kunnen we er goed van leven zeg maar.

.
Jaguar, what’s new. Maar VAG? Vreemd. Was ook al in de Europese survey van JD Powers die Peugeot wist te winnen. Wat ook al abnormaal was ?



Persoonlijk rij ik ook liever in een simpele solide wagen dan in een moderne auto vol gadgets.
Ik snap ook werkelijk niet waarom ze zoveel fratsen er bij verzinnen, wat alleen maar de kostprijs omhoog drukt, en werkelijk niets extra toevoegt aan het bedienen van de auto, maar vooral veel dingen digitaliseert.
Verder is de broncode van de software in de auto allemaal gesloten, en dat is niet iets waar iemand anders dan de fabrikant wat aan kan fixen.
Als je een ouderwetse knop hebt kan elke gek dat vervangen, maar als dit softwarematig is, en de fabriek alleen toegang heeft tot de broncode, ben je enorm afhankelijk geworden van de fabrikant en de merk dealers.
Ik hoop dus ook dat er meer openheid komt qua software en meer standaardisatie, want dit wordt anders echt een ramp in de toekomst.


.
Die 'fratsen' zoals jij ze noemt, die kunnen me gestolen worden eigenlijk.

Doe je bij je PC toch ook?
Volgens mij is dit rapport om de alarmerend slecht verkopende US cars naar buiten gebracht onder het motto "Koopt slechts lokaal"








Zeg maar gerust ‘nog steeds niet’, plugin hybridetechniek deed zijn intrede al rond 2012 en is sindsdien nooit probleemloos geweest..
Hybrides van Toyota waren altijd probleemloos, Priussen en Aurissen stonden steevast hoog op deze lijst. Wat er nu veranderd is, is onduidelijk. Blijkbaar doen Amerikaanse modellen het slechter, maar dit resultaat mag niet genegeerd worden.












Zo een EV maakt zichzelf als vrij snel economisch total loss als er buiten garantie iets aan komt.

.
Met een ICE kun je het ook slecht treffen. Ken iemand die binnen vijf jaar twee keer de TFSI motor van zijn Audi heeft moeten vervangen, en één keer de DSG-bak. Was gelukkig een leaseauto, maar privé zou je erop leeglopen.





Ik laat het maar voor wat het is. In elk geval niet een doorslaggevende score voor de keuze van de volgende BEV.




.
Volgens mij had VAG juist plannen om een grotere rol van betekenis te spelen in N-Amerika, maar die behoort standaard tot de hekkensluiters. Ik denk dat T en Kia zich nergens zorgen over hoeven te maken.

Het volume zit bij Toyota tot nu toe (dus waar ze hun reputatie mee hebben opgebouwd) toch echt bij kleine kale auto’s als de Corolla: daarvan hebben ze er tot nu toe grofweg vier keer zoveel van verkocht als van de Camry of de Landcruiser.. En dan laat ik al het andere nog kleinere spul nog buiten beschouwing..

Oh, dus het is mijn schuld dat Toyota zo laag eindigt in dit onderzoek?? Nou, sorry hoor ?
Jij ziet ze écht vliegen hoor. Waar ergens zeg ik dat? Je wilt gewoon niet toegeven dat je heel bewust zaken aan het verdraaien bent, om je eigen complottheorie wat kracht bij te zetten. Niet meer doen. Is heel knullig. Een standaard Toyota is niet kaal.
.
En definieer 'laag' eens. Volgens mij scoort nog steeds bo-ven-ge-mid-deld (ik doe het maar in lettergrepen, misschien begrijp je het dan...) en veel hoger dan het hier bewierookte VW. Of heb je daar ook weer een alternatieve (lees: complot) verklaring voor?






Die groene plusjes zeggen daarom niet veel.

Toyota verkoopt zeer goed in de US, véél meer dan in Europa en staat toch op de 14e plek, dus wat bedoel je? Anyways: ik zeg het hier al vaker, Toyota was misschien tot voor kort betrouwbaar (maar verkoopt ook relatief veel ‘kale’ kleine auto’s waar minder aan stuk kan gaan, dat vertroebelt de cijfers) maar staat nu voor dezelfde uitdagingen als alle andere fabrikanten wat betreft toenemende complexiteit door emissie-eisen, rij-assistentiesystemen, en software. Ze kunnen ook niet toveren al denken sommigen hier dat wel. Dat Kia zo hoog staat is wel een prestatie, die verkopen ook veel auto’s in de US maar komen echt van ver wat kwaliteit betreft. Zal Toyota niet leuk vinden..
Toyota is ook gewoon een merk met zijn problemen en goede kanten. Deze 14-de plek is Toyota onwaardig.

Toyota verkoopt zeer goed in de US, véél meer dan in Europa en staat toch op de 14e plek, dus wat bedoel je? Anyways: ik zeg het hier al vaker, Toyota was misschien tot voor kort betrouwbaar (maar verkoopt ook relatief veel ‘kale’ kleine auto’s waar minder aan stuk kan gaan, dat vertroebelt de cijfers) maar staat nu voor dezelfde uitdagingen als alle andere fabrikanten wat betreft toenemende complexiteit door emissie-eisen, rij-assistentiesystemen, en software. Ze kunnen ook niet toveren al denken sommigen hier dat wel. Dat Kia zo hoog staat is wel een prestatie, die verkopen ook veel auto’s in de US maar komen echt van ver wat kwaliteit betreft. Zal Toyota niet leuk vinden..
Toyota is ook gewoon een merk met zijn problemen en goede kanten. Deze 14-de plek is Toyota onwaardig.
Het is inderdaad heel erg onwennig voor ieder dat zij niet in de top 5 staan waar ze al 3 decennia prijken. Ik denk dat er harde noten worden gekraakt in de bestuurskamer.


In 2020 stond Toyota op deze lijst beneden gemiddeld; in 2021 ongeveer gelijk aan nu. Zullen ze onderhand toch wel gewend zijn?
Jij misschien wel, maar je leest een ander boekje en je legt op slakken zout als het incidenten betreft en structurele Duitse problemen ben je ongeveer de eerste die de boel weet te bagatelliseren of toch een vingerwijzing maakt naar een Japanse auto.
Oh ja, 2020:
https://www.jdpower.com/business/press-releases/2020-us-vehicle-dependability-study

Toyota verkoopt zeer goed in de US, véél meer dan in Europa en staat toch op de 14e plek, dus wat bedoel je? Anyways: ik zeg het hier al vaker, Toyota was misschien tot voor kort betrouwbaar (maar verkoopt ook relatief veel ‘kale’ kleine auto’s waar minder aan stuk kan gaan, dat vertroebelt de cijfers) maar staat nu voor dezelfde uitdagingen als alle andere fabrikanten wat betreft toenemende complexiteit door emissie-eisen, rij-assistentiesystemen, en software. Ze kunnen ook niet toveren al denken sommigen hier dat wel. Dat Kia zo hoog staat is wel een prestatie, die verkopen ook veel auto’s in de US maar komen echt van ver wat kwaliteit betreft. Zal Toyota niet leuk vinden..
De verkoopprijs van een gemiddelde Toyota is ver boven een VW en verreweg van kaal.



In de US misschien, niet in de EU, hier zijn de kale Aygo’s niet aan te slepen..[/
Het is me niet opgevallen dat deze lijst van JD Power over Nederland gaat.









Elektrische auto's hebben meer storingen, dat verbaast me niets. De accu's zijn dermate duur dat er op van alles bespaard moeten worden om toch nog een (goede) marge te kunnen maken.
De TCO is in flink wat gevallen een papieren tijger.





Bij productie achterstanden ziet men ook veel door de vingers ......heb 19 jaar met auto's te maken gehad .





Als je een product goed kunt maken, waarom zou je dat dan met opzet níet doen.
Opzettelijk een slecht(er) product maken dan je kunt zou toch gewoon tegen je eigen eergevoel in moeten gaan.


De trend van Honda is de afgelopen jaren dat ze zakken naar onder het gemiddelde, dus wel degelijk richting Audi. Maar misschien maakt Honda de definitieve stap als ze ook gaan elektrificeren, ik zou het nog niet opgeven.
Audi is niet gemiddeld maar slecht.


En Honda komt dus in de buurt. Wat vind je daarvan?
Dan komen toch eerst nog: VW, Porsche en Mercedes eerst als slechter uit de bus.
Overigens staat Maserati onder Audi en ja ik kan beamen dat aan mijn GranCabrio van 2018 ook wel eens wat mankeert.



En Honda maakt het weer niet waar. Ze hadden nog zo beloofd de kwaliteit van Audi na te streven maar het zit er gewoon niet in!
Audi, die staat waar je ze verwacht bijna onderaan.


Het gaat om problemen die door eigenaren zijn geconstateerd én gerapporteerd. Wie zegt mij dat eigenaren van verschillende merken even kritisch zijn? Van een Mercedes verwacht ik eerder dat er geen gebreken zijn dan van, als voorbeeld, een Dacia. Dus meld ik het bij een Mercedes eerder. Misschien zijn Tesla rijders meer computernerds (misschien!) en valt hen gebreken in software eerder op dan bijvoorbeeld bejaarde Buick chauffeurs. Wat dat betreft vind ik de statistieken van bijvoorbeeld de ADAC meer zeggen.

Generiek geldt dat al dit soort onderzoeken weinig zeggen als je niet corrigeert voor a. gereden km’s per model (logisch dat van veel verkochte auto’s die als kilometervreters worden ingezet als een Passat of 5-serie veel meer data voorhanden is dan van een typische boodschappen- of bejaardenauto als een Auris of een Fabia en b. de mate van complexiteit van de auto: aan een 150k 7-serie met ontelbaar veel complexe systemen aan boord zal allicht vaker iets kunnen misgaan dan aan een kale naaktslak Aygo of Dacia. Relatieve betrouwbaarheid dus.

Als Dacia het wél kan, met eenvoudige auto's voor bijna een "weggeefprijsje" doe je als BMW voor 150k toch iets verkeerd als die 150k niet zijn besteed aan o.a. storingsvrije werking.
Daar is niets relatief aan.



Vorige (verguisde) Alfa ( Giulia) nul problemen.
Zoek de vooruitgang. ....







Er staat duidelijk problems per 100.
Check: https://www.jdpower.com/business/press-releases/2021-us-initial-quality-study-iqs




Zo heb ik met een auto ooit een koppelingspedaal gehad die lawaai maakte telkens je deze intrapte op 9000km. De uitleg dat de koppeling niet onder de garantie valt, vond ik dan ook niet acceptabel.

.
Nu lijk het eerder tegengesteld evenredig te zijn.


Zijn die autobouwers overigens niet altijd blij mee want ook de drugs baronnen in die films rijden dergelijke bakken
Dat is toch in het werkelijke leven niet anders?


Dus Tesla is even betrouwbaar als een Japanner. De Koreanen vegen de Japanners inmiddels van het spelbord. Ik geef het nog 5 jaar voordat ook de VS van Japans naar Koreaans is overgestapt.
Ik vijf maanden....wat zeg ik???? vijf weken,,,,misschien wel vijf dagen!!!!!

Zo goed scoort Hyundai ook helemaal niet, de Jappen doen het beter.
Dat premiummerken kwaliteit kunnen leveren bewijzen Lexus en BMW wel.







Nog niet toe aan acceptatie?
Kristian brengt al een hele aardige nuancering aan op jouw valse interpretatie van zaken. En dan moet ík tot acceptatie komen? Jij snapt het verschil tussen wensdenken en realiteit nog niet eens. Je hoeft mij niet de les te lezen.


Mijn tip, beetje voorstudie naar model en motor helpt al een eind.

.
Defecten:
1 Windgeruis
2 Rare geluiden van onder de auto
3 Geluiden bij remmen
.
Ontwerpproblemen:
1 Voice control herkent commando niet
2 Moeilijke bediening airco/HVAC
3 Schakelgedrag automaat

.
Overigens zijn ook effecten als de vaste klant niet meegenomen. Kan me voorstellen dat iemand die niet voor de eerste keer een bepaald merk kiest voorkennis heeft over hoe dingen werken en dus minder punten scoort in deze opzet.













De volgorde verbaast mij niet.
Dat volume merken over het algemeen beter scoren dan premium merken zie je in alle onderzoeken. En in bijna alle onderzoeken staan de zelfde merken onderaan.
In Amerika rijden ze natuurlijk wel vaak in hele andere modellen en merken.
Voor de VAG, Geely en Tesla is duidelijk werk aan de winkel.











.
Geen wonder dat steeds meer mensen een (nieuwe) auto kopen met beproefde techniek. Ik hoor ze bij Dacia lachen.


Je hebt toch garantie.
Hoeveel gaat er kapot na 4 jaar en 100000km?
Wat zijn de gemiddelde kosten per 250000km voor onderhoud en reparatie?


Dat verwondert mij niet. Heb zelf 2 Volvo's gehad en qua betrouwbaarheid deden ze het allebei ruim slechter dan 4 van mijn Alfa's. Zelf mijn destijds 13 jaar oude 156V6 heeft geen enkel noemenswaardig probleem gehad. Enkel wat slijtage door de leeftijd en hoge kilometerstand. Daar kon ik in mijn veel jongere Volvo's met al hun storingen alleen maar van dromen. De 5de Alfa scoort wél nog slechter, maar die is al 35 jaar oud, dus dat vergeef ik hem. Mijn BMW 320d en mijn Alfa Giulietta 1.4tct scoorden het best: behalve regulier onderhoud geen enkel probleem mee gehad.

Normaal gesproken ken je een vorm van weging toe aan diverse items.








Het wordt tijd dat producten (niet alleen auto's) ook weer beoordeeld worden op servicebaarheid in de breedste zin van het woord. Want ik dacht dat we milieu allemaal zo belangrijk vonden. En duurzame producten. Laat Europa dáár dan eens het voortouw nemen, ook de producenten. Op prijs winnen ze niet








Geen gestakker met gestekker voorlopig.

Maar ik heb toch maar gekozen voor een auto met simpele techniek en...genoeg garantie.
En tijdje terug op een mini autobeurs een Polestar bekeken en wat mij opviel, dat er verschillende koetswerk onderdelen slecht gemonteerd waren vier millimeter verschil tussen links en rechts aan de motorkap vind ik persoonlijk niet kunnen.
De verkoper had het zelf niet gezien maar kan ook zijn dat dit een "afwijking" van mij als autopoets fanaat is...
Mijn Tipo zit op dat vlak veel beter in elkaar geschroefd.



En ik kan het niet anders zeggen: een BEV rijdt geweldig, kost me bijna niks met de stroom van de zonnecellen op ons dak (95m2 = 14.000kWh/jaar!) en heeft veel minder problemen dan wat JD Power beweert. Het is ook zooooo moeilijk om de instellingen van een auto als de Polestar 2 of Tesla S, 3, X of Y te vinden, de juiste instructies te volgen en daarna je home scherm weer tevoorschijn te toveren... Elektrisch is geen BS maar juist super fijn. En ik heb genoeg is echte race en sportwagens rond gereden om te weten hoe leuk dat WAS. Een top BEV is eigenlijk nog veel leuker weet ik nu.
Een vraag of een opmerking? Laat het ons weten met een reactie.