AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Kwaliteit nieuwe auto's op dieptepunt

'Elektrische auto's en plug-ins problematisch'

Polestar 2

De bouwkwaliteit van auto's bevindt zich in een diep donker dal. Althans, als we de resultaten van het Amerikaanse onderzoeksbureau JD Power bekijken.

Het Amerikaanse JD Power onderzoekt jaarlijks onder meer de betrouwbaarheid van in de Verenigde Staten geleverde nieuwe auto's. Nu publiceert het onderzoeksbureau de resultaten van zijn Initial Quality Study, een onderzoek naar de kwaliteit van nieuwe auto's. De onderzoekers houden van alle modellen het aantal gebreken bij dat zich in de eerste 90 dagen van bezit voordoet. Aan het nieuwste kwaliteitsonderzoek deden 84.165 eigenaren of personen die via een leaseconstructie een auto van modeljaar 2022 reden mee. Belangrijke kanttekening: niet alle gebreken worden door automobilisten gemeld en lang niet alle modellen die je in Nederland op de weg ziet komen uit dezelfde fabriek als de in de Verenigde Staten geleverde varianten.

Dat maakt de onderzoeksresultaten van JD Power in ieder geval niet minder indicatief voor de bouwkwaliteit van nieuwe auto's. Volgens het onderzoek deden zich dit jaar gemiddeld 11 procent meer gebreken per 100 auto's voor dan vorig jaar. Gemiddeld gaat het om 180 gemelde gebreken per nieuwe auto, wat volgens JD Power het hoogste aantal is sinds de eerste editie van het onderzoek 36 jaar geleden. De gebreken zijn onderverdeeld in diverse categorieën en beslaan zowel zaken als een lampje dat het niet doet, gebroken hendeltjes maar ook motorstoringen en problemen met veiligheidssystemen. Volgens JD Power heeft de toename van het aantal kwaaltjes onder meer te maken met het gegeven dat autofabrikanten steeds complexere en geavanceerdere auto's op de markt brengen in een tijd waarin er onder meer problemen bij toeleveranciers zijn.

Winnaars (Buick) en verliezers (Polestar)

De resultaten zijn in ieder geval behoorlijk opvallend. Het is namelijk niet Lexus, Toyota, Kia of Porsche dat het kleinste aantal gebreken per 100 auto's achter zijn naam noteert zoals je op basis van eerdere onderzoeken van JD Power wellicht verwacht. Nee, met gemiddeld 139 gebreken per 100 auto's is Buick de absolute kwaliteitskoning van dit onderzoek, dat mogelijk verband houdt met het gegeven dat een deel van het Amerikaanse modellengamma van Buick uit auto's met beproefde techniek bestaat en al enkele jaren oud is. Op plek twee staat Dodge, een merk dat de afgelopen jaren vaak niet hoger dan het midden van de ranglijst eindigde. Genesis komt van alle premiummerken het beste uit de bus en blijft daarmee Lexus en Cadillac voor. Genesis eindigt dan ook op de vierde plek, vlak achter Chevrolet.

Opvallende posities: Toyota staat met gemiddeld 172 gebreken per 100 auto's op de 14e plek, vlak achter Mini. Porsche - dat normaliter ook behoorlijk scoort in de JD Power-onderzoeken - eindigt op zijn beurt achter Jeep op plek 25. Volvo scoort met 256 gebreken per 100 auto's slechter dan Maserati, al deden er ongetwijfeld meer Volvo-rijders dan Maserati-eigenaren mee aan het onderzoek. Tesla staat met 226 gebreken per 100 auto's ook in de lagere regionen van de lijst. Polestar is met gemiddeld 328 gebreken per 100 auto's de absolute verliezer. Kleine kanttekening hierbij: JD Power geeft aan dat Polestar en Tesla buiten de ranglijst zijn geplaatst omdat ze niet zouden voldoen aan de onderzoekscriteria, maar zegt wel genoeg data te hebben ontvangen om de score van de merken te berekenen.

Elektrisch? Problematisch

Volgens JD Power scoren 'volumemerken' beter dan 'premiummerken'. Het verschil tussen deze twee categorieën bedraagt volgens het onderzoek gemiddeld 25 gebreken per 100 auto's, wat mogelijk verband houdt met de aanwezigheid van complexere systemen in duurdere auto's. Infotainmentsystemen zorgen voor de grootste kopzorgen. Gemiddeld zijn problemen met het infotainmentsysteem goed voor 45 meldingen per 100 auto's. Ook interessant: elektrische auto's hebben net als plug-ins meer kwaaltjes te verduren dan auto's met een conventionelere aandrijflijn. Plug-ins noteren gemiddeld 239 gebreken per 100 auto's achter hun naam, auto's met een conventionele verbrandingsmotor gemiddeld 175. Volledig elektrische auto's hebben gemiddeld 240 kwaaltjes per 100 auto's. Let wel: hierin heeft JD Power de reeds genoemde score van Tesla niet meegerekend omdat het gros van de verkochte EV's in de Verenigde Staten een Tesla is en de onderzoekers de resultaten van overige EV's daardoor niet wil laten vertekenen.

Lezersreacties (170)

Reageren
Sub-reacties inklappen
VolVXC60T6
VolVXC60T6
  • 2
De top 20 scoort van 1,39 tot 1,89. Dat is een foutmarge van 0.5. Dat ligt zo dicht bij elkaar dat je hier nauwelijks waarde aan kunt hechten.
Headoverwheels
Headoverwheels
  • 12
1,89 pechgevallen/wagen vs 1,39 is wel een toenname van het pechrisico met 36%, zo onbelangrijk is dat ook weer niet.
VolVXC60T6
VolVXC60T6
  • 0
Of je 1,4 of 1,9x in de garage staat maakt niet echt veel uit en wellicht is het een terugroepactie voor de zekerheid?
Miamidade
Miamidade
  • 2
De evaluatie is indicatief en zegt niks over statistische relevantie... Of een Genesis in deze periode beter scoort dan een lexus is niet te zeggen, maar leuk is het wel: alfa staat boven audi. Niet nakijken hoeveel alfa'd zijn verkocht in de USA in deze periode..
Marktplaats
Marktplaats
  • 11
Het aantal verkochte alfa's en audis is onbelangrijk. Het zijn namelijk cijfers per 100 verkochte auto's dus simpelweg een percentage.
Overigens is het voor mij als monteur totaal niet verbazend dat vag slecht scoort. In de werkplaats kunnen we er goed van leven zeg maar.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Vreemd dat Audi en VW zo ruim onder het gemiddelde scoren …
.
Jaguar, what’s new. Maar VAG? Vreemd. Was ook al in de Europese survey van JD Powers die Peugeot wist te winnen. Wat ook al abnormaal was ?
pieter w
pieter w
  • 11
Als programmeur kan ik dat beamen, en denk dat auto's tegenwoordig te complex zijn geworden. Keep it simpel!
Persoonlijk rij ik ook liever in een simpele solide wagen dan in een moderne auto vol gadgets.
Ik snap ook werkelijk niet waarom ze zoveel fratsen er bij verzinnen, wat alleen maar de kostprijs omhoog drukt, en werkelijk niets extra toevoegt aan het bedienen van de auto, maar vooral veel dingen digitaliseert.
Verder is de broncode van de software in de auto allemaal gesloten, en dat is niet iets waar iemand anders dan de fabrikant wat aan kan fixen.
Als je een ouderwetse knop hebt kan elke gek dat vervangen, maar als dit softwarematig is, en de fabriek alleen toegang heeft tot de broncode, ben je enorm afhankelijk geworden van de fabrikant en de merk dealers.
Ik hoop dus ook dat er meer openheid komt qua software en meer standaardisatie, want dit wordt anders echt een ramp in de toekomst.
RobG
RobG
  • 1
Een simpele lichte wagen is ook een USP. Vooral wanneer je het combineert met goede stoelen, pittige motor etc.
.
Die 'fratsen' zoals jij ze noemt, die kunnen me gestolen worden eigenlijk.
Anoniem
Anoniem
  • 3
Harde reset bij de EV's helpen omdat het rijdende PC's zijn.
Doe je bij je PC toch ook?
Volgens mij is dit rapport om de alarmerend slecht verkopende US cars naar buiten gebracht onder het motto "Koopt slechts lokaal"
GTIUpper
GTIUpper
  • 5
Heel grappig, de Amerikaanse merken die nauwelijks EV’s en plug-ins verkopen staan bovenaan in een Amerikaanse lijst, verder niet relevant voor hier want het gros van de merken welke bovengemiddeld scoren is hier niet eens te koop.
Lars Krijgsman
Lars Krijgsman
  • 28
Je kunt het ook omdraaien: de 10 fabrikanten die het slechtst scoren zijn op Chrysler na allemaal ook in Nederland actief. 'Niet relevant' lijkt me wat ver gaan.
Headoverwheels
Headoverwheels
  • 0
"niet noodzakelijk relevant" is dan misschien beter, US-uitvoeringen (modellen, motorisaties, ...) kunnen toch wel afwijken van de hier verkrijgbare types, zelfs voor merken op beide markten actief.
Miamidade
Miamidade
  • 0
Maar dit onderzoek zegt natuurlijk niks over de kwaliteit van de aandrijflijn, de bouwkwaliteit na 100k miles etcetera. Wel vergelijkbaar met de silberne citrone van de ADAC.. De slechtst afgeleverde auto in een jaar. Ford won met de taunus in 1971.
CPH
CPH
  • 19
Alamerend!! De EV of plugin is duidelijk nog lang geen echt alternatief als je probleemloos van A naar B wilt!
Bumperklevert
Bumperklevert
  • 6
Zeg maar gerust ‘nog steeds niet’, plugin hybridetechniek deed zijn intrede al rond 2012 en is sindsdien nooit probleemloos geweest..
Bert Benson
Bert Benson
  • 11
Zeg maar gerust ‘nog steeds niet’, plugin hybridetechniek deed zijn intrede al rond 2012 en is sindsdien nooit probleemloos geweest..

Hybrides van Toyota waren altijd probleemloos, Priussen en Aurissen stonden steevast hoog op deze lijst. Wat er nu veranderd is, is onduidelijk. Blijkbaar doen Amerikaanse modellen het slechter, maar dit resultaat mag niet genegeerd worden.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Zoals in de autoreviews hier een EV met 9000euro kosten, de eigenaar weet nu al dat hij hem na de garantie best niet kan houden.
tonnert
tonnert
  • 4
Zo, weer een lekker stukje roodvlees voor de achteruitkijkers onder ons. Eet smakelijk III/FS1!
Anoniem
Anoniem
  • 5
Was zelfs niet de accu maar gewoon een fout in het schermsysteem, een BEV kan jou financieel ruineren buiten garantie.
Zooooooooommm
Zooooooooommm
  • 0
Kijk naar de historie van mij plugin-hybride. Sinds 2013 amper echt problemen met het hybride systeem. Wat wat reguliere problemen.. vocht in achterlicht en ander klein onzin. En nog haal ik er in de zomer meer als 70km mee. Als nieuw !!!
FvG
FvG
  • 2
Nou, een goed stukje roodvlees smaakt altijd nog heel wat beter dan gras.
Wiseguy
Wiseguy
  • 8
6 jaar probleemloos gereden met een model S en nu al een paar maanden met de Taycan. Verder heeft mijn vrouw al probleemloos een e-mini en mijn oudste zoon probleemloos een peugeot e-208. Dus III wees niet bang, ook EV's kunnen prima auto's zijn.
Anoniem
Anoniem
  • 13
Jij koopt alleen nieuwe wagens die je onder garantie rijdt, niet alle mensen kunnen dat.
Zo een EV maakt zichzelf als vrij snel economisch total loss als er buiten garantie iets aan komt.
Fred Hache
Fred Hache
  • 1
Het begint een beetje obsessieve vormen aan te nemen bij III.
.
Met een ICE kun je het ook slecht treffen. Ken iemand die binnen vijf jaar twee keer de TFSI motor van zijn Audi heeft moeten vervangen, en één keer de DSG-bak. Was gelukkig een leaseauto, maar privé zou je erop leeglopen.
Zooooooooommm
Zooooooooommm
  • 1
Moet je voorstellen als je een mirai hebt en de fuelcell gaat stuk. Inkoop prijs fuelcell stack kost zo'n 33.000 dollar !!! Dat is nog veel erger.
Miamidade
Miamidade
  • 0
Net zo relevant als zeggen dat audi's slecht zijn gebouwd... Pak ook deboechstatistieken en onderhoudskosten erbij. Dit is af fabriek met veel klein leed
Disperator
Disperator
  • 0
Wat een geleuter hier. Ik heb geen problemen met m'n Polestar. Ja, een bevroren scherm dat na 20 sec. weer opstart. Dat is al 2x gebeurd. Tsjonge jonge wat een probleem. En van A (Charlottenberg) naar B (Stockholm) lukt prima hoor!. Stil, snel en alleen niet zo zuinig. Maar dat was ook geen onderdeel van het onderzoek.
Ik laat het maar voor wat het is. In elk geval niet een doorslaggevende score voor de keuze van de volgende BEV.
Shokutai
Shokutai
  • 10
Valt een beetje op dat alle merken die veel in de US verkopen hoog staan en alle merken die meer Europa gericht zijn onderaan bungelen. Staat ook haaks op menig betrouwbaarheidsonderzoeken waar de japanners/koreanen altijd goed scoren.
Bimmert
Bimmert
  • 0
Dit is de enige initial quality study die ik ken en de resultaten zijn vergelijkbaar met die van vorig jaar.
Bumperklevert
Bumperklevert
  • 3
Toyota verkoopt zeer goed in de US, véél meer dan in Europa en staat toch op de 14e plek, dus wat bedoel je? Anyways: ik zeg het hier al vaker, Toyota was misschien tot voor kort betrouwbaar (maar verkoopt ook relatief veel ‘kale’ kleine auto’s waar minder aan stuk kan gaan, dat vertroebelt de cijfers) maar staat nu voor dezelfde uitdagingen als alle andere fabrikanten wat betreft toenemende complexiteit door emissie-eisen, rij-assistentiesystemen, en software. Ze kunnen ook niet toveren al denken sommigen hier dat wel. Dat Kia zo hoog staat is wel een prestatie, die verkopen ook veel auto’s in de US maar komen echt van ver wat kwaliteit betreft. Zal Toyota niet leuk vinden..
BARTDROS
BARTDROS
  • 24
Toyota's volumemodellen (in 2021) waren de RAV4, Corolla sedan, Camry, HiLux en Highlander. Grote, standaard rijk uitgeruste auto's. Toyota scoort in dit lijstje minder, maar nog steeds bovengemiddeld. Toyota en Lexus behoorden vorig jaar allebei tot de top 5. Weer een hoop stemmingmakerij, zoals gewoonlijk van jou.
.
Volgens mij had VAG juist plannen om een grotere rol van betekenis te spelen in N-Amerika, maar die behoort standaard tot de hekkensluiters. Ik denk dat T en Kia zich nergens zorgen over hoeven te maken.
Bumperklevert
Bumperklevert
  • 2
Oh, dus het is mijn schuld dat Toyota zo laag eindigt in dit onderzoek?? Nou, sorry hoor ?
Het volume zit bij Toyota tot nu toe (dus waar ze hun reputatie mee hebben opgebouwd) toch echt bij kleine kale auto’s als de Corolla: daarvan hebben ze er tot nu toe grofweg vier keer zoveel van verkocht als van de Camry of de Landcruiser.. En dan laat ik al het andere nog kleinere spul nog buiten beschouwing..
BARTDROS
BARTDROS
  • 21
Oh, dus het is mijn schuld dat Toyota zo laag eindigt in dit onderzoek?? Nou, sorry hoor ?

Jij ziet ze écht vliegen hoor. Waar ergens zeg ik dat? Je wilt gewoon niet toegeven dat je heel bewust zaken aan het verdraaien bent, om je eigen complottheorie wat kracht bij te zetten. Niet meer doen. Is heel knullig. Een standaard Toyota is niet kaal.
.
En definieer 'laag' eens. Volgens mij scoort nog steeds bo-ven-ge-mid-deld (ik doe het maar in lettergrepen, misschien begrijp je het dan...) en veel hoger dan het hier bewierookte VW. Of heb je daar ook weer een alternatieve (lees: complot) verklaring voor?
Bumperklevert
Bumperklevert
  • 3
oh, wacht, ik zie het al: je rijdt zelf een Karolla dus blinde paniek als daar iets over wordt geschreven wat je niet aan staat..
BARTDROS
BARTDROS
  • 7
Serieus? Je had ruim 4 uur nodig om met die sneer terug te komen? Je zet jezelf flink te kakken zo. Reageer op de inhoud kerel. En stop met je onnozele gezever. Als je niet wilt dat anderen je corrigeren, dan moet je niet zoveel onzin schrijven.
BARTDROS
BARTDROS
  • 2
Desinformatie is per definitie onzin. Ik heb nog geen enkel feit van jou gelezen. Alles wat ik zeg, kan jij controleren met bronnen. En gezien het surplus aan plusjes, zijn velen het met mij eens. Zoals ik al zei: als jij niet wilt dat anderen jou corrigeren, dan moet je niet zoveel BS uitkramen.
Bimmert
Bimmert
  • 1
Toch klopt het niet wat je zegt, Toyota stond vorig jaar op dit lijstje niet in de top 5 maar net bovengemiddeld, en in 2020 zelfs beneden gemiddeld.
Die groene plusjes zeggen daarom niet veel.
Bert Benson
Bert Benson
  • 3
Toyota verkoopt zeer goed in de US, véél meer dan in Europa en staat toch op de 14e plek, dus wat bedoel je? Anyways: ik zeg het hier al vaker, Toyota was misschien tot voor kort betrouwbaar (maar verkoopt ook relatief veel ‘kale’ kleine auto’s waar minder aan stuk kan gaan, dat vertroebelt de cijfers) maar staat nu voor dezelfde uitdagingen als alle andere fabrikanten wat betreft toenemende complexiteit door emissie-eisen, rij-assistentiesystemen, en software. Ze kunnen ook niet toveren al denken sommigen hier dat wel. Dat Kia zo hoog staat is wel een prestatie, die verkopen ook veel auto’s in de US maar komen echt van ver wat kwaliteit betreft. Zal Toyota niet leuk vinden..

Toyota is ook gewoon een merk met zijn problemen en goede kanten. Deze 14-de plek is Toyota onwaardig.
Tsaar
Tsaar
  • 2
Toyota verkoopt zeer goed in de US, véél meer dan in Europa en staat toch op de 14e plek, dus wat bedoel je? Anyways: ik zeg het hier al vaker, Toyota was misschien tot voor kort betrouwbaar (maar verkoopt ook relatief veel ‘kale’ kleine auto’s waar minder aan stuk kan gaan, dat vertroebelt de cijfers) maar staat nu voor dezelfde uitdagingen als alle andere fabrikanten wat betreft toenemende complexiteit door emissie-eisen, rij-assistentiesystemen, en software. Ze kunnen ook niet toveren al denken sommigen hier dat wel. Dat Kia zo hoog staat is wel een prestatie, die verkopen ook veel auto’s in de US maar komen echt van ver wat kwaliteit betreft. Zal Toyota niet leuk vinden..
Toyota is ook gewoon een merk met zijn problemen en goede kanten. Deze 14-de plek is Toyota onwaardig.

Het is inderdaad heel erg onwennig voor ieder dat zij niet in de top 5 staan waar ze al 3 decennia prijken. Ik denk dat er harde noten worden gekraakt in de bestuurskamer.
Bimmert
Bimmert
  • 0
In 2020 stond Toyota op deze lijst beneden gemiddeld; in 2021 ongeveer gelijk aan nu. Zullen ze onderhand toch wel gewend zijn?
Tsaar
Tsaar
  • 3
In 2020 stond Toyota op deze lijst beneden gemiddeld; in 2021 ongeveer gelijk aan nu. Zullen ze onderhand toch wel gewend zijn?

Jij misschien wel, maar je leest een ander boekje en je legt op slakken zout als het incidenten betreft en structurele Duitse problemen ben je ongeveer de eerste die de boel weet te bagatelliseren of toch een vingerwijzing maakt naar een Japanse auto.
Oh ja, 2020:
https://www.jdpower.com/business/press-releases/2020-us-vehicle-dependability-study
Tsaar
Tsaar
  • 9
Toyota verkoopt zeer goed in de US, véél meer dan in Europa en staat toch op de 14e plek, dus wat bedoel je? Anyways: ik zeg het hier al vaker, Toyota was misschien tot voor kort betrouwbaar (maar verkoopt ook relatief veel ‘kale’ kleine auto’s waar minder aan stuk kan gaan, dat vertroebelt de cijfers) maar staat nu voor dezelfde uitdagingen als alle andere fabrikanten wat betreft toenemende complexiteit door emissie-eisen, rij-assistentiesystemen, en software. Ze kunnen ook niet toveren al denken sommigen hier dat wel. Dat Kia zo hoog staat is wel een prestatie, die verkopen ook veel auto’s in de US maar komen echt van ver wat kwaliteit betreft. Zal Toyota niet leuk vinden..

De verkoopprijs van een gemiddelde Toyota is ver boven een VW en verreweg van kaal.
Anoniem
Anoniem
  • 3
Kale Aygo's niet aan te slepen in Europa? België ligt dan zeker niet in Europa? Ik zie hier zelden of nooit een Aygo. De meeste Toyota’s die je hier ziet zijn de Yaris, de Corolla en dan vooral de TS, CH-R en de RAV4.
Tsaar
Tsaar
  • 0
In de US misschien, niet in de EU, hier zijn de kale Aygo’s niet aan te slepen..[/
Het is me niet opgevallen dat deze lijst van JD Power over Nederland gaat.
Peter Sctsm
Peter Sctsm
  • 1
Volgens mij zie je het verkeerd. De Europese lijsten over betrouwbaarheid zijn nagenoeg hetzelfde. Het enige verschil is dat er in de Europese lijsten bijna geen Amerikaanse merken genoemd worden omdat die te weinig verkocht worden in Europa en daarom ook niet opgenomen worden in de lijsten.
Anoniem
Anoniem
  • 9
Als Polestar-rijder kan ik beamen: fijne auto, rijdt heerlijk. Geen klachten over het fysieke deel van de auto. Maar alle software-mogelijkheden op de tablet in de auto en verbindingsproblemen met de app zorgen voor gedoe. Daarin is Polestar overigens niet uniek in, de meeste fabrikanten hebben moeite met het afleveren van klachtenvrije software en het ontbreekt aan een servicedienst die software-problemen kan oplossen.
Bumperklevert
Bumperklevert
  • 3
Duurt dan lang, die kinderziektes zijn er al zeker sinds 2012 met de introductie van app bediening van Volvo’s..
FvG
FvG
  • 3
In zo'n duur product horen geen kinderziektes te zitten. Die moet de fabrikant onder de knie hebben alvorens het product op de markt gebracht wordt.
b0mmel
b0mmel
  • 13
Elektrische auto's hebben meer storingen, dat verbaast me niets. De accu's zijn dermate duur dat er op van alles bespaard moeten worden om toch nog een (goede) marge te kunnen maken.
Tsaar
Tsaar
  • 1
Elektrische auto's hebben meer storingen, dat verbaast me niets. De accu's zijn dermate duur dat er op van alles bespaard moeten worden om toch nog een (goede) marge te kunnen maken.

De TCO is in flink wat gevallen een papieren tijger.
L Breevoort
L Breevoort
  • 4
Deze test gaat niet in de eerste plaats over storingen of betrouwbaarheid. Ook als het dashboardkastje kraakt bij het openen, een XXL Starbucks beker niet in de bekerhouder past of de kokosmatten scheef lagen bij aflevering, zijn dat mogelijk "problems". Alles wat je op een of andere manier kan verbinden aan "kwaliteit(sbeleving)".
Ruud1
Ruud1
  • 12
Gelukkig rijd ik BMW/Mini. Toch gewoon het beste van de Europese merken. Beide EV, de ene anderhalf jaar en de andere 7 maanden. Geen enkele keer voor iets terug naar de garage geweest bij deze 2 auto's. Opvallend dat zelfs Landrover het beter doet dan al die Volkswagen/Audi/Porsche rommel. Dan moet VAG zich toch wel echt zorgen gaan maken.
IXJEER1300
IXJEER1300
  • 4
Ruud: je hebt geen idee hoeveel onderdelen hetzelfde zijn bij VW, BMW en de rest. Ze worden geleverd door OEM'ers Zoals Bosch, BorgWarner, Delphi, enz. Denk je nou zelf dat men ook maar iets zelf maakt?
chris 8075362
chris 8075362
  • 1
Het verschil is voor het ene merk 100% kwaliteit en voor het andere merk mag alles ........door de controle wiel moet zelfs niet rond zijn als het er maar op trekt .
Bij productie achterstanden ziet men ook veel door de vingers ......heb 19 jaar met auto's te maken gehad .
Peter Sctsm
Peter Sctsm
  • 4
Dat het van dezelfde leverancier komt hoeft niet te betekenen dat het dezelfde kwaliteit betreft. Dit trucje haalt Carglass ook uit. Carglass zegt altijd dat hun ruiten even goed zijn als originele ruiten, omdat ze uit dezelfde fabriek komen als de ruiten die de autofabrikanten bestellen en gebruiken. Echter iedereen die ooit bij een producent heeft gewerkt of daar audits heeft uitgevoerd, weet dat dezelfde leverancier in dezelfde fabriek voor verschillende klanten verschillende samenstellingen kan gebruiken. Of het nou om ruiten, onderdelen, voedsel of kleding gaat.
Miamidade
Miamidade
  • 1
Mensen koesteren het romantische idee van een fabriek/merk. Doen ze ook voor de agrarische industrie...
Boormasjien
Boormasjien
  • 12
En Honda maakt het weer niet waar. Ze hadden nog zo beloofd de kwaliteit van Audi na te streven maar het zit er gewoon niet in!
MvM
MvM
  • 10
Wellicht heeft dat met Japans plichtsbesef te maken.
Als je een product goed kunt maken, waarom zou je dat dan met opzet níet doen.
Opzettelijk een slecht(er) product maken dan je kunt zou toch gewoon tegen je eigen eergevoel in moeten gaan.
Bimmert
Bimmert
  • 3
De trend van Honda is de afgelopen jaren dat ze zakken naar onder het gemiddelde, dus wel degelijk richting Audi. Maar misschien maakt Honda de definitieve stap als ze ook gaan elektrificeren, ik zou het nog niet opgeven.
Tsaar
Tsaar
  • 13
De trend van Honda is de afgelopen jaren dat ze zakken naar onder het gemiddelde, dus wel degelijk richting Audi. Maar misschien maakt Honda de definitieve stap als ze ook gaan elektrificeren, ik zou het nog niet opgeven.

Audi is niet gemiddeld maar slecht.
Tsaar
Tsaar
  • 0
En Honda komt dus in de buurt. Wat vind je daarvan?

Dan komen toch eerst nog: VW, Porsche en Mercedes eerst als slechter uit de bus.
Overigens staat Maserati onder Audi en ja ik kan beamen dat aan mijn GranCabrio van 2018 ook wel eens wat mankeert.
Bimmert
Bimmert
  • 0
Blijkbaar is die GranCabrio niet zo slecht dat je ervan af moet. Aldus de relativering.
Tsaar
Tsaar
  • 13
En Honda maakt het weer niet waar. Ze hadden nog zo beloofd de kwaliteit van Audi na te streven maar het zit er gewoon niet in!

Audi, die staat waar je ze verwacht bijna onderaan.
Miamidade
Miamidade
  • 0
Het gaat inderdaad om de spec's. En de aftermarket is niet per se slechter dan een origineel, maar het kan wel.
Tolletje1974
Tolletje1974
  • 4
Niet dat ik het ene merk voor het andere merk wil trekken (het merk wat ik rij staat er niet eens bij), maar ik neem dit soort "onderzoeken" altijd met een flinke korrel zout.
Het gaat om problemen die door eigenaren zijn geconstateerd én gerapporteerd. Wie zegt mij dat eigenaren van verschillende merken even kritisch zijn? Van een Mercedes verwacht ik eerder dat er geen gebreken zijn dan van, als voorbeeld, een Dacia. Dus meld ik het bij een Mercedes eerder. Misschien zijn Tesla rijders meer computernerds (misschien!) en valt hen gebreken in software eerder op dan bijvoorbeeld bejaarde Buick chauffeurs. Wat dat betreft vind ik de statistieken van bijvoorbeeld de ADAC meer zeggen.
Bumperklevert
Bumperklevert
  • 3
Adac zegt ook niet veel omdat het gros van de 0 tot 5 jaar oude auto’s nog door de hulpdienst van de fabrikanten zelf worden bediend en niet door de Adac. En 46% van de pechgevallen in Duitsland komt door problemen met de accu ? zegt niet zoveel over de kwaliteit van de auto..
Generiek geldt dat al dit soort onderzoeken weinig zeggen als je niet corrigeert voor a. gereden km’s per model (logisch dat van veel verkochte auto’s die als kilometervreters worden ingezet als een Passat of 5-serie veel meer data voorhanden is dan van een typische boodschappen- of bejaardenauto als een Auris of een Fabia en b. de mate van complexiteit van de auto: aan een 150k 7-serie met ontelbaar veel complexe systemen aan boord zal allicht vaker iets kunnen misgaan dan aan een kale naaktslak Aygo of Dacia. Relatieve betrouwbaarheid dus.
RobSmith
RobSmith
  • 2
Als je 150k voor een auto uitgeeft, hoe complex gebouwd ook, wil je storingsvrije kwaliteit.
Als Dacia het wél kan, met eenvoudige auto's voor bijna een "weggeefprijsje" doe je als BMW voor 150k toch iets verkeerd als die 150k niet zijn besteed aan o.a. storingsvrije werking.
Daar is niets relatief aan.
Miamidade
Miamidade
  • 1
Ach, een c1 scoorde steevast slechter dan de aygo en de peu 107. Alsof de werknemers het in de fabriek het een bal kan schelen.
EV6
EV6
  • 3
Ook Kia zeker niet probleemloos.
Vorige (verguisde) Alfa ( Giulia) nul problemen.
Zoek de vooruitgang. ....
VolVXC60T6
VolVXC60T6
  • 3
Om het relatieve nog even aan te geven: Porsche stond vorig jaar op 2 en Dodge op 17………
Joep van Puffelen
Joep van Puffelen
  • 2
Relatieve? Als je de verschillende posities van beide jaren bekijkt wel ja. Absoluut gezien is Buick veel beter geworden en Porsche veel slechter.
Bimmert
Bimmert
  • 0
Niet waar, Porsche stond vorig jaar ook beneden gemiddeld op deze lijst. Dodge ook toen 2e.
VolVXC60T6
VolVXC60T6
  • 5
Niet correct: Lexus op 1 met 81, Porsche op 2 met 86, Kia op 3 met 97, Toyota op 4 met 98 en Buick op 5 met 100. Dodge op 17 met 125. JD Powers 2021 vehicle Brand Ranking problems per 100 ( pp100 ). Het aantal problemen ligt gemiddeld ongeveer 0.5 hoger. Dat is geen goed teken.
Bimmert
Bimmert
  • 1
Dit gaat over de initial quality study, je kijkt naar de verkeerde lijst denk ik.
Bimmert
Bimmert
  • 2
Er staat duidelijk problems per 100.

Check: https://www.jdpower.com/business/press-releases/2021-us-initial-quality-study-iqs
VolVXC60T6
VolVXC60T6
  • 2
Even onzinnig: in 2021 RAM op 1 en Mitsubishi op 4. In 2022 RAM op 18 en Mitsubishi op 28. Ik weet niet of dit soort lijstjes wordt gemanipuleerd. Maken ze daar opeens slechte auto’s of betalen ze niet meer om hoog te eindigen? Zou zo maar kunnen.
Miamidade
Miamidade
  • 1
Men meet percepties en meldingen. Wel indicatief voor kwaliteit levering en after sales, maar de statistische relevantie van de verschillen wordt niet geduid. Nivootje borreltafel, maar er is wel iets van te maken. Ongetwijfeld tegen betaling te krijgen. Gewoon een teaser om door te klikken tegen betaling.
Bimmert
Bimmert
  • 0
Daar heb je gelijk in, maar toch aardig om te zien hoeveel 'problemen ' (wat dat ook mogen zijn) bij nieuwe auto's de eerste periode optreden.
Stevenvs
Stevenvs
  • 1
Dan is natuurlijk nog de vraag welke storingen er zorgen dat de auto niet meer verder kan rijden. Een rammeltje is hinderlijk maar veel minder erg dan een kapotgedraaide motor. Natuurlijk is elk probleem er 1 maar er zijn onderling nog vele gradaties in. Wat ook brlangrijk is, is hoe vaak de constructeur onder de garantie probreert uit te komen met de uitleg dat de schade veroorzaakt is door de gebruiker.
Zo heb ik met een auto ooit een koppelingspedaal gehad die lawaai maakte telkens je deze intrapte op 9000km. De uitleg dat de koppeling niet onder de garantie valt, vond ik dan ook niet acceptabel.
Tober
Tober
  • 2
Er was eens een tijd dat het prijskaartje van de auto rechtevenredig was met de kwaliteit ervan. Merken als Mercedes en Volvo profiteren nu nog steeds van dat imago.
.
Nu lijk het eerder tegengesteld evenredig te zijn.
De la Frikandel oftewel een 2de rangs burger
De la Frikandel oftewel een 2de rangs burger
  • 2
Heeft ook te maken met de film industrie. Iedere keer als je een film ziet en er is een auto nodig dat een heel rijk of belangrijk persoon "vertegenwoordigt" dan is dat dikwijls een grote Duitser. Zijn die autobouwers overigens niet altijd blij mee want ook de drugs baronnen in die films rijden dergelijke bakken
FvG
FvG
  • 1
Zijn die autobouwers overigens niet altijd blij mee want ook de drugs baronnen in die films rijden dergelijke bakken

Dat is toch in het werkelijke leven niet anders?
Gubstra
Gubstra
  • 2
Dus Tesla is even betrouwbaar als een Japanner. De Koreanen vegen de Japanners inmiddels van het spelbord. Ik geef het nog 5 jaar voordat ook de VS van Japans naar Koreaans is overgestapt.
Bert Benson
Bert Benson
  • 5
Dus Tesla is even betrouwbaar als een Japanner. De Koreanen vegen de Japanners inmiddels van het spelbord. Ik geef het nog 5 jaar voordat ook de VS van Japans naar Koreaans is overgestapt.

Ik vijf maanden....wat zeg ik???? vijf weken,,,,misschien wel vijf dagen!!!!!
Kristian2
Kristian2
  • 7
Geweldige conclusie weer van je, Tesla bungelt gewoon ergens onderaan en van de Japanse merken is alleen Mitsubishi net zo slecht.
Zo goed scoort Hyundai ook helemaal niet, de Jappen doen het beter.
Dat premiummerken kwaliteit kunnen leveren bewijzen Lexus en BMW wel.
Just Saying
Just Saying
  • 6
Oke, Jomanda. Bedankt voor je weloverwogen en gefundeerde voorspelling. Doen we precies niks mee.
Just Saying
Just Saying
  • 6
Nog niet toe aan acceptatie?

Kristian brengt al een hele aardige nuancering aan op jouw valse interpretatie van zaken. En dan moet ík tot acceptatie komen? Jij snapt het verschil tussen wensdenken en realiteit nog niet eens. Je hoeft mij niet de les te lezen.
Helios
Helios
  • 0
Ik geloof niet in het pwrfecte onderzoek, maar al die onderzoeken samen komen meestal wel op een vergelijkbaar beeld. Beetje zoals de peilingen, een peilingsbureau zegt me niet veel, maar de combinatie van peilingen des te meer.
Helios
Helios
  • 2
En betrouwbaarheid van merk zegt niet iets over betrouwbaarheid van auto. Autobouwers hebben verschillende fabrieken, motoren, aandrijflijnen. De ene Chrysler kan 10 problemen hebben en de volgende 0, dan heb je een betrouwbare auto en een onbetrouwbare auto. Het is dus meer een risicoanalyze dan een verwijt dat een merk onbetrouwbaar is.
Mijn tip, beetje voorstudie naar model en motor helpt al een eind.
L Breevoort
L Breevoort
  • 6
Hoewel de indruk wordt gewekt, dat deze studie het aantal dingen telt, die kapot gaan, is dat niet (helemaal) het geval. JD Power geeft nooit uitgewerkte resultaten (alleen aan autofabrikanten, die er dik voor moeten betalen), maar in 2011 lichtte het wel een tipje van de sluier op. JD Power onderscheidt 2 dingen: Defecten (=probleem bij assemblage) en ontwerpproblemen. 11 jaar geleden was dit de top 3 genoemde problemen in beide categorien.
.
Defecten:
1 Windgeruis
2 Rare geluiden van onder de auto
3 Geluiden bij remmen
.
Ontwerpproblemen:
1 Voice control herkent commando niet
2 Moeilijke bediening airco/HVAC
3 Schakelgedrag automaat
Bimmert
Bimmert
  • 1
Ook vragen als 'waar zit deze instelling in mijn software' horen erbij. Daarom scoren luxe auto's met complexe software en veel mogelijkheden qua instellingen als minder. Maar desondanks zegt het wel wat over de kans dat je 'ergens' de eerste maanden na aanschaf van je nieuwe auto mee terug moet.
.
Overigens zijn ook effecten als de vaste klant niet meegenomen. Kan me voorstellen dat iemand die niet voor de eerste keer een bepaald merk kiest voorkennis heeft over hoe dingen werken en dus minder punten scoort in deze opzet.
Herbie dv
Herbie dv
  • 4
dat belooft voor de 2dehands EV markt. Mensen die geen nieuwe kunnen betalen zullen flink in de problemen komen
Sjors999
Sjors999
  • 0
Altijd leuk om met cijfertjes te goochelen. Ik zou er niet teveel waarde aan hechten.
De la Frikandel oftewel een 2de rangs burger
De la Frikandel oftewel een 2de rangs burger
  • 1
JD Powers is een marketing bureau, daar heb je wel een punt MAAR ook in de CR doen EV's het verbazingwekkend slecht. En ja, dat geldt ook voor Tesla. En er zijn ook andere bronnen op internet te vinden waarin wordt aangegeven dat EV's er nog niet zijn. Dat hadden Toyota en Honda met hun eerste hybriden 20 jaar terug toch beter voor elkaar.
427v8
427v8
  • 1
Mijn Model 3, 3 jaar oud 80.000 km, is tot nu zeer betrouwbaar gebleken. Doet niet onder voor de Toyota die ik hiervoor reed.
VolVXC60T6
VolVXC60T6
  • 1
Mijn Volvo’s , samen 410.000 km, 1x een half litertje olie en 1x revisie EGR met 80% coulance. Verder alleen reguliere beurten.
ad forst
ad forst
  • 1
Hier 2 x Tesla model 3 met 94K en 82K op de klok. (gekocht niet geleased) Was hier 3 jaar geleden toch een beetje huiverig voor, sprong in het diepe. Nu na 3 jaar de eerste auto in mijn leven waarvan ik volmondig nu zou zeggen dat ik deze weer zou kopen. Even afkloppen ...
De la Frikandel oftewel een 2de rangs burger
De la Frikandel oftewel een 2de rangs burger
  • 5
Eigenlijk toch best gek: Een hybride heeft veel meer "spul" aan boord dan een pure EV. Toch doen EV's het slechter op het gebied van betrouwbaarheid dan de hybride. Als ik de motorkap van mijn Camry open dan is het overvol met van alles en nog wat. Bij de Tesla's van mijn familie....niks. Enfin, ik wacht nog wel effe met de aanschaf van een EV. Ze zijn sowieso toch niet te koop met die gekke benzine prijzen
Bimmert
Bimmert
  • 0
Omdat de meeste punten helemaal niet over de aandrijving gaan, maar juist over software. Op dat punt is jouw auto nogal analoog vergeleken met een Tesla.
s velthuis
s velthuis
  • 6
Heeft niets met EV of ICE te maken. Je ziet hetzelfde gebeuren met auto's wat bij producten als wasmachines en telefoons al véél langer aan het gebeuren is: het worden wegwerpproducten. Heb ik hier jaren geleden al uitgelegd. Je ziet het niet aan de buitenkant, je merkt het als je aan de binnenkant sleutelt. Als dat nog kan. Maar goed, de meeste consumenten draaien nog geen ventieldop los, dus dan valt het niet op. Het moet net aan de leaseperiode overleven, dat is genoeg. Van binnen is het de goedkope chinese meuk, leuk verpakt in een dun laagje al dan niet Europees chroom. Software erop die in notime veroudert en hoppa, je koopt vanzelf na een paar jaar weer een nieuwe. We willen het allemaal niet en we roepen allemaal moord en brand, maar consumeren er gewoon lekker verder op los. Niets aan de hand.
HarrieD
HarrieD
  • 1
Ik kom altijd tot andere resultaten. Mijn eigen auto is de beste, degelijkste en betrouwbaarste.
Dreier
Dreier
  • 4
Sommige fabrikanten hebben al moeite een simpele stofzuiger te fabriceren. Laat staan een auto.
ak2
ak2
  • 0
Jammer dat je niet kunt zien, wat de problemen precies zijn. Voor een goede conclusie wil je dit gewoon weten. Het aantal problemen is namelijk erg hoog. Bij een nieuwe auto ga je er immers van uit dat die goed en probleemloos functioneert.
De volgorde verbaast mij niet.
Dat volume merken over het algemeen beter scoren dan premium merken zie je in alle onderzoeken. En in bijna alle onderzoeken staan de zelfde merken onderaan.
In Amerika rijden ze natuurlijk wel vaak in hele andere modellen en merken.
Voor de VAG, Geely en Tesla is duidelijk werk aan de winkel.
en dan nog even dit
en dan nog even dit
  • 4
Tsja ik durf t bijna niet te zeggen maar ik schrik hier van. Door en Uitontwikkelde techniek veelal fout en probleemloos. Neem de aanvankelijk TFSI en later de eerste TSI blokken van VAG. De eersten zopen olie, de tweede nokkenas kettingen. NU over t algemeen, probleemloos. En nog een opmerking: de gemiddelde beun plus niveau oftwel die mooie "vakgarage" op de hoek van de volkswijk, die gaat de eerste BEV;s echt niet servicen. Die hebben olie en koelvloeistof in de aderen en echt geen software..
lostspider
lostspider
  • 5
Volgens mij gaat de kwaliteit van alle producten achteruit. Reparatie vaak niet mogelijk dus weggooien en vervangen maar weer. Over duurzaamheid gesproken.
Pietzoveel
Pietzoveel
  • 1
En te snel in de verkoop gooien vóórdat er voldoende getest is. Stel je voor dat de concurrent eerder in de showroom staat. Zal wel agile werken zijn; rommel opgeleverd en door naar de volgende opdracht.
PHK
PHK
  • 2
Amerikaans onderzoek? Wie geloofd daar nu nog in? Die tests zijn vast vervalst! Vraag maar aan Trumpy.
WJL
WJL
  • 0
Koop gewoon wat je zelf prettig vind. ieder merk heeft wel eens wat en ieder merk heeft ook zijn probleemloze modellen. Alle jaren dat ge-jojo op die lijst geeft alleen maar weer dat ieder merk zijn issues heeft. Heeft men die onder controle, dan stijgen ze weer en zakt het andere merk weer met iets. Dat Toyota op die plek staat zegt me dat er heel veel Toyota modellen in de USA gebouwd worden en daar ook verkocht, en die kwaliteit is niet hetzelfde als de in Japan gebouwde Toyota's.
kidd
kidd
  • 0
Wederom Kia in de hoogste regionen(gedeeld 4e)dit kan geen toeval zijn!!
f14 Tomcat
f14 Tomcat
  • 2
Nog los van welk merk goed of slecht is. Ik lees iets anders in het onderzoek. Ondanks dat auto's fors duurder zijn, zijn ze gewoon slechter. Een kwalijke ontwikkeling.
Losange
Losange
  • 1
Dit is geen verrassing. Moderne auto's worden complexer, zeker de luxemerken natuurlijk. Kwaliteitsnormen zijn vervaagd. Polestars zijn afgekeurde Volvo's en Tesla is een bekend verhaal. De specs zijn bovengemiddeld, nu nog een auto leren bouwen.
.
Geen wonder dat steeds meer mensen een (nieuwe) auto kopen met beproefde techniek. Ik hoor ze bij Dacia lachen.
spoiler alert
spoiler alert
  • 1
Dit soort staatjes zijn totaal irrelevant.
Je hebt toch garantie.
Hoeveel gaat er kapot na 4 jaar en 100000km?
Wat zijn de gemiddelde kosten per 250000km voor onderhoud en reparatie?
Cruoninga
Cruoninga
  • 3
Ohh, wat heerlijk, eens niet een Range Rover onderaan. Nu kan ik gewoon op een verjaardag over Range Rover praten zonder dat mensen die nooit zo’n apparaat hebben gereden, kunnen vertellen van horen en zeggen dat het bagger is. Sterkte Tesla - rijders
Voertuigberijder
Voertuigberijder
  • 1
'Volvo scoort met 256 gebreken per 100 auto's slechter dan Maserati'
Dat verwondert mij niet. Heb zelf 2 Volvo's gehad en qua betrouwbaarheid deden ze het allebei ruim slechter dan 4 van mijn Alfa's. Zelf mijn destijds 13 jaar oude 156V6 heeft geen enkel noemenswaardig probleem gehad. Enkel wat slijtage door de leeftijd en hoge kilometerstand. Daar kon ik in mijn veel jongere Volvo's met al hun storingen alleen maar van dromen. De 5de Alfa scoort wél nog slechter, maar die is al 35 jaar oud, dus dat vergeef ik hem. Mijn BMW 320d en mijn Alfa Giulietta 1.4tct scoorden het best: behalve regulier onderhoud geen enkel probleem mee gehad.
MLB Evo
MLB Evo
  • 1
Als een niet-werkend lampje net zo zwaar telt als een afgebroken aandrijfas of een weggewaaid dakpaneel is dit -voor mij- een nietszegggend onderzoek.
Normaal gesproken ken je een vorm van weging toe aan diverse items.
s velthuis
s velthuis
  • 5
Als dat niet werkende lampje in bv de koplamp van een moderne BMW zit, kost dat geintje zo maar 4 mille (!!). Niet vervangbaar, dus moet een nieuwe unit in voor dat geld. Zelfs 'een kapot lampje' zegt tegenwoordig niet zo veel meer. Sterker, bij nieuwe BMW's zitten tegenwoordig zelfs delen van de kabelboom vastgelijmd tussen de carrosseriedelen. Een marter in een deel waar die bij kan? Klaar, einde verhaal. Koper oxide? Klaar, einde verhaal. Oververhitting of vocht in de bundel? Klaar, einde verhaal. Nou is BMW wel bekend om z'n goedkope wegwerpmeuk natuurlijk, maar toch. Ik ken momenteel eigenlijk nog maar één Europees merk dat niet volgens de regels van de wegwerp bouwt. En dat is een merk waar je het niet van zou verwachten.
s velthuis
s velthuis
  • 6
Dacia inderdaad. Afgelopen weekend nog een Duster uit 2018 op de put gehad voor groot onderhoud. Alles is gebout, tot en met de bougiedoppen aan toe. De luchtinlaat zit vast met 8 bouten, de gasinjectorrail zit vast tussen twee brackets van ieder 2 mm dik staal. Hetzelfde geldt voor de motorplaat onder de motor. Bij alle auto's tegenwoordig plastic fliebertjes (die bv bij VW al sinds de Golf 4 standaard horen weg te waaien, kijk op de snelweg maar eens onder zo'n auto door), bij de Duster is het een volledig motorruimte afdekkende plaat van 2 mm dik staal, vastgezet met 9 (!) bouten. Is gewoon terreinwaardig spul, serieus tillen boven je hoofd. Heerlijk. Het kan dus nog wel. Bovendien kun je overal bij. Zeer doordacht. Meer premium dan merken als Mercedes en VW/audi wat dat betreft. Alleen, je ziet het niet. Maar ik weet wel wat ik persoonlijk liever heb...
s velthuis
s velthuis
  • 2
Het zou kunnen komen omdat de Duster en Sandero echte wereldauto's zijn die ook in Oost Europa, (tot voor kort) Rusland, Azië en Zuid Amerika verkocht worden. Gebieden waar mensen nog wel gewend zijn meer voor hun eigen spullen te zorgen en gebieden waar auto's niet altijd op strak asfalt rijden. Is een hypothese ?
Dennis 6137736
Dennis 6137736
  • 1
Ik moet helaas nog soms rijden in zo'n nieuwe bak. Man man man wat een gigantisch rommel maken ze tegenwoordig. Stap eens in een goed geisoleerde midden klasser uit de jaren 90 met een aardige motor en automaat en dat rijd vergeleken met die moderne rommel ineens als een Bentley. Als je lang niet meer in oudere auto's rijd, dan vergeet je gemakkelijk hoe heerlijk die reden.
s velthuis
s velthuis
  • 0
Natuurlijk. Jaren 90 producten (niet alleen auto's) waren nog overengineered. Dan was van metaal wat tegenwoordig van plastic is en zit met 3x m8 vast wat nu gelijmd is. Vooral als het uit Europa en helemaal als het uit Duitsland kwam. Die tijd is voorbij. Waarom denk je dat een merk als Nokia zo legendarisch werd? Het nadeel was alleen: je moest er heel lang mee doen. Je mocht niet zo vaak een nieuwe.
s velthuis
s velthuis
  • 2
Maar ook hiervoor geldt: dat wilden we. Autojournalisten en consumenten gingen heel hard op aaibaar plastic en dunne carrosserienaadjes. Dat wat echt belangrijk is, werd helemaal niet meer naar gekeken. Bij een rijtest gaat al jaren de motorkap niet eens meer open. We weten toch niet waar we naar kijken, laat staan dat we kunnen inschatten of het goed in elkaar steekt en of het servicebaar is. En die dunne carroserienaadjes zijn prima te bereiken door de onderdelen onderling te clippen in plaats van de schroeven. Maar ja, die clips breken bij het eerste tikje of onderhoud. Da's duur. Maar dat willen we. We willen heel veel betalen voor onderhoud en gebruik. Want we willen kleine naadjes.
Het wordt tijd dat producten (niet alleen auto's) ook weer beoordeeld worden op servicebaarheid in de breedste zin van het woord. Want ik dacht dat we milieu allemaal zo belangrijk vonden. En duurzame producten. Laat Europa dáár dan eens het voortouw nemen, ook de producenten. Op prijs winnen ze niet
Anoniem
Anoniem
  • 4
Dat is dan een duidelijke boodschap voor iedereen met een oudere WEL betrouwbare auto: Gewoon zo lang mogelijk mee door blijven rijden.
MinicooperS 3461811
MinicooperS 3461811
  • 0
Ergste is dat Europa dit totaal niks boeid. Ze verplichten fabrikanten en comsumenten op alle vlakken de strengste normen te produceren/kopen maar als je u zuurverdiende centen stukslaat tegenwoordig van een auto tot huis tot…en je krijgt problemen, sta je als consument nergens. Ook al heb je garantie of…alles is een wassen neus tegenwoordig en kost enorm veel doorzettingsvermogen wat totaal geen zekerheid geeft dat dit ook effectief opgelost wordt.
Peter Sctsm
Peter Sctsm
  • 1
Nuancering van het artikel is trouwens wel dat het met name om problemen met Bluetooth, Apple carplay/Android Auto en het infotainment systeem gaan. Software dus. En mijn ervaring is dat problemen met software regelmatig ook door onbegrip van de consument veroorzaakt wordt of doordat de consument een oude telefoon gebruikt die al maanden zo niet jaren geen softwareupdate meer heeft gedraaid. Om dan meteen de conclusie te trekken dat de kwaliteit 'het slechtste ooit' is gaat me toch wat ver.
Wout2b
Wout2b
  • 1
Opvallend verschil tussen Kia en Hyundai. Anderzijds: de trend is gezet: weer een lijstje waar Toyota naar beneden tuimelt. Zelfs de die-hard Toyota-fans laten het merk al vallen. Wie niets om een auto geeft en lijstje heilig vindt , kocht vroeger Toyota; tegenwoordig is dat Kia/Hyundai.
Arie Roos
Arie Roos
  • 1
De hoge score van de Amerikaanse merken heeft vooral te maken met de technische eenvoud van de modellen met verouderde, geheel uitontwikkelde techniek. Dan is de kans op storingen een stuk minder.
Wout2b
Wout2b
  • 1
Voor de liefhebbers van lijstjes: https://www.autobild.de/artikel/dauertest-ranking-rangliste-zuverlaessige-autos-1014682.html
Two Plugs
Two Plugs
  • 0
Ai. Ik diesel voorlopig nog ff door met mijn trouwe TDi.
Geen gestakker met gestekker voorlopig.
Tiporon
Tiporon
  • 0
Je moet gewoon beetje geluk hebben dat je wagen niet gemaakt is op vrijdag de dertiende of op een maandag(dan zitten ze nog met een weekend kater )
Maar ik heb toch maar gekozen voor een auto met simpele techniek en...genoeg garantie.
En tijdje terug op een mini autobeurs een Polestar bekeken en wat mij opviel, dat er verschillende koetswerk onderdelen slecht gemonteerd waren vier millimeter verschil tussen links en rechts aan de motorkap vind ik persoonlijk niet kunnen.
De verkoper had het zelf niet gezien maar kan ook zijn dat dit een "afwijking" van mij als autopoets fanaat is...
Mijn Tipo zit op dat vlak veel beter in elkaar geschroefd.
J Rooderkerk
J Rooderkerk
  • 0
Bijzonder. Ik heb in een paar maanden 10.000 km plus gereden met mijn Hyundai Kona Eelectric 64 kWh. Daarvoor had ik een Ioniq electric, een Zoe 22 kWh en een Fiat 500 E. Alleen met de Zoe heb ik een garantieprobleempje gehad, verder niets, nada. Daarvoor reed ik brandstofauto's. Soms van merken met een wat dubieuze reputatie, zoals Land Rover, Jaguar en Alfa Romeo. Nooit één probleem. Toen er echter een Audi kwam stond die binnen een week bij de garage. Het kan verkeren....
Disperator
Disperator
  • 0
Zouden we er niet beter aan doen de planeet te redden?. De benzine en diesel worden echt niet veel goedkoper nadat tsaar Putin het lid op de neus heeft gekregen.
En ik kan het niet anders zeggen: een BEV rijdt geweldig, kost me bijna niks met de stroom van de zonnecellen op ons dak (95m2 = 14.000kWh/jaar!) en heeft veel minder problemen dan wat JD Power beweert. Het is ook zooooo moeilijk om de instellingen van een auto als de Polestar 2 of Tesla S, 3, X of Y te vinden, de juiste instructies te volgen en daarna je home scherm weer tevoorschijn te toveren... Elektrisch is geen BS maar juist super fijn. En ik heb genoeg is echte race en sportwagens rond gereden om te weten hoe leuk dat WAS. Een top BEV is eigenlijk nog veel leuker weet ik nu.