Kopers gebruikte BMW 3-serie kiezen voor leer en laadruimte
Touring topfavoriet
- Ivo Pakvis
- Achtergrond
Na de Volkswagens Golf en Polo was de BMW 3-serie de populairste occasion in 2023. Daarin was 2023 overigens niet uniek – de Dreier loopt al heel lang heel goed – maar zo’n constatering vraagt om een beetje verdieping. Want wat wil de gemiddelde koper van zijn 3-serie? Gaan dezelfde wensen op als bij de Volkswagen Golf, of vraagt de koper van een 3-serie toch wat meer van zijn volgende auto? Een verschil met de Golf kunnen we alvast melden: het panoramadak is niet de meest gezochte optie.
De BMW 3-serie zag halverwege de jaren 70 het levenslicht en zou uitgroeien tot een van de populairste middenklassers die de Europese wegen ooit zouden zien. En met de M3 kreeg het ook nog eens een sportieve uitvoering, die de standaard zou worden voor elke fabrikant die met dezelfde ambities rondliep. Elke dikke uitvoering van een bestaande middenklasser wordt gestaafd aan de M3 en vrijwel altijd komen ze er bekaaid vanaf. De gewone 3-serie geldt als een zeer complete auto, die zakenrijders en gezinsmensen even goed bedient. En dan is er nog die achterwielaandrijving. Freude am Fahren, jazeker.
Recent, maar niet té recent
Kijken we naar de cijfers van Gaspedaal.nl, dan zien we dat in het jaar 2023 het meest gezocht werd naar de bouwjaren 2019, 2020 en 2018. Het is zodoende duidelijk dat de gemiddelde koper op zoek is naar een gebruikte leasebak van een relatief jonge leeftijd. Het gemiddelde budget van deze auto’s ligt dan vervolgens rond de €20.000. Dergelijke auto’s zitten meestal ruim boven de ton wat betreft kilometers, wat vervolgens weer precies binnen de lijn der verwachting past met het oog op gebruikte leasewagens van een handvol jaren oud. De gemiddelde koper zoekt dan ook op een kilometerstand van ongeveer 130.000.
Handbak bijna niet meer gezocht
De ouderwetse handbak begint behoorlijk uit de gratie te raken bij de koper van een gebruikte 3-serie. In vergelijking met de automaat zijn de zoekresultaten bijna te verwaarlozen. Niet zo heel gek, want hoe nieuwer de 3-serie, hoe groter de kans dat hij met een automaat is uitgerust. En omdat de G20 de best gezochte generatie is, is de automaat meer dan leidend. Verder is benzine met afstand de meest gezochte brandstof, straatlengtes voor diesel of hybride. Om het even in cijfers uit te drukken: meer dan een miljoen kopers zochten naar een benzinevariant, minder dan 200.000 zochten naar diesel of hybride.
Stationwagons boven alles
De meest gezochte optie voor een tweedehands BMW 3-serie is de aanwezigheid van lederen bekleding. Op plaats twee komt de trekhaak en het panoramadak moet het, in tegenstelling tot bij de Volkswagen Golf, doen met een derde positie. Tegelijk is het opvallend dat de BMW 3-serie Touring, de stationwagon, verreweg de populairste carrosserievariant is. Volledig te verklaren, want de toch al brede inzetbaarheid van de 3-serie kent zijn toppunt met de Touring. De sedan volgt op respectabele afstand op plaats twee, met de cabriolet op plaats drie. Geinig: de 4-serie cabrio doet het beter dan de 3-serie cabrio.
Welke BMW’s lopen nog meer hard?
Tenslotte een bredere blik op de populariteit van tweedehands BMW’s. Achter de 3-serie is de BMW 5-serie eveneens zeer geliefd en neemt hij de achtste plaats in van meest gezochte occasions in 2023 op Gaspedaal.nl. Kijken we puur naar de best gezochte BMW’s, dan vinden we de 3-serie en 5-serie natuurlijk terug op de eerste twee plaatsen. Op plaats drie staat de 1-serie, gevolgd door de X1 en de X5. De populairste M-variant is, hoe kan het ook anders, de BMW M3. Deze staat op de twintigste plaats in de lijst met meest gezochte BMW’s. En ook bij de M3 wil men het liefst een stationwagen. Sportiviteit is leuk, mits het een beetje praktisch blijft.