Koolstofvezel in nieuwe Audi A8

Meer ruimte door dunnere stijlen

Audi A8 Spaceframe
Deze zomer wordt de nieuwe Audi A8 onthuld. De auto krijgt opnieuw een spaceframe van aluminium, maar krijgt ook koolstofvezel en magnesium delen om het gewicht zo laag mogelijk te houden.

De A8 wordt hiermee het eerste massaproductiemodel van Audi dat beschikt over carbon-onderdelen. De R8 maakte als eerste straatauto van het merk gebruik van deze techniek, maar deze supercar werd uiteraard in zeer kleine oplage gebouwd. De A8 krijgt een groot achterscherm achter de achterbank dat volledig van koolstofvezel is vervaardigd. Niet alleen scheelt dit gewicht, het zorgt ook voor extra torsiestijfheid van de hele carrosserie. Om dezelfde redenen krijgt de nieuwe limousine een magnesium dwarsverbinding boven de motor. Het materiaal is superlicht, maar de stijfheid is veel beter dan die van aluminium. Het aluminium zelf is op veel plekken tot de helft dunner dan in de vorige A8, wat scheelt qua gewicht, maar wat ook profijt oplevert met betrekking tot bijvoorbeeld het instapgemak bij de C-stijlen of het zicht rond de A-stijlen.

Volgens Audi was het vooral een technische uitdaging om de gebruikte materialen (aluminium, staal, koolstofvezel en magnesium) aan elkaar te bevestigen zonder dat dit problemen zou veroorzaken tijdens de productie of – eenmaal op de weg – voor trillingen of problemen op veiligheidsgebied zou zorgen.

De ingenieurs die we spraken, weigerden het totale gewicht van de topklasse sedan te noemen, daarvoor moeten we wachten op de onthulling van Audi's nieuwe vlaggenschip in juli.

Lezersreacties (35)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.