Koolstofvezel in nieuwe Audi A8
Meer ruimte door dunnere stijlen
De A8 wordt hiermee het eerste massaproductiemodel van Audi dat beschikt over carbon-onderdelen. De R8 maakte als eerste straatauto van het merk gebruik van deze techniek, maar deze supercar werd uiteraard in zeer kleine oplage gebouwd. De A8 krijgt een groot achterscherm achter de achterbank dat volledig van koolstofvezel is vervaardigd. Niet alleen scheelt dit gewicht, het zorgt ook voor extra torsiestijfheid van de hele carrosserie. Om dezelfde redenen krijgt de nieuwe limousine een magnesium dwarsverbinding boven de motor. Het materiaal is superlicht, maar de stijfheid is veel beter dan die van aluminium. Het aluminium zelf is op veel plekken tot de helft dunner dan in de vorige A8, wat scheelt qua gewicht, maar wat ook profijt oplevert met betrekking tot bijvoorbeeld het instapgemak bij de C-stijlen of het zicht rond de A-stijlen.
Volgens Audi was het vooral een technische uitdaging om de gebruikte materialen (aluminium, staal, koolstofvezel en magnesium) aan elkaar te bevestigen zonder dat dit problemen zou veroorzaken tijdens de productie of – eenmaal op de weg – voor trillingen of problemen op veiligheidsgebied zou zorgen.
De ingenieurs die we spraken, weigerden het totale gewicht van de topklasse sedan te noemen, daarvoor moeten we wachten op de onthulling van Audi's nieuwe vlaggenschip in juli.
Had je deze auto's al gezien?

Audi A8 3.0 TDi 263pk Quattro Lang Pro Line+ |ALLE OPTIES|1e EIG.|Panorama|B&O Advance|Nachtzicht|ACC|4x Massage/koeling/verwarmin
- 2015
- 166.998 km

Audi A8 60 TFSI e quattro Dynamische vierwielbesturing | Stoelventilatie/massage v + a | Bang & olufsen sound system | Head-up display | Leder | Akoestisch glas | Navigatie | 19 Inch Velgen
- 2024
- 33.089 km

Audi A8 4.2 TDI quattro Lang Pro Line Xenon Leder Trekhaak !
- 2007
- 418.555 km