Komst Toyota FCV naar Nederland onzeker
De Nederlandse Toyota-importeur heeft nog geen beslissing genomen over het naar naar ons land halen van de Toyota FCV, die op waterstof rijdt. De Japanners lanceren de auto wereldwijd in 2015, maar Nederland lijkt nog niet klaar voor de brandstofcel.
Toyota toonde op de Tokyo Motorshow de FVC Concept, waarbij de afkorting staat voor Fuel Cell Vehicle: een auto met brandstofcel dus. Hij kan tanken in drie minuten en komt 500 tot 700 kilometer ver op een tank. Al een jaar geleden liet de Japanse autofabrikant weten dat het mikte op 2015 voor marktintroductie. Dat jaar is inmiddels concreet.
De richtprijs is relatief laag: 10 miljoen Yen, wat neerkomt op 75.000 tot 80.000 euro. Dat is uiteraard vóór belastingen, maar in Nederland zijn 0 gram-auto's tot 2018 vrijgesteld van bpm, dus alleen de btw komt erbij. Toch twijfelt de Nederlandse importeur Louwman & Parqui nog of men de auto naar Nederland gaat halen.
De woordvoerder van de importeur zegt: "De infrastructuur voor waterstof is in Nederland natuurlijk zo goed als onbestaand. En dan is het lastig om een goede 'business case' voor deze auto te maken. En dat is voor ons wel een vereiste. Maar wellicht kunnen we op kleine schaal wat projecten doen, bijvoorbeeld met lokale overheden."
De Nederlandse importeur geeft wel aan dat consistent overheidsbeleid nodig is om waterstofauto's in Nederland op de weg te krijgen. "Er zijn nog te veel variabelen, het fiscale beleid voor de toekomst is compleet onduidelijk. We staan er wel voor open, maar kijken eerst wat de overheid gaat doen."
Rijden met de FCV
Hyundai, dat als eerste met een productiemodel op waterstof kwam, gaf onlangs aan de geplande uitlevering in Nederland 'on hold' te zetten, nadat veel belastingvoordelen voor waterstofauto's (voordelen die in praktijk nooit gebruikt zijn) voor 2014 zijn geschrapt. Denk aan 0 procent bijtelling en vormen van investeringsaftrek.
AutoWeek kon in Japan kort kennismaken met een gecamoufleerd prototype van de FCV (foto 5). Omdat auto's met een brandstofcel gebruikmaken van een elektromotor, rijden ze zoals een elektrische auto: veel koppel van stilstand en een lange versnelling. Vergeleken met een Prius, wat je onwillekeurig doet gezien de gelijkenissen van het interieur, stuurt de auto vrij licht en voelt het geheel veel minder zwaarlijvig aan.
Een slalom is ineens leuk in plaats van lastig. De technicus verantwoorlijk voor de FCV glimlacht als we hem deze kwestie voorleggen. "Als u deze auto goed vond rijden, kunt u met vertrouwen uitkijken naar de volgende generatie Prius." Ook deze introductie staat voor 2015 gepland.