Koenigsegg Quant: supersnel met zonnekracht

Koenigsegg Quant
Koenigsegg QuantKoenigsegg QuantKoenigsegg QuantKoenigsegg QuantKoenigsegg QuantKoenigsegg QuantKoenigsegg QuantKoenigsegg QuantKoenigsegg QuantKoenigsegg QuantKoenigsegg QuantKoenigsegg QuantKoenigsegg QuantKoenigsegg Quant

Wie rondloopt op de Autosalon van Genève kan niet heen om de opmars van de elektrische auto. Zelfs de erkende ocataanjunks van Koenigsegg gaan overstag met de Quant.

Zweden doet veel met alternatieve energie en zodoende kan de piepkleine superautofabrikant Koenigsegg aanhaken bij NLV Solar AG, dat groot is met zonnecellen. Samen ontwikkelden ze deze Quant: een 1:1 schaalmodel van een vierzitter die hard kan op zonne-energie. Op het moment wordt gewerkt aan prototypes en serieproductie is het uiteindelijke doel. In 2008 zijn beide bedrijven begonnen met de ontwikkeling van de Quant.
De ultraplatte zonnecellen van NLV Solar zijn gebruikt op een avantgardistisch ontwerp van Koenigsegg; ze bedekken een groot deel van de carrosserie van de auto. De energie die de zonnecellen opvangen wordt opgeslagen aan boord en doorgegeven aan elektromotoren. De accu kan volgens de makers binnen twintig minuten helemaal opladen en vervolgens moet de auto er vijfhonderd kilometer ver mee komen.
Het ontwerp van Koenigsegg valt op door vleugeldeuren – die kom je maar zelden tegen op een vierdeurs. De achterbank moet verschuifbaar worden. De auto weegt 1.780 kilo waarbij de elektromotoren slechts 140 kilo bijdragen aan het gewicht. Alleen de achterwielen worden aangedreven en bij de voorwielen wordt remenergie opgevangen en hergebruikt.
Als vermogen geeft Koenigsegg 512 pk op en een maximaal koppel van 715 Nm. Het is natuurlijk theoretisch bij een schaalmodel, maar als top geven de Zweden 275 km/u op en de sprint van 0 naar 100 km/u gaat in deze zonne-auto in 5,2 seconden.

Lezersreacties (25)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.