AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Koenigsegg CCX: 806 pk
Koenigsegg laat op de Autosalon van Genève de nieuwe CCX zien, die de Bugatti Veyron in de schaduw moet stellen.
Koenigsegg laat op de Autosalon van Genève de nieuwe CCX zien, die de Bugatti Veyron in de schaduw moet stellen.
De grote vraag bij de Koenigsegg CCX is natuurlijk of hij sneller is dan de Bugatti Veyron. Het antwoord daarop is neen. Koenigsegg geeft voor de CCX een topsnelheid op van 'meer dan 395 kmu', terwijl Bugatti voor de Veyron een overtuigende 406 km/u opgeeft. Ook de sprint van 0 naar 100 verloopt in de Zweedse schepping met 3,2 seconden trager dan bij de Veyron. De 1.001 pk van de Veyron haalt de CCX ook niet: hij blijft steken op 806.
De Koenigsegg CCX is voorzien van een V8 motor met een inhoud van 4,7-liter die een maximaal koppel levert van 920 Nm. De auto weegt 1.180 kilo. Daarmee overklast hij de Veyron wél. Die is liefst 700 kilo zwaarder. De kwartmijl legt de auto af in 9,9 seconden met een eindsnelheid van 235 km/u. Voor het afremmen van 100 naar 0 km/u is 31 meter nodig. Tot slot is er nog een verbruikscijfer: de CCX neemt gemiddeld 17 liter brandstof per 100 kilometer tot zich; dat komt neer op 1:5,9.
Koenigsegg viert met de CCX dat het inmiddels tien jaar geleden is dat voor het eerst een succesvolle testrit werd gemaakt met het prototype van de CC. Volgende week wordt de nieuwe Koenigsegg CCX officieel onthuld op de Autosalon van Genève.
Plaats een reactie
Lees ook
Nieuws
Reportage: gewone stervelingen hebben op ‘The Quail’ niets te zoeken
Nieuws
Koenigsegg Jesko Absolut pakt vier bizarre snelheidsrecords
Nieuws
Koenigsegg Gemera: als 2.300 pk sterke hybride met V8
Nieuws
Rimac kan weer aan de bak: Koenigsegg herovert 0-400-0-record
Nieuws