AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
"Klassiekers de beste investering"
13
Ondanks de crisis stijgt de waarde van dure klassieke auto's gestaag. Naast goud is een klassieker vandaag de dag de beste investering die je kunt doen, aldus het Duitse Classic data.
Het Duitse Classic Data beheert een databank waarin alle wereldwijde klassiekerverkopen en –voorraden worden geregistreerd. De analisten daar, hebben de afgelopen 23 jaar een gemiddelde waardestijging van 7,5 procent per jaar geregistreerd. "Niets, behalve misschien goud, heeft in die tijd zo veel rendement opgeleverd," zegt Jochen Strauch van Classic Data in Die Welt.
Met name de globalisering en de snelle economische groei in landen als Rusland, is goed voor de waardestijging van klassiekers. In de klasse tot 70.000 euro bespeurt Classic Data door crisis een lichte daling in de vraag. "De mensen die in deze klasse zoeken, worden eerder geraakt door de crisis. De vraag naar 'top 100'-auto's gaat daarentegen onverminderd voort." In november is bijvoorbeeld een Bugatti 57 S voor zeven miljoen euro van eigenaar gewisseld. Een halfjaar geleden is zo'n zelfde auto voor vier miljoen euro door Bonhams in Londen geveild. Onlangs is een BMW 507 verkocht voor 800.000 euro; dat is 250.000 euro dan er vorig jaar voor werd geboden.
Classic Data vindt verder dat de bezitters van zo'n auto niet alleen een waardevolle investering doen, maar ook iets te bezitten waarvan er maar weinig is. "Bovendien kun je 'm uit de garage rijden er mee rijden. En dat kan met aandelen of beleggingsfondsen niet."
Lees ook
Nieuws
De Mercedes SLK was niet de eerste moderne klapdak-cabrio
Nieuws
Deze Pontiac Grand Safari is nog relatief bescheiden - In het Wild
Gebruikersreview

Citroën 2CV (1966)
Nieuws
'Porsche komt terug met Flachbau-neus op 911 GT2 RS'
20 jaar terug