Klapstuk: lichtgewicht Lamborghini Murciélago

Lamborghini Murciélago
De SV is waarschijnlijk de laatste variant die verschijnt van de Lamborghini Murciélago. Over drie jaar gaat de top-Lambo uit productie. Voor het klapstuk van de finale wordt op het moment hard gewerkt.
Lamborghini werkt aan de Murciélago SV (Super Veloce). Dat is een lichtgewicht versie en Lamborghini maakt zich het er niet gemakkelijk vanaf. Om gewicht te besparen wordt niet alleen de carrosserie en het interieur aangepakt, ook wordt de auto omgebouwd van vierwiel- naar achterwielaandrijver. Daardoor wordt de aandrijflijn aanmerkelijk lichter. Ook wordt de traction control flink aangepast en moeten de schakeltijden van de e-gear transmissie omlaag van 0,4 naar 0,2 seconden.
Uiteindelijk wil Lamborghini de sportauto 100 tot 130 kilo laten afvallen; de grootste winst daarvan wordt gehaald bij het weghalen van de 4WD. Een standaardexemplaar legt 1.665 kilo op de schaal. Daarom wordt in het interieur vrijwel al het leer vervangen door koolstofvezel. Aan de buitenkant is de Lambo, afgezien van de aluminium portieren en het dak, al helemaal opgetrokken uit dit materiaal.
Andere veranderingen zijn dat de elektronisch bedienbare spoilers worden vervangen door exemplaren van koolstofvezel. Ook de elektrische raambediening wordt vervangen door touwtjes waarmee de portieren worden geopend en de audio-installatie verdwijnt naar de optielijst.
Tot slot vergeet Lamborghini de motor niet. De V12 krijgt nog voor de laatste keer een opwaardering in de Mucriélago. Met een vermogen van 680 pk en een maximaal koppel van zo'n 700 Nm is hij zelfs sterker dan de 641 pk van de onlangs gepresenteerde Reventón.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.