Kia Tasman: eigenzinnige concurrent van Toyota Hilux
Diverse smaken, altijd praktisch
Kia heeft lef genoeg om praktisch al zijn modellen een brutaal voorkomen te geven. Ook de bedrijfswagens van het merk ontkomen niet aan een spraakmakende vormgeving. Maak kennis met de Kia Tasman, een fonkelnieuwe pick-up in het segment van de Toyota Hilux die even praktisch als eigenzinnig is. Naar Nederland komt hij niet.
Kia is in bedrijfswagenland geen vreemde, maar een pick-up in het segment van auto's als de Toyota Hilux, Nissan Navara en Mitsubishi L200 heeft het merk nooit gehad. Tot nu. Kia heeft namelijk nu de eerste foto's en informatie vrijgegeven van de Tasman. De Kia Tasman is een pick-up die in in 2025 in meerdere carrosserievarianten op de internationale automarkt komt. De Nederlandse zit daar niet tussen, zo bevestigt de Nederlandse importeur aan AutoWeek.
Dat de Kia Tasman niet naar Nederland komt, is vast een gemis voor wie wel gecharmeerd is van het opvallende design dat Kia de Tasman heeft meegegeven. De pick-up is net als recente Kia's als de EV3 en EV9 overgoten met Kia's Opposites United-designsaus. De pick-up heeft een hoge neus met daarin een imposante grille en koplampen die zijn ondergebracht in verlengstukken van de overigens flink aangezette wielkasten. De plaatsing van de koplampen doet ons enigszins denken aan de Ram 1500 van pak hem beet twintig jaar geleden (foto 27). Als we de ogen dichtknijpen, nemen we in de achterlichten iets van een Amerikaanse pick-up waar. Kijk maar eens naar die relatief kleine achterlichten. De Ford F-150 van de tiende generatie (foto 28) had ook dergelijke kleine achterlichten. Het gros van de huidige pick-ups heeft relatief eenvoudige verticale achterlichten aan weerszijden van de laadklep.

Kia Tasman
De Kia Tasman komt met dubbele cabine, enkele cabine én als chassiscabine beschikbaar. Ook heeft Kia diverse accessoires bedacht. Zo is er onder meer de mogelijkheid om voor zaken als een ladder en een daktent te gaan. De 5,43 meter lange Tasman heeft een wielbasis van 3,27 meter en is er met zowel achter- als vierwielaandrijving. Op de internationale motorenlijst staan vooralsnog twee verbrandingsmotoren. De eerste is een 281 pk en 421 Nm sterke 2.5 T-GDI-benzinemotor, de tweede een 210 pk en 441 Nm sterke 2.2-turbodiesel. Elke Tasman mag tot 3.500 kilo trekken en ongeacht de gekozen motorversie krijg je een achttraps automaat.
In het interieur treffen we een 12,3-inch groot infotainmentscherm, een multimediascherm met eenzelfde diagonaal en ertussen een 5-inch display. Onder de achterbank is opbergruimte en de laadvloer van de laadbak is verschuifbaar om in- en uitladen te vergemakkelijken.