Kia Picanto Bi-Fuel naar Frankfurt
Vorige week kwam ons al ter ore dat Kia een rivaal voor de Nissan Juke meeneemt naar de IAA in Frankfurt. Het nog naamloze model wordt dan ook een cross-over in het B-segment, en een afgeleide ervan moet daadwerkelijk in productie gaan.
Naast het blits ogende studiemodel wordt de nieuwe generatie van de Soul gezet. In de Verenigde Staten rijdt-ie al even rond, maar in Europa moeten wij er nog even langer op wachten. Een grote verrassing is de eigenwijze Koreaan dus niet meer, al hebben we Soul in Europese-trim nog niet helemaal gezien. Later komt-ie overigens ook met een volledig elektrische aandrijflijn. Bijtellers opgelet!
Misschien wel nog belangrijker is de introductie van de Picanto LPG. Onder de kap krijgt-ie een 1.0-liter driecilinder die er 67 pk en 90 Nm uit perst. Het kleintje lust autogas, en dat is in deze tijden geen vervelende bijkomstigheid. Z'n verbruik in LPG-modus komt uit op 5,6 l/100 km, dat komt overeen met een CO2-uitstoot van 97 gram per kilometer. Een 27-liter metende gastank wordt op de plaats van het reservewiel gemonteerd. Later dit jaar moet de gas consumerende Kia op de Nederlandse markt verschijnen.