Kia niet bezorgd om China of dalende EV-interesse
Volop het stroompedaal ingetrapt
Kia presenteert in één beweging de EV4, PV5 en de Concept EV2. Drie nieuwe elektrische auto's in een tijd waarin de wind een beetje uit de zeilen lijkt te raken op dat gebied. Kia maakt zich echter totaal geen zorgen.
In de auto-industrie lijkt momenteel de tendens dat ambitieuze elektrificatieplannen wat worden teruggeschroefd, omdat de verkoopgroei van EV's niet zo hard gaat als gehoopt. Bij Kia merken we bij de presentatie van de EV4, PV5 en Concept EV2 van terughoudendheid echter helemaal niets, De Zuid-Koreanen houden het stroompedaal volop ingetrapt. Sterker zelfs, ceo Ho Sung Song wil niets weten van een alternatieve strategie. “Wij gaan door met onze EV-strategie. Ik weet zeker, met onze line-up, dat het een succes wordt”, zo verklaart hij tegenover diverse media, waaronder AutoWeek.
Wat volgens de Zuid-Koreaan cruciaal is: Kia beidt zijn EV-aanbod uit naar lagere segmenten. “Er zijn twijfels over de EV-markt, maar het is nog steeds een heel grote markt. Onze EV-strategie richt zich nu wat meer op volumemodellen. Zo lang de markt groeit, kunnen wij daarom ook meegroeien.” Dat EV's nog steeds duurder zijn dan hun brandstofequivalenten, is volgens de topman bovendien geen argument meer om ze te laten staan. Hij vindt dat mensen meer moeten kijken naar het totale kostenplaatje: "Kostengelijkheid moet gaan om TCO (Total Cost of Ownership). Bij lage elektriciteitsprijzen - een kWh kost gemiddeld maar een derde van wat een liter benzine kost - kom je na zo’n vijf tot zeven jaar misschien al wel op gelijke kosten uit. Je kunt niet een EV aanbieden voor benzineautoprijzen, misschien over twintig of dertig jaar wel, maar het gaat voor nu om de TCO."
Chinese concurrentie en restwaarde EV's
Niet alleen terughoudendheid onder consumenten kan Kia's EV-verkoop hinderen, ook de groeiende concurrentie vanuit China ligt op de loer. Volgens Ho Sung Song heeft Kia echter een belangrijke streep voor op Chinese concurrenten en hij lijkt erop te vertrouwen dat consumenten dat ook inzien. "We kunnen het prijsverschil met Chinese merken niet inhalen, maar kunnen wel betere producten leveren. De kwaliteit van onze auto’s ligt hoger en de service is ook beter."
Bovendien kan de restwaarde van Kia's EV's mogelijk gunstiger uitpakken dan bij Chinese elektrische auto's. Kia hoopt de restwaarde überhaupt wat te stutten, nu blijkt dat EV's vaak nogal hard afschrijven. "We proberen zo min mogelijk onderdelen te gebruiken die gerepareerd moeten worden. Dat scheelt in onderhoudskosten. We willen daarmee ook de restwaarde hoog houden. Er is nu alleen nog wel te weinig vraag ten opzichte van het aanbod. Als er straks meer vraag is, balanceert dat de prijzen wat meer. Dat is voor ons belangrijk omdat we ook auto’s ter lease aanbieden."