Kia Concept EV2: kleine broertje van EV3 is lekker eigenzinnig

Minstens 400 km rijbereik voor productieversie

71 reacties

Video

De Kia EV3 zit vrij hoog in het compacte segment, dus daaronder is nog wat ruimte voor een auto die het gaat opnemen tegen auto's als de Citroën ë-C3 Aircross en de Skoda Epiq. Je raadt het al: dat wordt de Kia EV2. Op de Kia EV Day presenteert Kia alvast een aardig productierijpe vooruitblik.

Het wordt drukker en drukker met elektrische ‘kleintjes’ met een relatief hoge koets. Dan denken we behalve aan de genoemde Citroën ë-C3 Aircross en de nog te onthullen Skoda Epiq bijvoorbeeld aan de Renault 4 E-Tech Electric en de Opel Frontera. Kia doet ook vrolijk mee en wel met de EV2. Die verschijnt over pakweg een jaar, maar nu krijgen we met de Kia Concept EV2 al heel duidelijk te zien wat we daarvan kunnen verwachten. Bedenk even kentekenplaten op de ruwweg vier meter lange Kia Concept EV2 en je hebt in grote lijnen het echte werk voor je. Wel zijn er nog duidelijk studiemodel-elementen, zoals de suicide doors, en ontbreken nog de deurgrepen.

Kia Concept EV2

Kia Concept EV2

Net even anders

Voor de Concept EV2 heeft Kia net even een iets ander ontwerppad bewandeld dan bij de EV3 en EV4. Met zijn dubbele koplampen, de wat meer afgeronde vormen en zijn ietwat Smart #5-achtige C-stijl is het toch duidelijk een wat andere verschijning. Aan de achterkant is het al helemaal een bijzonder verhaal, met vrij kleine achterlichten die laag op de kont gepositioneerd zijn. “We wilden aan de ene kant verdergaan met deze designtaal, maar anderzijds ook een wat andere variatie erop brengen”, zo verklaart Kia’s hoofdontwerper Karim Habib bij de onthulling tijdens de Kia EV Day. Dat is aardig gelukt.

In het interieur, dat nog wel iets meer concept-auto ademt dan het exterieur, is ook al aardig te zien wat we kunnen verwachten. Hier zien we net als bij Kia’s andere EV-modellen een paneel met daarin het instrumentarium en infotainmentscherm. Waarschijnlijk is dat bij de productieversie een samensmelting van twee 12,3-inch schermen, waar het hier nog gaat om één groot scherm. Een verdieping lager zien we al iets wat lijkt op de temperatuurschakelaars die we eveneens al kennen van Kia’s bestaande EV’s.

Kia Concept EV2

Kia Concept EV2

Voorin neem je plaats op zetels die aan elkaar zitten en zo eigenlijk een soort bank vormen. Opmerkelijk en het is maar zeer de vraag of dat het productiestadium haalt. Datzelfde vragen we ons af als we zien wat ermee mogelijk is: de gehele bank is namelijk naar achteren te schuiven, zodanig dat het haast de achterbank wordt. Het zitvlak van de werkelijke achterbank is omhoog te klappen om de voorbank zo ver mogelijk naar achteren te schuiven. De Kia Concept EV2 wordt daarmee ineens een soort tweepersoons lounge waarin je met gestrekte benen lekker een filmpje kunt kijken op het (dan wel wat ver van je af staande) scherm.

(Ruim) voldoende rijbereik

Kia houdt zich bij de presentatie van de Concept EV2 erg op de vlakte als het aankomt op de techniek. Wel vangen we al op dat de productieversie straks waarschijnlijk dezelfde accu’s (58 kWh en 81 kWh) krijgt als zijn grotere broer en dat is veelbelovend. Met het grootste accupakket moet met zo’n formaat een heel serieus rijbereik mogelijk zijn van meer dan 600 km. Daarmee zou hij de concurrentie toch behoorlijk wat angstzweet bezorgen. Mocht die grote accu toch aan de EV2 voorbijgaan, dan is de 58 kWh grote accu in elk geval ook al goed voor een prima rijbereik van dik 400 km. Bijladen van die accu’s moet van 10 tot 80 procent in een halfuurtje kunnen.

Kia Concept EV2

Kia Concept EV2

Het lijkt erop dat we de productieversie van de Kia EV2 uiterlijk volgend jaar op de Kia EV Day te zien krijgen, maar wellicht al eerder. Er is ook nog ruimte voor een EV onder de Kia EV2 en we pikken tijdens de EV Day vlakbij Barcelona al wat hints op dat die dan mogelijk ook van de partij is. Dan gaat het waarschijnlijk over de voor Europa bestemde versie van de Kia Syros, een neefje van de Hyundai Inster. Waar die  in de basis logischerwijs onder de €30.000 blijft, zit de Kia EV2 daar straks net boven. Volgens Kia mogen we op een vanafprijs rekenen die grofweg vijf mille lager ligt dan die van de Kia EV3.

Kia Concept EV2
Kia Concept EV2Kia Concept EV2Kia Concept EV2Kia Concept EV2Kia Concept EV2Kia Concept EV2Kia Concept EV2Kia Concept EV2Kia Concept EV2Kia Concept EV2Kia Concept EV2Kia Concept EV2Kia Concept EV2Kia Concept EV2Kia Concept EV2Kia Concept EV2Kia Concept EV2Kia Concept EV2

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (71)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.