KGM kondigt drie nieuwe modellen aan voor Nederland

Kleine en grote SUV en pick-up

KG Mobility
KG Mobility KR10, O100 F100KG Mobility KR10, O100 F100KG MobilityKG Mobility KR10, O100 F100KG MobilityKG Mobility KR10, O100 F100KG Mobility KR10, O100 F100

KGM gaat de strijd op de Nederlandse EV-markt niet alleen aan met de nieuwe Torres EVX. Er zitten de komende twee jaar nog drie andere modellen in het vat.

KGM begint met een schone lei, zo begrijpt AutoWeek bij een presentatie van de toekomstplannen vandaag. Dat betekent dat ook de nog als SsangYong verkochte elektrische Korando e-Motion het veld ruimt. KGM opent zijn verse EV-offensief in Nederland met de behoorlijk scherp geprijsde KGM Torres EVX, maar daar blijft het de komende tijd niet bij. AutoWeek verneemt bij een presentatie van het merk dat er op vrij korte termijn nog drie modellen deze kant op komen. De eerste daarvan wordt als alles goed gaat nog eind dit jaar verwacht, de laatste eind volgend jaar. Het gaat om een elektrische pick-up, gevolgd door een relatief compacte elektrische SUV en ten slotte nog een grote elektrische SUV. Stiekem hebben we die drie vorig jaar al eens voorbij zien komen.

De eerste van het stel is de productieversie van bovenstaand studiemodel. Dat is kort door de bocht een pick-up op basis van de Torres EVX. Een moderne opvolger van de SsangYong Musso, in wezen. Reken op vergelijkbare aandrijving als bij de Torres EVX, dus minstens 207 pk vermogen en voorwielaandrijving, al zou het ons niet verbazen als de pick-up als een sterkere vierwielaangedreven variant op de markt komt. Dit model kunnen we eind dit jaar al tegemoet zien.

In de tweede helft van volgend jaar is het dan de beurt aan de moderne SsangYong Korando-reïncarnatie die we hierboven in conceptvorm zien. Daarmee richt KGM zijn pijlen op de compacte middenklasse. Hij staat nog een stapje onder de Torres EVX en richt zijn pijlen logischerwijs op onder meer de Peugeot e-3008, Volvo EX40 en BMW iX1.

Ten slotte is het eind volgend jaar, als het volgens planning loopt, de beurt aan de grootste van het stel. Daarover is het minst bekend. Deze KGM, met ietwat Hummer-achtige gelaatstrekken, lijkt zich vooral thuis te voelen tussen heftige (al dan niet elektrische offroaders) zoals de GMC Hummer, of Ford Bronco. Met een elektrische aandrijflijn is zo'n auto vanwege de bpm in Nederland misschien wat interessanter dan met een verbrandingsmotor, maar waarschijnlijk blijft dit van de drie nieuwe KGM's de zeldzaamste.

Lezersreacties (22)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.