'Kennis Nederlander verkeersregels bedroevend'
Mannen scoren beter dan vrouwen
De ANWB vroeg leden online een theorie-examen te doen. Van de 13.500 deelnemers haalden ruim 10.000 een onvoldoende. Mannen deden het met een slagingspercentage van 28 beter dan vrouwen (16 procent), jonge bestuurders kennen de regels beter dan oude.
Geselecteerd naar merk bleken Chevrolet-rijders het best op de hoogte, 29 procent slaagde voor het examen. Volkswagen (27), Skoda (27), Audi (25) en Volvo (24) volgen op de voet. Alfa Romeo-rijders bungelen volgens de ANWB onderaan met een score van 14 procent geslaagden. Kia, Mercedes-Benz, Daihatsu en Suzuki doen het net iets beter.
Toch is er volgens de ANWB niet direct reden tot paniek. Kennis van de regels betekent niet meteen een betere rijstijl, zeggen verkeersdeskundigen. "Theoriekennis zegt niets over de rijvaardigheid. Juist beginnende bestuurders hebben een groter risico op ongevallen", aldus Willem Vlakveld van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid in de Kampioen van september.
Oudere bestuurders zijn volgens ANWB-verkeersdeskundige Ton Hendriks niet meteen een gevaar op de weg. "Volgens de statistieken zijn ze minder vaak betrokken bij ongevallen. Zij passen hun rijstijl aan en rijden voorzichtiger. Rijervaring speelt natuurlijk ook een grote rol."
Een verplicht herexamen voor bezitters van een rijbewijs hoeft van de ANWB niet, maar bestuurders zouden af en toe zelf hun kennis best mogen opfrissen.
Lees ook

Waarom zag je vroeger vooral campers van Westfalia en is dat nu een stuk minder?

Dit is waarom mysterieuze auto’s met blauwe lampen andere auto's aan de kant duwen

Nu zijn ze duurder maar Wiborg kon nog voor relatief weinig een Mazda MX-5 als eerste auto kopen

De ooit zo normale Opel Ascona en Ford Taunus zijn 50 jaar later net zo speciaal als Manta en Capri
