Karma Amaris is tweedeurs GT met range-extender
En dat is zes
Het uit de Fisker-as herrezen merk Karma lijkt vooralsnog beter in modellen introduceren dan in auto’s verkopen. Het aanzienlijke portfolio wordt vandaag uitgebreid met de Amaris, een echte tweedeurs coupé met Karma’s typische EREV-aandrijflijn.
De Karma Amaris is alweer het zesde model van Karma Automotive, al bestaat een deel van die modellen alleen op de website van Karma zelf. De Amaris ziet eruit alsof hij zich ook in de echte wereld staande kan houden en oogt wat realistischer dan veel andere Karma-showauto’s. Het is een echte, dus tweedeurs, coupé met Karma’s befaamde EREV-aandrijflijn. EREV staat voor Extended-Range Electric Vehicle en de afkorting is een voortzetting van het ‘EVer’ (zelfde idee, andere volgorde) dat Fisker ooit op de Karma plakte. Die aandrijflijn is in de loop der jaren wel steeds verder doorontwikkeld en dat gebeurt in de Amaris opnieuw, met een viercilinder benzinemotor als ‘generator’. Over accucapaciteiten en elektrisch rijbereik rept Karma niet, maar men belooft wel dat de Amaris in 3,5 seconden van 0 naar 96 (60 mph) knalt en een topsnelheid heeft van 265 km/h.
Met die cijfers en de wat gematigder ogende carrosserie kunnen we rustig stellen dat de Amaris een minder exotische auto is dan de eerder door Karma voorgestelde elektrische coupé, de Kaveya. De voorzijde van de auto lijkt sterk op de neus van ‘oer-Karma’ Revero en dit is hoogstwaarschijnlijk 'gewoon' de coupéversie van die auto, maar verder naar achteren kiest het design wel zijn eigen weg. Voor een coupé zijn de portieren opvallend kort en dat geldt nog meer voor de voorste zijruiten. De grote achterste zijruit doet een 2+2-indeling vermoeden, met een kleine achterbank dus.
Meer EREV dan EV
Karma concludeert net als veel andere autobouwers dat volledig elektrisch voorlopig niet veel winst zal brengen en zet dus meer dan ooit in op de EREV-aandrijflijn met range extender. Het meest concrete gevolg van die keuze is dat de Gyesera, die eerder werd gepresenteerd als EV, uiteindelijk als EREV op de markt zal komen. De Gyesera is de laatste doorontwikkeling van de Revero en zal die auto bij zijn lancering zelfs vervangen.
Fisker Karma
Karma heeft niets te maken met het Fisker Inc. dat ons de Ocean bracht, maar alles met het Fisker Automotive dat ons – je raadt het nooit – de Fisker Karma bracht. Via een Chinese investeerder kwamen de restanten van dat bedrijf in handen van het nieuwe Karma Automotive, dat inmiddels in ieder geval op papier een breed scala aan geëlektrificeerde super-GT’s aanbeidt en zijn producten niet zelden ook nog op de Fisker Karma baseert. Dat geldt zeker voor de Karma Revero, maar ook voor directe afgeleiden Karma Invictus en Karma Gyesera. Karma presenteerde in 2023 echter ook de sterk afwijkende Kaveya, een tweedeurs coupé met elektrische aandrijving. In 2024 volgde de Karma Ivara, een SUV-achtige auto met Karma’s EREV-aandrijflijn met range extender.
Omdat wij zelf door de bomen het bos niet meer zien bij Karma en vermoeden dat we niet de enige zijn, sluiten we af met een overzicht van de zes modellen die Karma op dit moment op z’n site heeft staan:
Model | Aandrijflijn | Carrosserievorm | Bijzonderheden |
Karma Revero | EREV | Sedan | Doorontwikkelde Fisker Karma. |
Karma Invictus | EREV | Sedan | Zoals Revero, maar sportiever en gelimiteerd. |
Karma Kaveya | EV | Coupé | EV met 1.100 pk. |
Karma Gyesera | EREV | Sedan | Opvolger van de Revero, toch geen pure EV. |
Karma Ivara | EV/EREV | SUV | Langgerekte SUV-achtige, als EV en plug-in. |
Karma Amaris | EREV | Coupé | Meer GT dan de Kaveya, en niet puur elektrisch. |